تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

طرز تهیه عدس پلو

در این مقاله مواد، روش‌ها و نکات درست کردن یک عدس پلو خوشمزه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

طرز تهیه عدس پلو

رویداد۲۴ نازنین احمدی: عدس پلو به عنوان یک غذای ایرانی یک غذای دوست داشتنی است که خیلی‌ها از آن لذت می‌برند. این ترکیب مغذی از برنج، عدس و ادویه جات است که یک وعده غذایی رضایت بخش را ایجاد می‌کند. این غذا به راحتی آماده می‌شود و می‌توان آن را با انواع دمنوش‌ها سرو کرد. 

 مواد لازم برای عدس پلو

 برای تهیه عدس پلو به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 فنجان عدس
  • 2 فنجان برنج
  • 1 عدد پیاز
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 قاشق غذاخوری روغن
  • 1 قاشق چایخوری زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری زیره
  • نمک و فلفل برای طعم عدس پلو

 نحوه درست کردن عدس پلو

عدس‌ها را بشویید و حداقل یک ساعت در آب خیس کنید.

برنج را بشویید و حداقل ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

رب گوجه فرنگی، زردچوبه و زیره را به پیاز‌ها اضافه کنید و چند دقیقه  تفت دهید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

عدس‌ها را آبکش کنید و با ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. بگذارید بجوشد و سپس حرارت را کم کنید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بجوشد.

برنج را آبکش کرده و با عدس به قابلمه اضافه کنید. نمک و فلفل را به دلخواه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

۳ فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید. حدود ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که برنج پخته شود بپزید.

 

سرو عدس پلو

 عدس پلو را می توان با انواع خوراکی ها سرو کرد. می توانید آن را با ماست، سالاد یا حتی پیاز سرخ شده سرو کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای سرو عدس پلو وجود دارد:

 با سالاد ماست و خیار سرو کنید.

 روی آن پیاز سرخ شده را بریزید و با یک طرف مرغ کبابی سرو کنید.

 با یک طرف سبزیجات مخلوط و یک حبه خامه ترش سرو کنید.


بیشتر بخوانید: دستور پخت غذا با کینوا


 نکاتی برای تهیه و سرو عدس پلو

 در اینجا چند نکته برای پخت و تهیه ی عدس پلو عالی آورده شده است:

 از مواد با کیفیت خوب استفاده کنید. کیفیت برنج و عدس بر طعم غذا تاثیر می‌گذارد.

 برنج و عدس را قبل از پخت خیس کنید. این کار به پخت یکنواخت آن‌ها کمک می‌کند و از کدر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 صبور باش. پختن عدس پلو زمان می برد اما نتیجه نهایی ارزشش را دارد.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

 از قابلمه نچسب استفاده کنید. این کار از چسبیدن برنج به ته دیگ جلوگیری می‌کند.

 عدس پلو در فرهنگ ایران

به گزارش رویداد۲۴ عدس پلو قرن‌ها است که جزء اصلی غذاهای ایرانی بوده است. این غذایی است که اغلب در مناسبت‌های خاص مانند عروسی‌ها و جشنواره‌ها سرو می‌شود. این غذا همچنین در ماه رمضان که مسلمانان روزه خود را با یک وعده غذایی مقوی افطار می‌کنند، محبوب است.

عدس و برنج مورد استفاده برای تهیه عدس پلو

اولین و مهمترین مرحله در پخت عدس پلو، انتخاب نوع مناسب عدس است. انواع مختلفی از عدس در بازار موجود است اما برای عدس پلو، بهتر است از عدس سبز یا قهوه‌ای استفاده کنید. این نوع عدس‌ها هنگام پختن شکل خود را به خوبی حفظ می‌کنند و طعم مغزی لذیذی دارند که طعم غذا را بهتر می‌کند. حتما قبل از پختن عدس را کاملا بشویید.

نکته مهم دیگری که در تهیه عدس پلو باید به آن توجه کنید این است که برنج و عدس را جداگانه بپزید. این به شما این امکان را می‌دهد که بافت هر جزء را کنترل کنید و تضمین می‌کند که عدس‌ها نرم نمی‌شوند. برای پختن عدس‌ها را در قابلمه‌ای با مقداری آب که روی آن‌ها را بپوشاند بریزید و بجوشانید. حرارت را کم کرده و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بجوشانید تا نرم شوند، اما نرم نشوند.   عدس‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

 برای برنج، استفاده از انواع دانه بلند مانند برنج باسماتی مهم است. برنج را چندین بار آبکشی کنید تا آب آن شفاف شود و نشاسته اضافی از بین برود. سپس برنج را به همراه مقداری نمک و روغن در قابلمه‌ای با مقداری آب که روی آن را بپوشاند، اضافه کنید. آب را بجوشانید و سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج حدود ۱۵-۲۰ دقیقه بپزد تا پف کند و کاملا بپزد.

 ترکیب عدس پلو با غذاهای دیگر

 عدس پلو یک غذای همه کاره است که می‌توان آن را به تنهایی سرو کرد یا با غذا‌های دیگر ترکیب کرد تا یک غذای کامل ایجاد کند. یکی از روش‌های مورد علاقه من برای سرو عدس پلو، همراه با سالاد و کمی مرغ یا ماهی کبابی است. عدس موجود در عدس پلو منبع خوبی از پروتئین است، در حالی که برنج و سبزیجات موجود در ظرف، مواد مغذی و فیبر مهمی را اضافه می‌کنند.

 یکی دیگر از راه‌های لذت بردن از عدس پلو این است که آن را با مقداری ماست و خیار سرو کنید. بافت سرد و خامه‌ای ماست چرب مکمل طعم‌های گرم و تند غذا است و آن را به ترکیبی عالی تبدیل می‌کند. همچنین می‌توانید برای طعم و مزه و بافت بیشتر، مقداری سبزیجات برشته یا بادمجان کبابی به غذا اضافه کنید.

 درباره عدس پلو بیشتر بدانید

 اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدس پلو و سایر غذا‌های ایرانی هستید، منابع متعددی به صورت آنلاین و در کتاب‌های آشپزی موجود است. برخی از منابع آنلاین مورد علاقه من شامل وبلاگ‌های آشپزی و کانال‌های یوتیوب است که در غذا‌های ایرانی تخصص دارند. این منابع دستورالعمل‌های گام به گام و نکات مفیدی را برای تهیه عدس پلو و سایر غذا‌های سنتی ایرانی ارائه می‌دهند.

علاوه بر منابع آنلاین، چندین کتاب آشپزی نیز وجود دارد که بر غذا‌های ایرانی تمرکز دارد. این کتاب‌های آشپزی دستورالعمل‌های دقیقی را برای تهیه انواع غذا‌های ایرانی از جمله عدس پلو ارائه می‌دهد. برخی از کتاب‌های آشپزی ایرانی مورد علاقه من عبارتند از «پرشیانا» اثر سابرینا غیور و «آشپزخانه جدید ایرانی» نوشته لوئیزا شفیع

 نتیجه

 عدس پلو یک غذای خوشمزه و مقوی است که به راحتی تهیه می شود. با چند ماده ساده و کمی حوصله، می توانید یک غذای سیر کننده درست کنید که مطمئنا خوشایند است. فرقی نمی کند آن را با ماست، سالاد یا سبزیجات مخلوط سرو کنید، عدس پلو یک غذای همه کاره است که می توانید به روش های مختلف از آن لذت ببرید.  پس چرا آن را امتحان نکنید و طعم لذیذ عدس پلو را خودتان کشف نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
0
عدس پلو با رب نشنیده بودم! من بهش هل و پودر گل محمدی میزنم بجای زیره و کشمش و خیلی عطر و طعم بهتری داره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان