تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
عابدی، نماینده اصفهان و نجفی نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تاکید کردند:

وزیر کار یک عذرخواهی به کارگران آذرآب و هپکو بدهکار است

دو تن از نمایندگان مجلس با ابراز تاسف از برخوردهای پلیسی روزهای گذشته با کارگران آذرآب و هپکو اراک تاکید کردند که بیشتر مواقع این اعتراضات جنبه مالی و اختلافات صنفی دارد و نباید از آن برداشت سیاسی کرد و از این رو وزیر کار باید از کارگران آذرآب و هپکو حتما عذرخواهی کند.
رویداد۲۴دو تن از نمایندگان مجلس با ابراز تاسف از برخوردهای پلیسی روزهای گذشته با کارگران آذرآب و هپکو اراک تاکید کردند که بیشتر مواقع این اعتراضات جنبه مالی و اختلافات صنفی دارد و نباید از آن برداشت سیاسی کرد و از این رو وزیر کار باید از کارگران آذرآب و هپکو حتما عذرخواهی کند.

به گزارش رویداد۲۴ کارگران کارخانه آذرآب و هپکوی اراک که جزء پیشروان ساخت تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و سازنده بخش‌های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه‌های برق در کشور است، چندماهی است که با مشکلاتی همچون عدم پرداخت به‌موقع حقوق درگیر هستند، موضوعی که شاید در نگاه اول یک مسئله عادی و قابل‌حل به نظر برسد.

اما زمانی این موضوع بحرانی شد که کارگران این کارخانه برای طلب حقوق قانونی خود دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند و در مقابل اعتراضات آن‌ها پلیس با نیروهای یگان ویژه وارد عمل می‌شود تا با کارگران برخورد و آن‌ها را متفرق کنند؛‌ موضوع اما به همین‌جا ختم نمی‌شود،‌ کارگران که برای دریافت مطالبات و احقاق حقوق خود همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دادند،‌ ‌نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و باتوم به سمت آن‌ها حمله و با آن‌ها درگیر شد‌ند؛‌ درگیری که نتیجه آن چیزی جز مصدوم شدن کارگران نبود.

باگذشت چند روز از وضعیت وخیم و نابسامان این کارگران؛‌ تاکنون اما نه وزیر کار وارد عمل شده و نه رئیس‌جمهور؛‌ اکثریت نمایندگان مجلس هم که در هفته های آخر شهریور با خیال آسوده در سفرهای خارجی و داخلی به سر می‌برند از ابتدای هفته و با آغاز جلسات علنی نسبت به وضعیت کارگران واکنش نشان دادند.

اعتراضات کارگران اصلا جنبه سیاسی ندارد

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اعتراضات کارگری که در روزهای گذشته برپا شد و در نهایت به ضرب و شتم کارگران ختم شد گفت: در بیشتر مواقع اعتراضات کارگران در جهت مسائل مالی و حقوق های معوقه است و اصلا جنبه سیاسی ندارد.

او افزود: در مدیریت اتفاقات اخیر هم بهتر بود که نماینده وزیر مربوطه می رفت و با کارگران صحبت می کرد و کارگران هم محدودیت ها خود را مطرح می کردند و مطمئنا اگر کارگران هم از نقاط ضعف و کمبودها بیشتر مطلع شوند عصبانیتشان تا حدی فروکش می کرد و روی به تعامل می آوردند.

عابدی با تاکید بر اینکه وزیر کار و صنعت می بایست با کارگران جلسه بگذارند و با آنها صحبت کنند گفت: در وهله اول باید مشکلات آن ها را حل کنند و اگر در این راستا مشکلاتی بود تعامل کنند و اگر مشکل خارج از این موضوعات بود و هدف ایجاد اختلال برای کشور بود آنگاه از کمک نیروهای انتظامی برای حل بحران استفاده کنند نه آنکه در زمانی که مشکل غیرامنیتی است پای پلیس را به وسط جریان بیاوریم. 

وزیر باید نماینده ای را به اراک اعزام می کرد

نماینده اصفهان راجع به لزوم عذرخواهی وزرای مربوطه از کارگران افزود: معتقدم اگر از سوی وزرای مربوطه در گذشته نمایندگانی برای تعامل با کارگران در جلسه حاضر نشدند و این چالش به یکباره اتفاق افتاد، حتما وزیر کار یک عذرخواهی به این جامعه زحمتکش بدهکار است.

او ادامه داد: انتظار می رفت بعد از این ماجرا اگر شخص خود وزیر هم به صحنه نرفت هیاتی از سوی او برای اطلاع از موضوع در محل اعتراضات حاضر می شد تا کمی غم این رفتار خارج از عرف به فراموشی سپرده شود.

دلیل تاخیر نمایندگان در ورود به ماجرای اعتراش کارگران 

عابدی در ادامه در رابطه با عدم ورود نمایندگان به این موضوع آن هم در روزهای پس از این ماجرا گفت: تعطیلی مجلس مهمترین عامل در جهت عدم ورود نمایندگان به این ماجرا بود. ضمن این موضوع باید گفت که کار مجلس تقسیم شده است و بهتر است کمیسیون مربوطه به طور دقیق ورود پیدا کند و تحقیق و تفحص خود را شروع کند. 

عضو کمیسیون بهداشت در ادامه عنوان کرد: مشکلات صنفی در کشور ما باید به صورت صنفی حل شود ولی اصناف ما هم باید حد و مرزهای خود را بشناسند. بسیاری از مشکلات در ایران با صنف شروع می شود ولی با صنف تمام نمی شود. همانطور که امیدوارم در آینده دولت هرچه بیشتر در جهت کمک به صنف های مختلف کارش را دنبال کند امیدوارم صنف های مختلف هم از توقعات بیشتر از محدوده اختیار خود چشم پوشی کنند تا از این به بعد شاهد وجود چنین چالش هایی در کشور نباشیم.

ضرورت بهبود فضای کسب و کار 

محمدرضا نجفی، نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد برخورد خشن نیروهای انتظامی با کارگران کارخانه آذرآب و هپکو اراک گفت: قدم اول برای رفع مشکلاتی که در روزهای اخیر برای کارگران عزیز آذرآب و هپکو اراک به وجود آمد بهبود فضای کسب و کار است.

او با بیان اینکه استفاده از ظرفیت برجام بهترین روش برای ایجاد این فضا در کشور است گفت: دولت دوازدهم باید بحث تحقق ظرفیت های بالقوه برجام را در دستور کار خود قرار دهد تا فضای کسب و کار در کشور بهبود پیدا کند.

نجفی ادامه داد: این بهبود فضای کسب و کار و برداشته شدن موانع غیرمرتبط با صنعت تولید از پیش پای مدیران این بخش منجر به افزایش تولید این صنعت و مراکز تولیدی می شود و در ادامه امکان صادرات کالا مهیا می شود و مدیران می توانند در زمان لازم به منابع مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. 

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مجموع این کارها به کیفیت، هزینه مناسب و داشتن یک بازار رقابتی در کشور منجر می شود. حال اگر این شرایط به وجود نیاید آنگاه شاهد مشکل نقدینگی، گردش مالی و زیان دهی خواهیم بود و در آن صورت باید منتظر تبعات این کمبودها باشیم. یکی از تبعات آن می تواند همین عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران باشد. البته باید اضافه کرد که کمبودات موجود در صنعت و بخش کارگری فقط به تحریم ها مرتبط نیست و سوءمدیریت، ضعف مدیریت و ضعف رفتار هم می تواند برای بخش صنعتی کشور و کارگران زحمتکش مشکلاتی را بیافریند.

حتما مدیران کارخانه ضامن خیر و شر هستند

نجفی ادامه داد: موضوع بعدی این است که در زندگی ارباب جمعی یک کارخانه و یک مرکز تولید نمی شود با سهل انگاری ورود کرد. حتما سهامداران و حتما مدیران کارخانه در واقع ضامن خیر و شر آن کارخانه هستند و باید طوری مدیریت کنند که مهمترین رکن آن که کارگران هستند هم خودشان و هم خانواده آن ها دچار مشکل نشوند. حال اگر در مجموعه ای این فضای امن و آرام مهیا نشد آن وقت وظیفه وزارتخانه است که با کمک دستگاه های مرتبط جریان مدیریتی را در جهت بهبود فضای کسب و کار تغییر دهند. 

او ادامه داد: مهمترین وظیفه مدیران صنعتی این است که کارگران و خانواده آن ها با کمترین مشکل روبرو شوند والا اگر قرار باشد این کار درست انجام نشود مطمئنا دیگر قسمت ها هم شرایط خوبی را نخواهند داشت. اگر قرار باشد با ضعف مدیریت نتوان مطالبات کارگران را محقق کرد و آنگاه با ضرب و شتم آن ها را ساکت نگه داشت چیزی جز بی لیاقتی در بین افکار عمومی در برنخواهد داشت.

کارگران از مسیر قانونی حقوق خود را مطالبه کنند

عضو کمیسیون صنعت مجلس با تاکید بر اینکه ادامه این رفتارهای ناشایست ریشه در مدیریت های نابسامان گذشته دارد و جامعه تحت هیچ شرایطی ادامه این روند را قبول نخواهند کرد گفت: البته بستن خیابان توسط کارگران معترض هم کاری درست و منطقی نیست هرچند به عزیزان فشارهای روحی زیادی وارد شده باشد. کارگران هم باید یاد بگیرند که مطالبات صنفی خود را از طریق چارچوب های قانونی پیگیری کنند و اگر قرار باشد خارج از این حق خود را طلب کنند با آشفتگی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: امروز وظیفه وزارت خانه های مربوطه است که برای دلجویی از این کارگران و مخصوصا مصدومین وارد عمل شوند تا ضمن عذرخواهی دیگر شاهد این صحنه های ناراحت کننده نباشیم.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن راجع به نقش نمایندگان در جلوگیری از این اتفاقات گفت: نمایندگان مجلس باید از ابتدای زنجیره تولید تا انتها، روند را پیگیری کنند و حواشی و تبعات حاصل از آن هم به نوعی متوجه آن ها می شود. نمایندگان چه از بعد فهم شرایط و وضع قوانین و چه از بعد نظارت مسئول هستند. نمایندگان مردم از بدو تا ختم این زنجیره مسئولیت دارند و نباید تحت هیچ شرایط شانه خالی کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان