تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
آیت‌الله محسن غرویان در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

همه مردم معترض اغتشاش‌گر نیستند/ اعتراضات اخیر برای نظام یک زنگ خطر است

آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناآرامی‎های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور و برگزاری تجمعات اعتراض آمیز تاکید کرد نمی‌توان گفت همه معترضان از خارج از کشور خط می‌گیرند و ساماندهی شده‌اند، باید به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کرد زیرا این اعتراضات یک زنگ خطر برای دولت، مجلس و به‌طور کل نظام است.
همه مردم معترض اغتشاش‌گر نیستند/ اعتراضات اخیر برای نظام یک زنگ خطر است
رویداد۲۴آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناآرامی‎های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور و برگزاری تجمعات اعتراض آمیز تاکید کرد نمی‌توان گفت همه معترضان از خارج از کشور خط می‌گیرند و ساماندهی شده‌اند، باید به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کرد زیرا این اعتراضات یک زنگ خطر برای دولت، مجلس و به‌طور کل نظام است.

پنجشنبه هفته گذشته، مشهد محل اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصاد خصوصاً گرانی بود، اعتراضاتی که به‌سرعت فراگیر شد و باعث شد تا مردم در سراسر ایران در اعتراض به وضعیت اقتصادی- سیاسی به خیابان‌ها بیایند و شعارهای اعتراض‌آمیز سر دهند.

اعتراضات که از ابتدا باهدف انتقاد به گرانی آغاز شد، رفته‌رفته رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تا جایی پیش رفت که مردم شعارهای علیه مسئولان کشور و به‌طورکلی اصل نظام سر می‌دادند. این تجمعات و اعتراضات اما با دخالت و ورود نیروی‌های یگان ویژه و ضد شورش، باعث شد تا حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

با این وجود اما بسیاری از سوءاستفاده گران سعی کردند این اعتراضات را به سمت خشونت ببرند و اهداف خود را دنبال کنند، اما این اصلاً منصفانه نیست که بخواهیم همه مردم معترض را با یک چوب‌برانیم و بگوییم معاند بوده و همگی از ضد انقلابیون خط می‌گیرند. بسیاری از آن‌ها از شهروندان همین کشور هستند که به دلیل دسته و پنجه نرم کردن با فقر، بیکاری و فساد، سعی دارند تا خشم و اعتراض خود را با هر روشی که می‌دانند نشان دهند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان نیز روز گذشته و در جمع روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام کرد که همه معترضان از خارج دستور نگرفته‌اند و مردم فقط برای آب، نان و گرانی به خیابان‌ها نیامده‌اند و مطالبات بیشتری ازجمله آزادی بیشتر را طلب دارند.

به نظر می‌رسد اکنون زمان خوبی است که دولت و مجلس از فضای ایجادشده استفاده کنند و بودجه هنگفت بسیاری از نهادهای فرهنگی- مذهبی را کاهش دهند و مبارزه با فساد را در سطح گسترده‌ای آغاز کنند.

آیت‌الله محسن غرویان، از مدرسان حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به اعتراضات و تجمعات اخیر مردم ایران در سراسر کشور، گفت: شروع این اغتشاشات از مشهد و ظاهراً برای فشار به دولت روحانی بود. گروه‌های مخالف و معاند نظام هم سوءاستفاده کردند و فعلاً مسائل مطالبات مردم با مطالبات سیاسی به‌نوعی باهم قاطی شده است و بهتر است مانند همیشه وحدت خود را حفظ کنیم.

غرویان بابیان اینکه من هیچ‌گاه نمی‌توان بگویم همه مردم اغتشاش‌گر و معاند باشند، تصریح کرد: من نمی‌توانم این قضاوت را انجام دهم. قبول ندارم که تمام این اعتراضات از ابتدا تا انتها از بیرون ساماندهی شده باشد. وزرا و بسیاری از مسئولین هم به این موضوع اذعان کردند که مشکلات اقتصادی بسیاری وجود دارد. پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و برخی کالاهای دیگر، بودجه‌های کلان برخی از نهادها و مؤسسات فرهنگی و... از ایرادات بودجه سال 97 است که مردم هم به آن‌ اعتراض دارند. وضعیت معیشتی خوب نیست، مردم مشکلات اقتصادی دارند، جوانان بیکار هستند و بخشی از بودجه‌های کلان نهادهای فرهنگی باید صرف حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شود.

این فعال سیاسی و استاد حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: پس از اعتراضات دولت و مجلس نیز عقب‌نشینی کردند و اعلام کردند که قیمت حامل‌‌های انرژی افزایش 50 درصدی نخواهد داشت و یارانه‌ها نیز حذف نخواهد شد. به‌هرحال این حوادث نشان داد که دولت باید حواسش را جمع کند و مراقب سیاست‌گذاری‌های خود باشد. مجلس نیز باید در بررسی و اصلاح لایحه بودجه باید تمام دقت و همت خود را به کار بگیرد تا بودجه به‌گونه‌ای بسته شود که حل مشکلات معیشتی مردم در اولویت قرار بگیرد.

آیت‌الله محسن غرویان با تأکید بر اینکه همه مردم معترض اغتشاش‌گر نیستند، خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت‌هایی که دونالد ترامپ از این اعتراضات انجام می‌دهد، برخی هم سعی دارند تا از این فضا سوءاستفاده کنند. آمریکا و اسرائیل هم سعی دارند تا از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. معتقدم باید به خواسته‌های مردم توجه ویژه شود، زیرا این اعتراضات زنگ خطری برای دولت، مسئولین، مجلس و در کل نظام است.

غرویان با اشاره به برخی از مؤسسات مالی و اعتباری، گفت: برخی از این مؤسسات مالی و اعتباری پول مردم را بردند و دزدیدند، طبعاً مردم نگران و خشمگین هستند، پولشان از بین رفته است و سؤال اصلی‌شان هم این است که پول مردم به جیب چه فرد یا افرادی رفته است؟ حق باید به‌حق دار برسد. دارایی‌های مردم نباید حیف‌ومیل شود، گروه‌های مختلف با عناوین مختلف سعی کرده‌اند پول مردم را بگیرند، مردم نیز اعتقادشان این است که پولشان به دست حاکمیت رفته است. به هر صورت مردم اعتراضات کاملاً به حقی دارند که باید به آن‌ها سریعاً رسیدگی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه دولت باید اکنون شجاعت داشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت اکنون باید با مردم به‌صورت شفاف و صریح صحبت کند. رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته از وزرای دولت خواستند که با مردم شفاف باشند و اگر مشکلی رخ می‌دهد سریعاً با مردم در میان بگذارند. کلیت دولت اگر به این صورت باشد مردم هم متوجه خواهند شد که دولت در بسیاری از مواقع با محدودیت‌های مواجه است و برخی از گروه‌های سیاسی موانعی را در پیش راه دولت می‌گذارند. به‌هرحال این شفافیت باید بین دولت و ملت برقرار باشد.

غرویان با اشاره به اینکه باید به اعتراضات مردم توجه کرد، تصریح کرد: در کشور ما باید مکان‌هایی برای تجمعات صلح‌آمیز مردم تعبیه شود که به آنجا بیایند و اعتراضات خود را مطرح کنند، به‌هرحال نمی‌‎شود که عقده‌ها در دل مردم جمع شود و نتوانند اعتراضات و خواسته‌های خود را مطرح کنند. به‌هرحال قدم مثبت و خوبی است که مکان‌هایی باشد که مردم تجمع کنند و از سوی دیگر رسانه‌هایی هم باشند که این تجمعات و اعتراضات را پوشش دهند. اگر مسئولین این کار را انجام دهند و مجوزهای لازم را برای حضور و تجمعات مردم بدهند، عقده‌ها در دل مردم این‌گونه جمع نخواهد شد که بخواهند به تخریب بانک، خودپرداز و غیره بپردازند. وزارت کشور و آقای رحمانی فضلی باید برای دادن مجوز برای راهپیمایی و تجمعات صلح‌آمیز مردم تمام همت خود را به کار بگیرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان