تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

نخست‌وزیری لبنان از عربستان استعفا کرد

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان که هفته گذشته در سفری غیرمنتظره عازم عربستان شد، با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.
رویداد۲۴«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان که هفته گذشته در سفری غیرمنتظره عازم عربستان شد، با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.

شبکه عربستانی «العربیه» از استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان و رئیس جریان «المستقبل» خبر داد.

الحریری در پخشی زنده از شبکه «العربیه» با اعلام استعفای خود، افزود: فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور «رفیق الحریری» (پدر وی) دارد و توطئه‌ای در پشت پرده برای هدف قرار دادن من در جریان است (بیم «ترور شدن» دارم).

 سعد الحریری گفت: «دست‌های ایران در منطقه قطع خواهد شد»؛ پیش‌تر نیز سابقه داشته که ایران به تسلط بر برخی پایتخت‌های عربی افتخار کند؛‌ایران به هر کجا قدم می‌گذارد فقط فتنه و تخریب به جای می‌گذارد.

نخست‌وزیر لبنان افزود: نمی‌پذیریم که لبنان محلی برای تهدید امنیت منطقه باشد؛ نمی‌پذیریم که سلاح حزب‌الله علیه مردم سوریه استفاده شود. 

الحریری سپس مدعی شد: ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد؛ شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازخواهد گشت. 

وی ادامه داد: علیرغم سیاست بیطرفانه‌ام، ایران به اقدامات تخریبگر خود علیه لبنان و منطقه ادامه داد.

الحریری سپس گفت: مداخلات حزب‌الله منجر به مشکلاتی برای ما در میان کشورهای عربی شده ؛ حزب‌الله با قدرت سلاح، شرایط مورد نظر خودش را بر لبنان تحمیل کرده است.


الحریری دوشنبه هفته گذشته در سفری غیرمنتظره به عربستان سعودی رفت؛ سفر وی همزمان با تشدید اظهارات «ثامر السبهان» وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس علیه حزب‌الله و ایران بود. 

برخی کارشناسان در هفته گذشته از پیامدهای این سفر اظهار نگرانی کرده بودند (جزئیات بیشتر). 

لبنان 2 سال و نیم با خلأ ریاست‌جمهوری روبرو بود تا اینکه در 10 آبان سال گذشته (1395) «میشل عون» با حمایت همه جانبه حزب‌الله و دیگر متحدانش در «جریان 8 مارس»، رئیس جمهور جدید شد و بعد از گذشت 3 روز، سعد الحریری را مأمور تشکیل کابینه کرد و وی رسما نخست‌وزیر لبنان شد.

واکنش‌ها به استعفای سعد الحریری

--«زیاد الاسود» نماینده لبنانی از ائتلاف «الاصلاح و التغییر» اعلام کرد توجیهی برای استعفای الحریری از عربستان وجود ندارد. اظهاراتی از سعودی‌ها شنیدیم که دلالت بر قصد آنها برای مداخله در لبنان داشت.

--«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان گفت: لبنان ضعیف‌تر از آن است که بتواند پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از استعفای الحریری را بپذیرد و تحمل کند.

وی افزود: من از حامیان «گفت‌وگو و مذاکره میان عربستان و ایران» باقی خواهم ماند.

--منابع آگاه در لبنان اعلام کردند میشل عون رئیس‌جمهور لبنان که قرار بود فردا عازم کویت شود، احتمالا سفر خود را به تأخیر بیندازد.

--«سلیم حریصاتی» وزیر دادگستری لبنان اعلام کرد زمان و مکان استعفای الحریری و نیز متن آن، مشکوک و غیرمنتظره است.

--شبکه «المیادین » اعلام کرد ریاست‌جمهوری و سران لبنان از نحوه استعفای سعد الحریری ناراضی و ناراحت هستند.

«میشل سلیمان» رئیس‌جمهور سابق لبنان اعلام کرد: لبنان وارد تونلی شده که «توحید صفوف» همگان را می‌طلبد. 

--«نقولا توینی » وزیر مشاور کابینه در امور مبارزه با فساد اعلام کرد استعفای الحریری از عربستان بسیار عجیب است. 

--دفتر ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد الحریری با میشل عون تماس گرفته و تصمیم خود برای استعفا را به وی اعلام کرده است. «میشل عون» گفت: دفتر الحریری برای اعلام خبر استعفای وی، از خارج تماس گرفته است.

عون منتظر بازگشت الحریری از عربستان می‌ماند تا بر شرایط استعفای وی اطلاع یابد و پس از آن تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

-- «حسین شیخ‌الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه ایران به «المیادین» اعلام کرد استعفای الحریری با هماهنگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان انجام شده تا لبنان و منطقه متشنج شود.این استعفا برای جبران خسارت‌های آمریکایی‌ها پس از شکست داعش انجام شد.

شیخ‌الاسلام افزود: امید داشتیم سعد الحریری، مانند پدرش «دوراندیشی» داشته باشد.کاش الحریری به عزت ملت لبنان احترام می‌گذاشت و استعفای خود را از داخل این کشور تقدیم می‌کرد نه از داخل کشوری دیگر (عربستان).

--«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان سفر خود به مصر را نیمه‌کاره رها کرد و به کشورش بازگشت.

--«طلال ارسلان» وزیر مهاجرت لبنان اعلام کرد استعفای الحریری به این شکل «شک‌برانگیز» است. مضمون متن استعفا نشان از فشارها علیه وی دارد.
منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان