تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

همراهی طالبان با ایران طوری نبود که آن‌ها را به عنوان دوست و برادر یاد کنیم/ کلیپ دبه آب، ملاک تغییر رویه در مذاکرات با طالبان نیست

عبدالناصر درخشان می‌گوید: طالبان در دو، سه دهه اخیر نشان داد، تفکر و مانیفست کاری‌اش چیست. از این‌رو، همراهی آن‌ها با جمهوری اسلامی، همراهی نبوده که ما بتوانیم از آن‌ها به عنوان یک تشکیلات دوست و برادر یاد کنیم و اکنون هم که در موضوع حقابه رود هیرمند اختلاف پیش آمده، دارند خودشان را نشان می‌دهند.

طالبان

رویداد۲۴ محمد آیتی: چند صباحی است که روابط ایران و طالبان به واسطه ندادن حقابه ایران از رود بزرگ هیرمند با چالش روبرو شده است و حتی در بیان مقامات دو طرف، نوعی از تهدید یکدیگر هم به گوش رسید تا مشخص شود برخلاف نظر ایران، طالبان را نمی‌توان کنترل کرد. محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: طالبان بخشی از واقعیت کشور افغانستان است و اکنون این گروه در کشورشان حکومت می‌کنند. این را هم باید دانست که ایران، طالبان را بر سر قدرت نیاورده است و باید اجازه داد در خصوص طالبان، خود مردم افغانستان تصمیم بگیرند و اگر کار به آنجا رسید، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، به قضیه کمک خواهیم کرد.

وی می‌گوید: در حال حاضر بازیگران مختلفی در کشور افغانستان حضور دارند. مگر آمریکایی‌ها نسبت به آینده افغانستان بی‌خیال هستند؟ یا مثلاً روس‌ها، چینی‌ها و پاکستانی‌ها بی‌تفاوت هستند؟ همه بازیگران بین‌المللی دارند براساس وجود واقعی طالبان با آن‌ها کار می‌کنند. ایران هم مثل همه بازیگران بین‌المللی روابط خودش را با طالبان تنظیم می‌کند. 

نماینده مشکین‌شهر در واکنش به اینکه برخی افراد، طالبان را جنبش اصیل منطقه نامیدند، اما حالا که با رویکرد آن‌ها آشنا شدند، وضع تفاوت پیدا کرده است، گفت: من تاکید دارم بگویم طالبان بخشی از واقعیت کشور افغانستان است که در این ماه‌ها، سیاست‌های کشور بر اساس تفکر آن‌ها شکل می‌گیرد. اکنون در اختلاف بین حقابه ایران از رود هیرمند، می‌باید مذاکرات براساس منافع ملی با عقلانیت و هنرمندی جلو برود. اینکه بعد از صحبت رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، شاهد کلیپی طعنه‌آمیز از سوی یکی از افراد طالبان بودیم، نباید ملاکی بر تغییر رویه ما در مذاکرات با طالبان باشد، چون آن کلیپ توسط رییس دولت و وزیر امور خارجه آن‌ها نبوده است.

عباس‌زاده می‌گوید: یک موقع از طرف ایران، پیام دیپلماتیک و رسمی ارسال می‌شود و گاهی این پیام، غیررسمی است و برخی عکس‌العمل‌ها به خاطر همین رسمی و غیررسمی‌بودن پیام‌ها است. حال در خصوص رفع اختلاف درباره حقابه رود هیرمند، رژیم‌های حقوقی حاکم بر مناسبات‌های بین کشورها، کارشناسی‌شده و دارای ضمانت‌های اجرایی نیست. آب روز به روز در دنیا محدودتر می‌شود و نیاز مردم جهان به آب بالا می‌رود و کشور‌ها ترجیح می‌دهند این منابع آب را به عنوان یک منبع طلایی در چهارچوب مرز‌های خود نگه دارند؛ البته این موضوع با سایر منابع فرق دارد. کشوری که می‌آید جلوی آب را می‌بندد و مثلاً یک سد ۴۰ میلیارد مترمکعبی بنا می‌کند، مثلاً اگر فردا سد بشکند و چهار تا شهر از کشور همسایه زیر آب برود، همان کشوری که آن سد را ساخته باید پاسخگو باشد و چون در صورت خسارت، توان تامین آن را به صورت یکباره ندارند، اصولاً مثل قضیه بیمه، این کشور‌ها باید در خصوص آب سد، همکاری کنند و بگذارند کشور همسایه از آن آب، بهره ببرد.

نماینده ایرانشهر: همراهی طالبان با جمهوری اسلامی طوری نبوده که بتوانیم از آن‌ها به عنوان دوست و برادر یاد کنیم

عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر به رویداد۲۴ گفت: افرادی که در جایگاه‌های خاصی در یک کشور هستند و به نوعی دیده می‌شوند، زمان موضع‌گیری، باید شناخت دقیق نسبت به آن موضوع داشته باشند. طالبان در دو سه دهه اخیر نشان داد، تفکر و مانیفست کاری‌اش چیست. از این‌رو، همراهی آن‌ها با جمهوری اسلامی، همراهی نبوده که ما بتوانیم از آن‌ها به عنوان یک تشکیلات دوست و برادر یاد کنیم و اکنون هم که در موضوع حقابه رود هیرمند اختلاف پیش آمده، دارند خودشان را نشان می‌دهند.

وی می‌گوید: در عین حال و با وجود این واقعیت‌ها، پیام ایران باید براساس صلح، برابری و برادری باشد. آقای رئیسی هم در روز تحلیف گفت رابطه ما با همسایگان، رابطه خویشاوندی است. پس ما باید براساس شعاری که دادیم، رابطه خویشاوندی را تقویت کنیم. حال اگر لغزشی هم از طرف همسایگان باشد، ما باید آن را ترمیم کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در خصوص اینکه برای گرفتن حقابه خود از رود هیرمند چه باید بکنیم؟ گفت: در دنیا از این دست اتفاقات بین کشور‌ها اتفاق می‌افتد و دیپلماسی سیاسی و مذاکرات برای همین موقع‌ها است، اما هنر دولت‌ها در این است که وقتی چالش‌های این‌گونه‌ای شکل گرفت، چطوری فرصت‌سازی کنند. اظهارات دو طرف در این ایام، عمل و عکس‌العمل نسبت به هم بود. قرار هم نیست که به صورت پینگ‌پنگی هر روز یک اظهارنظر از طرف ایران یا افغانستان نسبت به یکدیگر باشد و ما باید به نوبه خود، فضا را تلطیف کنیم. فکر می‌کنم اگر ایران، فضا را آرام کند، می‌توان به نتیجه‌گیری دو طرف در بهره‌گیری از آب رود هیرمند امیدوار بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد آیتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
14
مگه مسئله حق ابه یاران از هیرمند مربوط به امسال بوده. مگر در سالهای گذشته چه دولت کرزی چه اشرف غنی و... حق ابه تعیین شده را به سوی سیستان بلوچستان روان میکردند پس چرا امسال که همزمان شده با گرانی های افسار گسیخته و تورم پنجاه درصدی و قیمت دلار پنجاه هزاری و هزار مصیبت دیگر یک مرتبه شاخ شونه کشیدن دولت اسلامی ایران با دولت اسلامی طالبان بالا گرفته. به نظرم تمام اینها بازی با افکار عمومی و پرت کردن حواسها از مشکلات داخلی است.!
دختر ایرانی.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
16
من صدسال سیاه چنین برادری نمیخوام برادری که میگه خانم حق پارک رفتن رو نداره
برادری جامونده های ابوجهل و ابولهب ارزونی دخترای خودتون.
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
16
با دیدن تصویر طالبان و شنیدن نامشون فقط یاد شهید صارمی و فرزندش میفتم
میلیونها شهید در راه سرزمینم رفته از میرزاکوچک خانها تا عباس میرزاها و کشته های جنگ جهانی توسط انگلیس بگید تازه‌ای ۸ سال جنگ تحمیلی ، اونوقت کشور دست گلمون مفت افتاده دست یه مشت ....
آقام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
15
فکر کنم با وجود طالبان برای نابودی ایران دیگه نیازی به آمریکا نیست
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
15
طالبان گروهی بدوی، عقب مانده، واپس گرا، متعصب، نادان، جاهل و بی خرد هستند؛ مسئولین ما باید عاقل باشند و برای تمامیت ارضی ایران و دفاع از آرمان های ایران و مردم ایران تلاش کنند. طالبان به مردم خودش رحم نمیکند شما انتظار دارید که به دیگران رحم کنند؟! اینها یک مشت متوحشِ جاهل هستند که وقتی اسلحه در دست دارند فکر می کنند که خدای منطقه هستند!!!
نظرات شما
پیشخوان