تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶

دست و دلبازی کاسپین برای سپرده‌گذاران زلزله‌زده

موسسه اعتباری کاسپین اعلام کرده که تصمیم دارد تا سقف پنج میلیون تومان به سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده "دامداران و کشاورزان کرمانشاه" در مناطق زلزله زده غرب کشور پرداخت کند. البته این حداکثر پنج میلیون هم مشروط به پاسخگویی منابع است.
رویداد۲۴-موسسه اعتباری کاسپین اعلام کرده که تصمیم دارد تا سقف پنج میلیون تومان به سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده "دامداران و کشاورزان کرمانشاه" در مناطق زلزله زده غرب کشور پرداخت کند. البته این حداکثر پنج میلیون هم مشروط به پاسخگویی منابع است.

موسسه اعتباری کاسپین اعلام کرده که تصمیم دارد تا سقف پنج میلیون تومان به سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده "دامداران و کشاورزان کرمانشاه" در مناطق زلزله‌زده غرب کشور پرداخت کند. البته این حداکثر پنج میلیون هم مشروط به پاسخگویی منابع است.

"دامداران و کشاورزان کرمانشاه" یکی از هشت تعاونی منحل شده‌ای است که در مجموعه کاسپین گرد آمده و این موسسه مسئول تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آن شده است. هرچند که کاسپین از سال ۱۳۹۴ تاکنون مجوز فعالیت داشته و مسئول مدیریت دارایی و بدهی این تعاونی‌ها و سپرده‌گذاران آنها بوده است، اما همچنان وضعیت تعاونی‌های زیرمجموعه آن مشخص نیست.

کشاورزان و دامداران کرمانشاه، یکی از این هشت تعاونی‌ است که تا پیش از این هم اعلام‌ها مبنی بر این بوده که در جریان شناسایی و انتقال دارایی‌ها و حساب‌ها به کاسپین است، اما تاکنون خبر رسمی درباره اتمام انتقال حساب‌ها منتشر نشده و این به معنی این خواهد بود که سپرده‌گذاران این تعاونی فعلا باید منتظر باشند تا حساب‌های آینده تعیین‌تکلیف شود.

اما با توجه به زلزله اخیر در مناطق غربی ایران، موسسه کاسپین اعلام کرده که تصمیم دارد برای رفع احتیاجات ضروری سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده دامداران و کشاورزان کرمانشاه حداکثر تا مبلغ پنج میلیون تومان را به طور علی‌الحساب به آنها پرداخت کند؛ از این رو مشمولین طرح در استان‌های ایلام و کرمانشاه می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب این استان با در دست داشتن مدارک مربوط به حساب و کارت ملی نسبت به دریافت بخشی از سپرده‌های خود اقدام کنند.

نکته اینجاست که با توجه به محدودیت منابعی که موسسه کاسپین برای این موضوع اختصاص داده، پرداختی‌ها در حد همین حداکثر پنج میلیون تومان هم بعد از بررسی مبالغ قابل پرداخت تعیین و به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود.

موسسه کاسپین تاکنون توضیحی درباره جزئیات دارایی و بدهی‌های تعاونی‌های منحل شده زیرمجموعه خود یا انتقال حساب‌ها منتشر نکرده است و مشخص نیست که میزان کسری و وضعیت مالی این تعاونی‌ها چگونه بوده و از چه زمانی قرار است حساب‌های سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شود. "فرشتگان"، "الزهرا مشهد"، "حسنات اصفهان"، "دامداران و کشاورزان کرمانشاه"، "بدر توس مشهد"، "پیوند"، "امید جلین گرگان" و "عام کشاورزان مازندران" هشت تعاونی منحل شده زیر مجموعه کاسپین هستند.

در این بین فقط تعاونی "فرشتگان" با توجه به حجم بالای سپرده‌گذاران و اینکه بزرگترین تعاونی زیرمجموعه کاسپین بوده به دلیل تجمعات پی‌درپی و جریان پرحاشیه‌ای که برای آن ایجاد شد، با پیگیری دستگاه‌های ذی‌ربط کار نقل و انتقال حساب‌های آن با سرعت بیشتری انجام شد. البته در مورد این تعاونی‌ها هم حتی اعلام رسمی مبنی بر میزان دارایی‌های منتقل شده به حساب کاسپین وجود نداشته و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در قالب خط اعتباری در اختیار کاسپین قرار گرفته تا سپرده‌گذاران فرشتگان را تعیین‌تکلیف کند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان