تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه برگزاری راند سوم دیدار با یکی از محصورین؛

«حصر» در انتظار فتح الفتوح

با دیدار مجتبی ذوالنور و محمدرضا عباسی فر با مهدی کروبی تلاش‌ها برای رفع حصر معترضان انتخابات سال 88 وارد فاز جدیدی شده است.
رویداد۲۴با دیدار مجتبی ذوالنور و محمدرضا عباسی فر با مهدی کروبی تلاش‌ها برای رفع حصر معترضان انتخابات سال 88 وارد فاز جدیدی شده است.

این در حالی است که قبل از ذوالنور و عباسی فر، اسماعیل دوستی باب دیدارهای سیاسی با محصورین را گشوده بود و امیدها را نسبت به گشایش در دیدارها و البته رفع حصر افزایش داده بود.

بااین‌وجود دیدار دوم و سوم که پس از یک ماه از دیدار نخست صورت گرفته دارای اهمیت به‌مراتب بیشتری از دیدار نخست است. دلیل این مسئله نیز این است که ذوالنور که دوستی دیرینه با مهدی کروبی دارد درگذشته نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران بوده است و یک اصولگراست و از سوی دیگر عباسی فر از اعضای سابق شورای نگهبان است.

درنتیجه هر دو دیدارکننده اخیر درگذشته جزئی از نهادهای حاکمیتی نظام بوده‌اند که این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که برخی نهادهای حاکمیتی نیز بی‌تمایلی به گشایش در مسئله حصر نیستند.

از سوی دیگر اگرچه انتخاب افراد دیدارکننده با محصورین با انتخابات شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد اما تداوم این دیدارها خود می‌تواند قفل حصر را بکشند.

به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان درباره حصر به دنبال گشایش تدریجی حصر هستند و به همین دلیل از تمامی روزنه‌های موجود استفاده می‌کنند تا گشایش‌ها شکل جدی‌تری به خود بگیرد. این در حالی است که مهدی کروبی در دیدار نخستین که با اسماعیل دوستی داشته است التزام عملی خود به قانون اساسی و ولایت‌فقیه را به‌صراحت عنوان کرده است.

موضعی که برای تصمیم‌گیرندگان درباره حصر بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود. در شرایط کنونی علاوه براصلاح طلبان برخی از اصولگرایان معتدل نیز نسبت به رفع حصر اظهار امیدواری می‌کنند و تلاش می‌کنند این مشکل هرچه سریع‌تر مرتفع شود تا نظام با بالندگی بیشتری به حیات خود ادامه بدهد.

نکته دیگر اینکه شورای عالی امنیت ملی به دنبال استفاده از افراد کمتر سرشناس و جنجالی برای دیدارهای نخستین با محصورین است که به نظر استراتژی مناسب و سنجیده‌ای می‌آید. این در حالی است که اسماعیل دوستی به‌عنوان اولین دیدارکننده با محصورین، پس از دیدار با کروبی از اظهارات جنجالی و جریان ساز در این زمینه خودداری کرد و رسانه‌های گروهی را به صبر و مدارای بیشتر با این موضوع دعوت کرد. این وضعیت برای ذوالنور و عباسی فر نیز وجود داشته است.

شاید اگر دیدارهای نخستین با چهره‌های جنجالی‌تری صورت می‌گرفت و بازتاب گسترده‌تری در رسانه‌های گروهی پیدا می‌کرد ظرافت استراتژی در پیش‌گرفته توسط مسئولان از بین می‌رفت و مسئله با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شد.

این مسئله که دیدارهای سیاسی با مهدی کروبی آغازشده نیز دارای جنبه استراتژیک است و احتمالاً زمینه‌سازی برای دیدارهای بعدی با میرحسین موسوی خواهد بود.

این در حالی است که به‌احتمال‌زیاد کلید قفل حصر در دیدار چهره‌های سیاسی با میرحسین موسوی شکسته خواهد شد و مواضع و دیدگاه‌های وی در حل این مشکل ملی تأثیر به سزایی خواهد داشت.

به همین دلیل نیز مسئولان تلاش کرده‌اند با مقدمه سازی و در نظر گرفتن جوانب مختلف قضیه موضوع را پیگیری کنند تا این گشایش‌ها با کمترین هزینه برای کشور صورت بگیرد. هنوز از محتوای دیدار ذوالنور و عباسی فر با کروبی اطلاعات دقیقی منتشرنشده است.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد در این دیدار موضوعات عمیق‌تر و البته جدی‌تری برای گشایش در این مسئله مطرح‌شده و ذوالنور و عباسی فر تلاش کرده‌اند با تأکید بر سابقه انقلابی و مبارزاتی حجت‌الاسلام کروبی ایشان را به مواضع قبل از اتفاقات سال 88 نزدیک‌تر کند.

آقای کروبی نیز به دلیل تجربه بالای سیاست ورزی به‌خوبی با تهدیدهای کشور در سطح منطقه و جهان آشنا است و با درایت از هزینه سازی برای کشور در شرایط کنونی پرهیز خواهد کرد.

بااین‌وجود باید منتظر دیدارهای بعدی با محصورین و زمینه‌سازی برای گشایش‌های بیشتر در این زمینه بود. دیدارهایی که می‌تواند به یکی از پرونده‌های پرسروصدای دو دهه اخیر سیاسی ایران برای همیشه پایان دهد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان