تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

چرا روحانی وزیر پیشنهادی علوم را معرفی نمی‌کند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: دغدغه‌ها درباره گزینه وزارت علوم بیشتر سیاسی است و از سوی مجلس و شورای انقلاب فرهنگی اعمال می‌شود، البته به نظر می‌رسد که رهبر معظم انقلاب هم بر وزارت علوم و آموزش‌وپرورش هم شاید نظراتی داشته باشند.
رویداد۲۴- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: دغدغه‌ها درباره گزینه وزارت علوم بیشتر سیاسی است و از سوی مجلس و شورای انقلاب فرهنگی اعمال می‌شود، البته به نظر می‌رسد که رهبر معظم انقلاب هم بر وزارت علوم و آموزش‌وپرورش هم شاید نظراتی داشته باشند.

حسن روحانی اسامی اعضای دومین کابینه خود را در روز 18 مردادماه تقدیم مجلس کرد، اما در میان آن‌ها نام وزیر علوم خالی بود. دکتر علی خاکی صدیق که به‌عنوان گزینه اصلی برای تصدی وزارت علوم مطرح‌شده بود در آخرین دقایق از قبول این سمت انصراف داد و حسن روحانی بدون معرفی وزیر علوم از دیگر وزرا خود در صحن علنی مجلس به حمایت پرداخت.

از روز دفاع رئیس‌جمهور تا به امروز وزارت علوم توسط سرپرست اداره می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین‌باره معتقدند حسن روحانی تخلف کرده است. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است: «در ابتدای کار دولت قانون سه ماه تأخیر برای معرفی وزرا وجود ندارد و رئیس‌جمهور موظف است حداکثر دو هفته پس از مراسم تحلیف تمامی وزرا را به مجلس معرفی کند و رئیس‌جمهور وظیفه داشت ظرف این دو هفته قانونی وزیر علوم را معرفی کند، بنابراین در این زمینه تخلف شده است.»

البته نباید فراموش کرد که نمایندگان مجلس به‌تازگی از تعطیلات سه‌هفته‌ای خود برگشته‌اند، اما بااین‌وجود برخی بر این اعتقاد هستند که رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم تحت‌فشار قرارداد و با گزینه‌های او پیش از معرفی به مجلس موافقت نمی‎شود.

علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به  رویداد۲۴ گفته بود که «عده‌‌ای در جریان معرفی گزینه وزارت علوم به آقای روحانی فشار می‌آورند، اما شخص رئیس‌جمهور باید فارغ از فشارها، گزینه ذی‌صلاح را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.»

محمد قمی، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا تاخیر در معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی رئیس‌جمهور به مجلس تخلف محصوب می‎شود گفت: رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم برنامه داشت، ولی گزینه موردنظر در آخرین لحظات انصراف داد بنابراین فرصتی برای معرفی فرد دیگری وجود نداشت، اما به‌احتمال‌زیاد در یک یا دو روز آینده وزیر معرفی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: الآن دو وزارتخانه بدون وزیر به سر می‌برند، البته شرایط وزارت علوم با نیرو متفاوت است زیرا وزیر نیرو معرفی شد ولی موفق به کسب آرا موردنیاز نشد در چنین وضعیتی رئیس‌جمهور به مدت سه ماه فرصت دارد تا گزینه جدید را به خانه ملت معرفی کند، اما شرایط وزیر علوم متفاوت است و از ابتدا گزینه‌ای معرفی نشد.

این نماینده مجلس در رابطه با تحت‌فشار بودن رئیس‌جمهور بابت معرفی وزیر علوم تأکید کرد: وزارت آموزش‌وپرورش و علوم از اهمیت بالایی برخوردار است وکسی هم که جامع‌الاطراف باشد و توانایی جذب نظر همه را داشته باشند به‌راحتی یافت نمی‌شود. آقای رئیس‌جمهوری باید بیش از یک گزینه در اختیار داشته باشد و آن‌ها را به کسانی که مورد مشورت او قرار دارند، معرفی کند تا درنهایت به نتیجه برسند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در این خصوص افزود: نام فشار را باید برداشت زیرا گروهی که دغدغه فرهنگی دارند نگران هستند تا عنان وزارت علوم و دانشجویان کشور به دست کسی افتد که مشکلات و مسائلی را فراهم کند.

قمی در این رابطه که این دغدغه بیشتر سیاسی است یا علمی، تصریح کرد: دغدغه‌ها بیشتر سیاسی است و از سوی مجلس و شورای انقلاب فرهنگی اعمال می‌شود، البته به نظر می‌رسد که رهبر معظم انقلاب هم بر وزارت علوم و آموزش‌وپرورش هم شاید نظراتی داشته باشند.

وی درباره گزینه‌های احتمالی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: به‌طور غیر موثق اطلاع پیدا کردم که ضیاء هاشمی، دکتر روشن، الهام امین زاده، دکتر فرجی دانا این چهار نفر گزینه‌های مطرح هستند.

این نماینده مجلس درباره نیاز به معرفی هر چه سریع‌تر گزینه وزارت علوم با توجه به شروع سال تحصیلی بیان کرد: مسئله نامشخص بودن دو وزارت علوم و نیرو و اداره آن‌ها توسط سرپرست یک نقص برای کشور محسوب می‌شود زیراکسی که سرپرست است تصمیمات اصولی را نمی‌تواند اتخاذ کند یا در موارد صدور حکم یا تدوین برنامه نافذ نیست بنابراین بهتراست که تکلیف وزارتخانه هر چه سریع‌تر روشن شود.
نظرات شما
پیشخوان