تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۶
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴:

انتقاد به بودجه شورای نگهبان از بغض است/ مخالف افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه‌ها هستم/ مسئولین صرفه‌جویی را از خودشان شروع کنند

مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که دو موضوع حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال 97 از موضوعات اصلی و موردبحث است که من شخصاً به‌عنوان یک شهروند با هر دو مورد به‌شدت مخالف هستم.
انتقاد از بودجه شورای نگهبان از بغض است/ مخالف افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه‌ها هستم/ مسئولین صرفه‌جویی را از خودشان شروع کنند
رویداد۲۴مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که دو موضوع حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال 97 از موضوعات اصلی و موردبحث است که من شخصاً به‌عنوان یک شهروند با هر دو مورد به‌شدت مخالف هستم.

از همان روزی که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد که «تغییر روش بودجه‌ریزی و شفاف‌سازی از ویژگی‌های لایحه بودجه 97 است.» حدس و گمان‌ها در خصوص بودجه سال آینده به اوج خود رسید.

بالاخره بودجه سال 97، توسط حسن روحانی و چند تن از وزرایش به صحن علنی مجلس تقدیم شد و روحانی هم برای دفاع از لایحه بودجه مطالبی را برای نمایندگان عنوان کرد که شفافیت، توسعه، اشتغال و کاهش وابستگی به نفت از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌وبودجه سال آینده است.

جدای از همه ویژگی‌های خوب و مثبت بودجه سال 97 که باعث شد تمامی اقشار جامعه به آن دسترسی داشته و آن را بررسی کنند، اما افزایش درآمدها از مالیات‌، پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه بیش از 30 میلیون یارانه بگیر در برنامه بودجه سال 97، باعث شد تا وجه مثبت این لایحه دیده نشود و انتقادات به این سه بخش ازآنجایی‌که با زندگی روزمره شهروندان در ارتباط است، به اوج خود برسد. این انتقادات حتی درنهایت تظاهرات خیابانی را هم به همراه داشت.

از سوی دیگر اما بودجه‌های کلان و میلیاردی برخی از نهادهای فرهنگی و مذهبی مانند آستان قدس، حوزه علمیه قم، موسسه آیت‌الله مصباح و نهادهایی مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... نیز از سوی مردم موردانتقاد قرارگرفته و جامعه، خواهان کاهش بودجه این بخش‌ها و انتقال آن به بخش اشتغال و زیرساخت‌های کشور هستند.

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد در گفت‏‎وگو با  رویداد۲۴، با اشاره به مباحث اخیر پیرامون لایحه بودجه سال 97، گفت: دولت عموماً بودجه را بر اساس نیازهای کشور و بر اساس درآمد و هزینه‌های یک سال خود تهیه و تنظیم می‌کند. کارشناسان بودجه در یک سال در حال بررسی و تنظیم لایحه بودجه هستند و زمانی هم که بودجه به مجلس می‌آید، عموماً در همه دوره‌های مجلس، 2 الی 3 درصد تعدیل می‌شود؛ زیرا هزینه‌های دولت مشخص است و درآمد جدیدی هم نمی‌توان ایجاد و به آن اضافه کرد.

مصری ادامه داد:‌ تغییرات بر روی بودجه در مجلس شورای اسلامی عموماً محدود است. حذف بودجه‌ها کار کارشناسی می‌خواهد و اگر دولت بنا دارد بودجه مرکزی و نهادی را حذف کند باید با بررسی‌های دقیق پیشنهاد آن را به مجلس بدهد. مجلس نیز اگر لازم و ضروری ببیند که بودجه نهاد یا موسسه‌ای باید حذف یا تعدیل شود،‌ حتماً این کار را انجام خواهد داد. در مجلس عموماً به کلیات بودجه و هزینه‌ و درآمدها توجه می‌شود،‌ زیرا فرصت نمی‌شود که ردیف بودجه‌ها جز به‌جز موردبررسی قرار بگیرند. ردیف‌های بودجه نیز ردیف‌های هستند که دولت تهیه و تنظیم می‌کند و دقت‌های لازم را حتماً انجام می‌دهد. ما نیز در مجلس تابه‌حال نشده است که یک ردیف را به بودجه اضافه کنیم.

این نماینده مجلس بابیان اینکه چند بحث جدی و مهم در بودجه وجود دارد،‌ تصریح کرد: بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی و موضوع حذف یارانه 30 میلیون یارانه بگیر،‌ از موضوعات مهم بودجه است. طبعاً دولت به دنبال آن است که مبلغی را از محل افزایش درآمد حامل‌های انرژی کسب کند و به بخش اشتغال انتقال دهد. دلایل دولت این است که نرخ عرضه بنزین در کشور ما نسبت به سایر کشورها کمتر است. در خصوص بحث شدت انرژی نیز باید بگویم که شدت انرژی یا همان مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست. دولت بنا دارد بر اساس شدت بالای انرژی و قیمت کم آن، یک تعادل را در این بخش ایجاد کند.

مصری ادامه داد: مخالفین افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بر این عقیده‌ هستند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تورم‌زا خواهد بود و تورم یک‌رقمی حاصل نخواهد شد و ممکن است این افزایش قیمت بر روی سایر کالاها و اقلام تأثیر بگذارد.

وزیر دولت احمدی‌نژاد با اشاره به انتقادات اخیر به بودجه‌های کلان نهادها و مؤسسات مختلف فرهنگی و مذهبی، گفت: به‌طور مثال نسبت بودجه شورای نگهبان اصلاً قابل قیاس با بودجه هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرایی دولت نیست. درست نیست تا مسئله‌ای رخ می‌دهد،‌ تمامی هزینه‌های کلان کشور را فراموش کنیم و یاد شورای نگهبان و بودجه آن بیفتیم،‌ این از بغض است. چرا کسی به این توجه نمی‌کند که یک مسئول فقط بیش از یک میلیارد تومان هزینه هواپیما می‌دهد و حاضر نیست مانند سایرین 200 هزار تومان بیشتر یا کمتر برای بلیط بپردازد؟ این مسائل مهمی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

مصری در ادامه تصریح کرد:‌ نهادهای انقلاب کاملاً مشخص هستند و در قانون اساسی هم به آن‌ها اشاره‌ شده است و ما نیز باید برای آن‌ها بودجه تعیین کنیم. بحث شورای نگهبان بحث 12 نفر آدم نیست. بحث این است که تمامی قوانین کشور باید از طریق شورای نگهبان، مورد بررسی قانونی و فقهی قرار بگیرد، بحث این است که ارگان مسئول برای انتخابات در این کشور با شورای نگهبان است که اگر صحت و درستی یک انتخاباتی را تائید نکند، آن انتخابات چه رئیس‌جمهور باشد چه نمایندگان مجلس، ابطال خواهد شد. لذا معتقدم ما باید کوته‌بینی‌ها را کنار بگذاریم.

این نماینده مجلس بابیان اینکه برخی مدام به بودجه شورای نگهبان اعتراض و انتقاد دارند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص حضور داشت کسی به بودجه این نهاد کاری نداشت اما جدیداً به بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم انتقاد می‌کنند.

مصری ادامه داد: ما اکنون هر میزان که مالیات دریافت می‌کنیم و هرچقدر که نفت به فروش می‌رسانیم،‌ صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود. نسبت نهادها به بودجه دولت‌،‌ 5 درصد هم نیست.

عبدالرضا مصری ادامه داد:‌ افزایش بنزین،‌ حذف یارانه‌ها،‌افزایش تعرفه خودروها و... دغدغه اصلی مردم جامعه است که باید به آن‌ها جواب داده شود. بنده به‌عنوان یک شهروند اصلاً موافق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها نیستم. صرفه‌جویی را به‌صورت 100 درصدی قبول دارم اما اصلاً موافق فشار به مردم نیستم زیرا گناه است. مسئولین کشور باید صرفه‌جویی را از خودشان شروع کنند و به‌عنوان الگو در جامعه قرار بگیرند، ‌اگر این کار را انجام دادند،‌ طبیعتاً همه مردم هم از آن پیروی خواهند کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان