تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
نوام چامسکی:

کناره‌گیری از توافق هسته‌ای آمریکا را منزوی‌تر می‌کند

زبان شناس و نظریه پرداز برجسته آمریکایی گفت: اگر ترامپ به وعده خود برای پایان دادن به توافق هسته‌ای عمل کند، آمریکا در جهان منزوی‌تر خواهد شد.

رویداد۲۴- زبان شناس و نظریه پرداز برجسته آمریکایی گفت: اگر ترامپ به وعده خود برای پایان دادن به توافق هسته‌ای عمل کند، آمریکا در جهان منزوی‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی دموکراسی اکنون، نوام چامسکی زبان شناس و نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی در سخنرانی خود در موسسه تکنولوژی ماساچوست که از طریق این شبکه پخش شد، گفت: آمریکا به شکل قابل توجهی در جهان منزوی شده است و شاید شوکه کننده‌ترین بخش این مسئله، انزوای آمریکا در همین نیم‌کره غربی باشد. جایی که هنری استیمسون، وزیر جنگ در زمان روزولت (رئیس جمهور اسبق آمریکا)  از آن با عنوان منطقه کوچک ما یاد کرده بود، منطقه‌ای که در آن کسی ما را نمی‌رنجاند و اگر کسی خلاف روال مرسوم عمل کند، او را شدیداً مجازات خواهیم کرد.

وی افزود: این موضوع اکنون با واقعیت فاصله زیادی دارد. در طول این قرن، آمریکای لاتین برای نخستین بار پس از 500 سال، خود را از امپریالیسم غرب که آمریکا در طول 100 سال اخیر نماد آن بود، رها کرده است. صندوق بین‌المللی پول که اساسا نهاد وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا است، کاملاً از آمریکای جنوبی بیرون رانده شد. دیگر هیچ پایگاه نظامی آمریکا در آمریکای لاتین باقی نمانده است.

این نظریه پرداز آمریکایی اظهار کرد: سازمان‌های منطقه آمریکای لاتین به تدریج، آمریکا و کانادا را کنار می‌گذارند. در سال 2015 میلادی، آمریکا کاملاً از اجلاس منطقه‌ای در خصوص کوبا، کنار گذاشته شد.  نیمکره غربی زمین نیز مانند دیگر کشورهای دنیا با سیاست‌های آمریکا در خصوص مسئله حیاتی کوبا، مخالف بود. بدون شک، همین مسئله اوباما را واداشت که به عادی سازی روابط با کوبا روی بیاورد. این گامی رو به جلو بود اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است آن را لغو کند.

چامسکی در ادامه به سیاست‌های باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در آسیا اشاره کرد و گفت: یکی از این سیاست‌های مهم، این به اصطلاح "چرخش به آسیا" بود که  برای مقابله با چین رخ داد. یکی از اجزاء سیاست چرخش به آسیا، پیمان تجاری شراکت دو سوی اقیانوس آرام  بود که کوشید سایر کشورهای منطقه آسیا- اقیانوس آرام را به غیر از چین، گردهم بیاورد. به نظر می رسد این پیمان تجاری به دلایل کاملاً خوبی در ورطه فروپاشی قرار دارد؛ اما پیمان تجاری بین‌المللی دیگری موسوم به شراکت اقتصادی جامع منطقه وجود دارد که رو به گسترش است. این پیمان تجاری که چین مطرح کرده است، متحدان آمریکا از پرو و استرالیا تا ژاپن را جذب خود کرده است. از سوی دیگر، گسترش چین به سوی غرب با استفاده از سازمان همکاری شانگهای و طرح توسعه جاده ابریشم ادامه دارد. چین به دنبال ایجاد نظام یکپارچه برای بهره برداری مشترک از منابع و انرژی منطقه است. به نظر می رسد که ایران و احتمالاً ترکیه نیز به زودی به این طرح ملحق می‌شوند. این طرح از چین تا اروپا امتداد خواهد داشت. آمریکا خواستار آن شد  که نقش ناظر را (در سازمان همکاری شانگهای) داشته باشد، اما درخواست این کشور رد شد.

چامسکی همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد: اگر دونالد ترامپ به وعده خود برای پایان دادن به توافق هسته‌ای عمل کند، احتمالاً بزودی گام دیگری به سوی انزوا برداشته خواهد شد. سایر کشورهایِ طرف توافق و عمدتاً اروپا ممکن است این توافق را ادامه دهند. این بدین معنا است که تحریم‌های آمریکا نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین، انزوای آمریکا گسترش می‌یابد و این کشور حتی از اروپا دور خواهد شد. اروپا حتی ممکن است در این شرایط، تقابل با روسیه را نیز کنار بگذارد.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان