تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
تاکید حزب اصلاح‌طلب بر پیگیری مطالبات عمومی از دولت

در کنگره حزب همبستگی چه گذشت؟

پنجمین کنگره سراسری حزب همبستگی در مرکز همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد؛ در این کنگره نیز چهره های مختلفی از احزاب سیاسی اصلاح طلب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند.
رویداد۲۴- پنجمین کنگره سراسری حزب همبستگی در مرکز همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد؛ در این کنگره نیز چهره های مختلفی از احزاب سیاسی اصلاح طلب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند. 

به گزارش رویداد۲۴، این مراسم از ساعت 8 صبح پنج شنبه آغاز شد که در ادامه آن محمد سالاری، محسن هاشمی، حسین کمالی، علی مطهری، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی و سید محمود میرلوحی سخنرانی کردند. در ادامه این نشست نیز پنل تخصصی حزب و نیز انتخابات شورای عالی حزب همبستگی نیز برگزار شد و در نهایت این کنگره ساعت 8 و 30 پنج شنبه شب با اعلام نتایج نهایی انتخابات شورای عالی به پایان رسید که بر اساس نتایج اعلام شده از بین  آرای ماخوذه ، محمد سالاری، علی اصغر احمدی، محمود کلهری، کریم ملک آسا، شهامت هدایت، احمد قاسمی، علی رضا صادقی، محمدرضا پوینده، مهرداد مسعودی، عباس میرزا ابوطالبی، منصور کمالی، ناصر رضاپور، علی توکلی، هدایت الله جمالی پور، علی داوطلب، فاطمه کی قبادی، حسین احمدی، سید حسین دلبری، عبدالله کعبی، مرتضی ملک پور، حمیدرضا شهبازی، مهدی گندمی، حسن الماسی، عیدمحمد نورائی، علی داستانی، والی الله توکلی، علی خسروی، ولی الله کاشکی، محمدرضا بهمئی، جلیل مقدم و یدالله فضل الهی به عنوان اعضای شورای عالی حزب همبستگی انتخاب شدند و همچنین ابراهیم اصغرزاده ، فاطمه نعمت الهی ، محمد کاظم کرمی ، مصطفی شریفی پور ، رسول بیات ، حبیب الله ابراهیمی ، محمد درافشان به عنوان اعضای علی البدل شورای مرکزی و اباصلت اصغری – علی اکبر نبی ئی – مرتضی شیخ به عنوان هیات بازرسی انتخاب شدند.

مطالبات عمومی را از دولت پیگیری می کنیم
پنجمین کنگره سراسری حزب همبستگی، پنج شنبه گذشته در حالی آغاز به کار کرد که از همان دقایق ابتدایی بر تعداد حاضرین در جلسه افزوده می شد. الهه کولایی و حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی و محمود میرلوحی ، حسن رسولی، حسین کمالی ، ابراهیم اصغرزاده، مجید فراهانی، علی قنبری، پروانه مافی ، احمدی حکیمی پور ، علی مطهری، داریوش قنبری ، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی و .... از جمله چهره هایی بودند که به مرور به جمع حاضرین در کنگره اضافه می شدند. در ردیف های انتهایی نیز اعضای شاخه جوانان حزب بر صندلی ها تکیه زده بودند. خبرنگاران رسانه های داخلی نیز با شروع رسمی کنگره وارد جلسه شدند. البته همزمانی این مراسم با مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مدرسه علوی مزید بر علت شد تا برخی از چهره ها همچون محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان نتوانند در این مراسم حاضر شوند و برخی دیگر از شخصیت های حاضر در این مراسم همچون محسن هاشمی و مجید انصاری پیش از پایان رسمی کنگره، مراسم را برای حضور در بزرگداشت آیت الله هاشمی ترک کنند. آن هم در شرایطی که پیشتر بنا بود تا بزرگداشت آیت الله هاشمی در بعد از ظهر پنج شنبه برگزار شود ولی در نهایت این مراسم به صبح پنج شنبه موکول شد. البته دیگر اتفاق مهم این کنگره ، ارسال پیام رییس دولت اصلاحات به این کنگره با تاکید بر جایگاه و ضرورت احزاب در جوامع بود که از سوی علیرضا صادقی عضو شورای عالی حزب همبستگی قرائت شد.

محمد سالاری به عنوان اولین سخنران این مراسم با اشاره به جایگاه احزاب در جامعه، تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست که حزب همبستگی ایران اسلامی از نخستین احزاب اصلاح طلبی است که پا به عرصه فعالیت های حزبی گذاشت. این حزب همزمان با رشد تحولات سیاسی در کشور پس از روی کارآمدن سید محمد خاتمی تلاش های گسترده ای برای تحقق خواسته های به حق مردم در آن زمان تاکنون انجام داده است.

قائم مقام حزب همبستگی با اشاره به سابقه و ریشه فعالیت های حزب همبستگی طی دو دهه گذشته، افزود: این حزب یکی از احزاب بزرگ و پرنفوذ کشور است که در 31 استان کشور فعالیت می کند و تاثیر بسزایی در فرایند تصمیم گیری های سیاسی اصلاح طلبان در راستای بسط و توسعه سیاسی کشور از جمله رعایت و حفظ حریم خصوصی افراد، دسترسی آزاد همه به اطلاعات، گسترش آزادیخواهی و دموکراسی خواهی و تلاش برای جا انداختن فرهنگ تحزب داشته است و در این راه هزینه های زیاد مادی و معنوی پرداخته و به آن می بالد.

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، ادامه داد: حزب همبستگی ایران اسلامی در کنار سایر احزاب که به مشی و گفتمان اصلاح طلبی باور دارند در انتخابات گذشته بویژه انتخابات ریاست جمهوری اخیر تلاش بسیاری برای عدم تسلط پوپولیسم و تحجر بر کشور در سراسر کشور انجام داد و با تشکیل ستاد های ویژه به حمایت از کانیدای مورد حمایت اصلاح طلبان ، حسن روحانی پرداخت.هم اکنون نیز این حزب ضمن حمایت از دولت مستقر بر تحقق مطالبات و پایبندی رییس جمهور به وعده های انتخاباتیش تاکید داشته و دارد و حمایت مطالبه محور خود از رییس جمهوری را در سر لوحه کار خود داده است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: در فضای داخلی، اولین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از ارکان و استوانه های نظام و مرد صبور انقلاب را سپری می کنیم که در یک سال گذشته فقدان ایشان به عنوان نماد اعتدال و محور وحدت احزاب و گروه های سیاسی کاملا محسوس بود. بزرگ مردی که در تمام سال های قبل و بعد از انقلاب مورد هجمه های شدیدی از سوی دشمنان انقلاب و افراطیون و متحجران قرار گرفت و سیل تهمت ها و تخریب ها را در جهت حفظ نظام و انقلاب و نیل به هدف والای توسعه ایران اسلامی به جان خرید و مدبرانه مقابل تندروی و تحجر ایستاد. 

وی افزود: این منش اخلاقی که تبلور اندیشه اسلامی و فرهنگ ایرانی ایشان بود از منظر مردم دور نماند و تشییع باشکوه و تحقق آخرین خواسته ایشان در انتخابات 96 و تداوم دولت تدبیر و امید ، به نوعی قدرشناسی مردم در برابر یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران بود.

به گفته وی، انتخابات با شکوهی که با هوشمندی مردم، کشور را از افتادن مجدد در دام تحجر و واپس گرایی و بازگشت به دوران تلخ گذشته و حاکم شدن یکجانبه گرایی و غالب شدن تک صدایی بر همه شئونات کشور نجات داد. هر چند که این پیروزی که بی شک با تدبیر و حمایت جریان اصلاحات حادث شد و جایگاه گفتمان اصلاح طلبی را در میان مردم به نمایش گذاشت، خیلی زود با چالش هایی از سوی دلواپسان و شکست خوردگان از مردم مواجه شد.

در کنگره حزب همبستگی چه گذشت؟

سالاری همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر خاطرنشان کرد: موج تخریب ها و سیاه نمایی ها و القای ناکارآمدی دولت در حل معضلات کشور، با حمایت و همراهی بی چون و چرای برخی تریبون های رسمی و متاسفانه رسانه ملی صورت گرفت، و به گفته مسئولان امنیتی بعضا ریشه داخلی نیز داشت. آغاز این اعتراضات خیلی زود از دست طراحان آن خارج شد و در مواردی همه ارکان نظام را مورد هجمه قرار داد و کسانی که سعی در هدایت اعتراضات به سوی دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهور داشتند در نوک پیکان انتقادات مردم قرار گرفتند و با شدیدترین برخوردها نسبت به عملکرد خود مواجه شدند. 

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، گفت: در خصوص حوادث اخیر آنچه قابل ذکر است، باور مطالبات به حق مردم به خصوص درباره مشکلات معیشتی است که شرایط نگران کننده ای را در کشور به وجود آورده است ، مشکلاتی که  محدود کردن آن  به دولت آقای روحانی بی تردید یک تسویه حساب سیاسی و نوعی انتقام گیری فرصت طلبانه است. اگر چه این مشکلات نافی مسئولیت دولت روحانی و تلاش کابینه برای تحقق شعارهای انتخاباتی نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر در حوادث اخیر پذیرش حق اعتراض مدنی مطابق اصل 27 ام قانون اساسی توسط دولت و مجموعه حاکمیت است که در تمام سال های گذشته مورد غفلت واقع شده و به دلیل عدم باور این موضوع از سوی بعضی مسئولان، آموزش های لازم نیز در این خصوص نه برای مدیران کشور و نه  توده مردم صورت نگرفته و این باعث شده تا با اولین تجمع، شرایط از یک فرایند مدنی و قانونمند به سمت وسوی خشونت و رفتارهای ساختار شکنانه منحرف می شود. 

سالاری با بیان اینکه یکی از دلایل پیدایش این گونه آسیب ها که درمواردی به فراموشی اصل مطالبات منجر می شود ، در حاشیه بودن احزاب درکشور است ، افزود: یک نظام حزبی قانونمند برای هر فرآیندی، برنامه، آموزش و نحوه اجرای آن را به صورت سیستماتیک در خود ومیان حامیانش نهفته دارد و کنترل اعتراضات توسط احزاب و نه  نیروهای نظامی و امنیتی صورت می گیرد و کمتر به یک چالش سخت تبدیل می شود. در این خصوص باید اذعان داشت که موضع گیری آقای روحانی درمورد حقوق شهروندی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مدنی مردم ، کاملا هوشمندانه بود و برعکس افراطیونی که مخالفان خود را در سال های قبل خس وخاشاک خطاب می کردند، ایشان آغازگر رویه ای متفاوت از برخورد با مطالبات مردم بودند که باید الگوی بسیاری از مسئولانی باشد که نگاه از بالا به مردم و خواسته های آنان دارند.

عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به  اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور آمریکا و سران برخی کشورهای منطقه در مورد مسائل داخلی ایران، افزود:  متاسفانه حوادث اخیر، دستاویزی برای هجمه های بین المللی نسبت به کشورمان را فراهم ساخته است که تشکیل جلسه شورای امنیت برخلاف ماهیت وجودی این شورا، نمونه ای از این دست است هر چند که عدم همراهی کشورهای دیگر نتیجه ملموسی برای آمریکا به دنبال نداشت ولی ایران را در راس اخبار و توجهات جهانی قرار داد.

به گفته وی، در این شرایط فعال شدن ظرفیت های بالقوه دستگاه دیپلماسی کشور و بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه خلیج فارس و تعامل سازنده با اتحادیه اروپا نکته بسیار مهمی است که در کاهش تنش های بین المللی وهمچنین حفظ بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت یعنی برجام می تواند مثمر ثمر باشد. شاید اگر نظام حزبی ایران فرصت میافت تا ریشه های داخلی خود را مستحکم کند و در حوزه بین الملل با احزاب تاثیر گذار و چهره های سیاسی در سایر کشورهای دنیا روابط موثری می داشتند، می توانستند در چنین مواقعی کارگشا باشند.

سالاری با تاکید بر این نکته که در حال حاضر بیش از همیشه نیازمند وفاق و همبستگی داخلی و گفتمان بین حزبی در راستای تامین منافع ملی از جمله خواسته های به حق مردم هستیم ، خاطرنشان کرد:  این مهم واقع نمی شود مگر با کمک همه قوا و نهادهای حاکمیتی به دولت در جهت کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی با نگاه به درون و استفاده از ظرفیت های داخل کشور و پذیرش اصل بهبود روابط و تعامل موثر با جامعه بین الملل در راستای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری خارجی، چرا که با توجه به محدودیت منابع داخلی نیاز به تزریق سرمایه به داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است که بدون تعاملات بین المللی محقق نخواهد شد. 

وی همچنین به غیبت علی اصغر احمدی دبیرکل حزب در این کنگره نیز اشاره کرد و افزود: در ابتدا ضروری می دانم که سلام و خوشا آمد گویی جناب آقای علی اصغر احمدی دبیرکل محترم حزب را که علیرغم علاقه بیش از اندازه بنا به دلایل و مشکلاتی نتوانست در جلسه حضور داشته باشند را خدمتتان عرض کنم. ایشان در مسافرتی خارج از کشور بودند که متاسفانه بلیط برگشتشان خارج از اراده به تاخیر افتاد.

سالاری در پایان تصریح کرد.در اینجا ضرورت دارد که از تمام پیشکسوتان و بزرگان حزب همبستگی که تعدادی از آنان در جلسه امروز حضور دارند، یادی داشته باشیم. آنان توجه و تلاش بسیاری به جایگاه و ضرورت حزب در کشور داشتند. همچنین باید یاد کسانی را که امروز در جمع ما نیستند را گرامی بداریم. از جمله شهید قربانعلی قندهاری  و قدرت الله نظری نیا و همچنین شهید حسین بنی اردلان که در حادثه تروریستی مجلس به درجه شهادت نائل آمدند. 

فعالیت احزاب در کشور ما پیچیده است
همچنین محسن هاشمی رفسنجانی در پنجمین کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی با بیان اینکه در ایران احزاب مثل کشورهای توسعه یافته غربی و شرقی سابقه طولانی ندارند، اظهار کرد: عمر حزب در ایران به حدود یکصد سال پیش بعد از نهصت مشروطیت برمی‌گردد و نگاه به تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد که عمده احزابی که شکل گرفتند نگرش ایدئولوژیکی و سوسیالیستی داشتند و معمولا نتوانستند فعالیت‌های خود را آنطور که باید مانند آن‌روز سازماندهی کنند و تاثیرگذاری بالایی در سیاست ایران داشته باشند.

وی افزود: بعد از انقلاب نیز این وضعیت حاکم است و نتوانستیم از احزاب آنطور که در دنیای پیشرفته استفاده می‌شود، استفاده کنیم. البته در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌ جبهه‌های فراوانی هستیم که اثرگذار هم بوده و در چند سال اخیر جبهه اصلاحات توانسته فعالیت ویژه‌ای انجام بدهد. می‌شود گفت سایه خود را در بعد سیاست بر حاکمیت کشور انداخته ولی به دلیل روابط و مسائل موجود در کشور هنوز نتوانسته آنطور که مردم می‌خواهند فعالیت‌هایی را انجام دهد و مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرد.

وی گفت: احزاب در زمان ورود به کار سعی می‌کنند مسائل خود را مطرح کنند و حزبی وارد مسایل اجرایی شوند که همین می‌تواند باعث اختلافاتی شود که باید ساز و کار ویژه‌ای برای اینگونه مسائل دیده شود تا احزاب پرقدرت‌تر وارد عرصه سیاسی کشور شوند. مشروعیت حکومت‌ها اصولا با حضور مردم شکل می‌گیرد و تداوم این مشروعیت نیاز به کارآمدی دارد و برای اینکه مسئولیت پذیری بتواند مورد مقبول مردم واقع شود باید گروهی مسئولیت را بر عهده بگیرند. هیچ وقت مردم نتوانستند از یک حزب ویژه آن مسئولیت و کارآمدی را ببینند و لذا هنوز آن اعتماد بارزی که باید به احزاب داشته باشند را ندارند.

محسن هاشمی خاطرنشان کرد: تعیین حق سرنوشت برای مردم با رای دادن در انتخابات شکل می‌گیرد و باید احزاب بتوانند لیست حزبی خود را ارایه کنند و می‌توان گفت حزبی نداریم که بتواند یک لیست را برنده کند. کار احزاب در کشور ما پیچیده‌تر است؛ چرا که باید نقش دین را هم در مسائل حزبی خود در نظر بگیرند. در رابطه با رشد اقتصادی و سیاسی با هم هنوز احزاب نتوانستند آنطور که باید و شاید کاری کنند تا بیشتر به سمت حزب‌داری و برداشت درست پیش بروند.

وی افزود: احزاب باید عدالت اقتصادی در کشور را در برنامه‌های خود قرار دهند که مورد رضایت مردم قرار بگیرد و درباره سیاست بین‌الملل هم باید فعال باشند. در کشور ما چند چیز در اختیار احزاب نیست که یکی از آنها سیاست خارجی است یا سیاست‌های امنیتی و دفاعی که احزاب نتوانسته‌اند در آن فعالیت شایانی داشته باشند. کشور ظرفیت‌هایی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از حزب همبستگی تقاضا دارم اعتدالی که آیت‌الله هاشمی مد نظر داشتند را رعایت کنند تا بتوانیم تمام مزیت کشور رابه کار بگیریم تا بدون فشار به مردم پیش برویم، اظهار کرد: مرحوم هاشمی اعتقاد داشتند اگر از ظرفیت کشور  بدون افراط و تفریط استفاده کنیم می‌توانیم نقش منطقه‌ای و جهانی ایفا کنیم و حتی بتوانیم مشکل فلسطین را حل کنیم. ایشان معتقد بودند با فقر و جهل عدالت ایجاد نمی‌شود.
محسن هاشمی به سوابق مبارزاتی پدر خود اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جان  خود مایه گذاشتند و بیش از ۶بار به زندان رفته و بیشتر از ۵ سال در زندان بودند. در این مسیر شکنجه‌های زیادی شدند. ایشان در بعد صبر و آینده‌نگری اسوه بودند و بینش بالایی داشتند. در مسائل دینی کارهای شایانی کردند و تفسیر قرآن خوبی نوشتند. آن موقع در زندان اوین کتاب نوشتند و وقتی به ملاقات ایشان می‌رفتیم یک دفترچه ۲۰۰ برگی به مادر  می‌دادند تا از زندان خارج کنیم که نهایتا مجموعه‌ای ۵۳ جلدی شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هیچ کس به فکر آموزش عالی نبود که ایشان دانشگاه آزاد را بنیان نهاد و بیش از ۱۱ میلیون فضای مسقف را بوجود آوردند. دوراندیشی آیت‌الله هاشمی در قضیه مترو هم مشهود است. آن زمان مترو مخالفانی سرسختی داشت و می‌گفتند مترو لازم نیست. ایشان در بحبوحه جنگ بحث مترو را راه انداختند و اگر  امروز مترو نداشتیم نمی‌دانستیم چه می‌شد و قطعا در تهران وضعیت بدی داشتیم. آیت‌الله هاشمی در اعتماد به نیروهای اطرافشان زبانزد بودند. این صحبت‌ها را به عنوان فرزند ایشان نمی‌گویم  بلکه به عنوان کسی که ۵۰سال از نزدیک با ایشان بود و این موارد را دیده، بیان می کنم.

مطالبات اجتماعی را سیاسی نکنیم
در حالی که سخنرانی محسن هاشمی به پایان رسید و او  برای حضور در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفنسجانی سالن را ترک می کرد، مجری کنگره از حسین کمالی برای سخنرانی در کنگره دعوت کرد  که وی سخنان خود را با بیان خاطراتی از ایت الله هاشمی رفسنجانی آغاز کرد و گفت : آیت الله هاشمی شخص دوراندیش و آینده نگری بودند. خاطرم است که در جلسه نمایندگان تهران ۳۰ نفر بودیم و درباره مترو صحبت می‌شد. برخی نگاه انتقادی به مترو داشتند و معتقد بودند مترو یک کالای لوکس است و سایر نمایندگان هم به دلایل مختلف، مخالف بوند و خود من هم مخالف بودم اما آقای هاشمی محکم ایستاد و ساخت مترو ۲ رای آورد! یکی ایشان و یکی من به خاطر ایشان. ولی آقای هاشمی کار را به آنجا رساند که اکنون تهران دارای مترو است. در واقع زمانی که کسی نمی‌توانست نیاز‌ها را تشخیص دهند، آقای هاشمی آن را نیاز می‌دید.

دبیرکل حزب اسلامی کار در ادامه به ذکر خاطراتی درباره نقش آیت الله هاشمی در دفاع مقدس پرداخت و گفت در جنگ ارتشی که در عراق بود بی‌ارتباط به حزب بعث نبود. در ملاقاتی که آقای حکیم با آقای هاشمی داشتند گفتند نمی‌دانیم چه کنیم هر روز یک شهر سقوط می‌کند. آقای هاشمی پیشنهاد داد که ما بسیج داریم و می‌توانید از نیروی مردمی استفاده کنید که‌‌ همان زمان گروههایی در عراق شکل گرفت.

وزیر کار دولت هاشمی و خاتمی به حوادث سال ۸۸ اشاره کرد و گفت وقتی مسئله نماز جمعه پیش آمد، آقای هاشمی با افراد زیادی مشورت می‌کردند و با من هم مشورت کردند. به ایشان گفتم مسائل که به این شکل حل و فصل نمی‌شود. باید گفتگوی ملی صورت گیرد و به آرامی مسایل را در جامعه مطرح کنیم و حضور شما می‌تواند تاثیر داشته باشد اما ایشان گفتند این مسائل برای من اعتقادی است و نمی‌توانم از اعتقاداتم عبور کنم و در آن خطبه‌ای که در نماز جمعه خواندند به دنبال آن بحث بود. در جایی که تشخیص می‌دادند کاری را انجام دهند و باور داشت کار درست و در جهت حفظ انقلاب و نظام است به هر قیمتی انجام می‌داد و برایش مهم نبود که چه اتفاقی می‌افتد.

رئیس خانه احزاب به فعالیت‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: در خانه احزاب سه قانون جرم سیاسی، قانون تشکیل احزاب و قانون انتخابات را مورد بررسی قرا دادیم. فعالیت و تلاشی که خانه احزاب و احزاب دارند، کافی و خوب نیست ضمن اینکه نگاه احزاب در حاکمیت مطلوب نیست. همه چیز باید در جهت فعالیت احزاب شکل گیرد. متاسفانه احزاب به درستی آموزش ندیدند که بتوانند در سیستم رقابتی و برنامه‌ای کار و فعالیت کنند.

وی به جای خالی نقش احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از وقایع اخیر برخی احزاب گفتند باید گفتگو‌هایی صورت گیرد اما بعضی اصولگرایان گفتند اول باید تکلیفشان را در ۸۸ مشخص کنند بعد برای گفتگو بنشینند. من فکر می‌کنیم شاید عاقلانه این باشد که به جای حرف کودکانه و ساده لوحانه به حرف مردم گوش می‌دادیم. به هر حال عده‌ای آمدند و اعتراض کردند و مسائلی داشتند. آیا جایی تجزیه علمی شد که این مردم برای چه به خیابان‌ها آمدند و چه گفتند. نباید مطالبات اجتماعی را سیاسی ببینیم. 

کمالی به انتقاد از رویه صدا و سیما در پوشش اعتراضات اخیر گفت صداوسیما سیاستی پیش گرفت که این‌ها عامل بیگانه بودند. اما اگر این‌ها عامل بیگانه بودند، آیا با غربی‌ها و رییس جمهورآمریکا و نخست وزیر اسرائیل ارتباط داشتند. آیا نمی‌خواهیم یک بار هم که شده با مسائل اجتماعی روبرو شویم؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: زمینه‌هایی به وجود آمده و عده‌ای در خیابان اعتراض کردند. گرچه روشی که اتخاذ شد مبنی بر آتش زدن و داد و بیداد درست نبود اما دلیلش این است که روش منطقی را در جامعه ترویج نکردیم و موقعیتی به وجود نیاوردیم که افراد به شکل مناسب حرفشان را  به گوش مسئولان برسانند. در حالت عادی چقدر به مشکلات مردم رسیدگی کردیم؟ چند میلیون بیکار در کشور داریم چقدر دچار افسردگی و اعتیاد و طلاق شده‌اند؟ این مسائل را باید مهم شمرد و ارزیابی آن توسط دولت و حکومت صورت بگیرد.

وی افزود: وقتی افراد اعتراض می‌کنند، نمی‌آییم ببینیم مشکل چیست و راه حل پیدا کنیم زود می‌گوییم وابسته عامل بیگانه هستید و بد‌ترین سیاست‌ها را پیش می‌گیریم. به فرزندان مملکت اتهام می‌زنیم عامل بیگانه هستید و می‌خواهیم مشکلات را اینگونه حل کنیم.

کمالی در پایان تصریح کرد گفته شده احزاب و گروه‌ها، برنامه در کلیه مسایل ندارند اما ما برنامه داشتیم و مدت‌ها کار کردیم و برنامه ما در زمینه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع ارائه شد اما نتیجه نگرفتیم چون برنامه‌ها به صورتی نیست که رقابت به صورت سیاست احزاب باشد و برنامه‌ها باهم رقابت کنند و هنوز یاد نگرفتیم براساس برنامه پیش رویم و مسائل را به شیوه مدنی و درست حل و فصل کنیم.

هاشمی یک استثنا بود
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی نیز دیگر سخنران این مراسم بود. علی مطهری  البته تنها عضو هیات رییسه مجلس بود که در این مراسم حاضر بود.  مطهری در نطق متفاوت از دیگر سخنرانان این مراسم اهمیت و ضرورت احزاب سیاسی را به گونه ای دیگر مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا بگوید « احزاب هم مزایا و هم معایبی دارد و البته مزایای آنها به معایب می‌چربد و بستگی به این دارد که ما با معایب حزب مبارزه کرده و آنها را رفع کنیم. هر حزبی یک اتاق فکر برای کشور است. حزب می‌تواند کادر مورد نیاز حکومت را ایجاد کند و از ورود افراد فرصت طلب به صحنه قدرت جلوگیری کند و نقش آگاهی بخشی به مردم و تسهیل کار مردم در زمان انتخابات را داشته باشد.»

نایب رئیس مجلس اظهار کرد: اما یکی از معایب حزب آفت حزب پرستی و از بین رفتن استقلال فکر اعضای حزب است. گاهی حزب به صورت معبود در می آید و روح حقیقت جویی و علمی در انسان را از بین می برد همچنین پیدا شدن تعصب حزبی یکی از موانعی است که در راه استقلال فکر انسان وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: محدود شدن به بخشی از جامعه و فراگیر نبودن از دیگر معایب حزب است که شاید به همین جهت بود که امام (ره) و شهید مطهری مخالف تشکیل حزبی بودند که صرفا موسسان آن روحانیان باشند. معتقد بودند حزب بخشی از جامعه را در بر می‌گیرد و بخشی را نه و بهتر است روحانیون حزب تشکیل ندهند و از ابتدا با تشکیل حزب جمهوری اسلامی ایران مخالف بودند اما با اصرار شهید بهشتی و مرحوم هاشمی تشکیل شد.

در کنگره حزب همبستگی چه گذشت؟

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: عنوانی که می‌توان برای ایشان به کار برد مصلح اجتماعی است. شهید مطهری می گفتند مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف جامعه مبارزه می‌کند اگرچه از محبوبیت او کاسته می‌شود ما این حالت را در مرحوم هاشمی رفسنجانی می دیدیم. مخصوصا در این سالهای اخیر که ایشان رسالت خود را به خوبی انجام داد. مرحوم هاشمی جایی که احساس می‌کرد جامعه راه انحرافی را می‌رود ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد و در نهایت پیروز شد. بالاخره صحنه جامعه را برگرداند و عوض کرد و کاری کرد که جریان حاکم در سال ۹۲ کنار رفت.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه بیان کرد: باید برداشت درست از اصل ولایت فقیه داشته باشیم. ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست که یک نفر فکر می کند و بقیه عمل می کنند بلکه همه باید فکر کنند و همه عمل کنند و در نهایت حکم ولایت فقیه ملاک باشد؛ لذا جایی که خطایی رخ می دهد باید حرفمان را بزنیم. این نیست که صرفا ساکت باشیم و تملق و چاپلوسی کنیم.
وی افزود: هاشمی جایی که می دید خطایی رخ می‌دهد حرف می‌زد. نمونه آن را در رفتار شهید مطهری با امام (ره) شاهد هستیم که علیرغم اینکه شهید مطهری در فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب به شهادت رسید اما گاهی نظر امام (ره) را تغییر داد لذا باید در جایی که لازم است صحبت کرده و نظراتمان را بیان کنیم.

مطهری یادآور شد، در روز ورود امام (ره) به ایران اعلام شده بود که قرار است مادر رضایی‌ها از کشته شدگان گروهک تروریستی منافقین به عنوان نماینده‌های شهدای ایران پیامی را قرائت کند. این خبر به گوش شهید مطهری رسید و ایشان گفت صلاح نیست این اتفاق بیفتد. منافقین در اینجا می‌خواهند از نام امام (ره) استفاده کنند.

مطهری افزود: بنابراین در کمیته استقبال از امام (ره) هم آقایان عسگر اولادی، ناطق نوری و کروبی هر سه نفر این را تعریف کردند که ما با پاریس تماس گرفتیم با مرحوم حاج احمدآقا و گفتیم که به صلاح نیست و نباید انجام شود قبول نمی‌کرد تا اینکه خود شهید مطهری تماس گرفت و با عتاب به مرحوم حاج احمد آقا گفت احمد مراقب باش بیت امام مثل بیت آیت‌الله بروجردی نشود. اگر این کار را کردید من با شما کاری ندارم. بعد از ۱۰، ۱۵ دقیقه تماس گرفتند و اعلام کردند که امام (ره) گفته‌اند هرچه مطهری می‌گوید عمل کنید. البته معلوم نیست که خود امام (ره) قبول کردند یا نظرات اطرافیان ایشان هم در آنجا موثر بوده است. در نهایت تهدیدی که شهید مطهری کرد باعث شد تا برنامه تغییر کند و بر همین اساس است که می‌گویم باید نگاهمان را به اصل ولایت فقیه اصلاح کنیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: زمانی هم که امام (ره) حکم لاهوتی را نوشته بودند شهید مطهری با ایشان صحبت می‌کند و می گوید آقای لاهوتی انقلابی است اما در دو سالی که در زندان بوده گرایش به مجاهدین پیدا کرده است. بنابراین حکم را پس گرفته و گفتند چه کسی مناسب است و ایشان مهدوی کنی را انتخاب می‌کند و حتی خود آقای مهدوی کنی می گوید که بنده نامه خودم را با دست خط شهید مطهری و امضای امام دارم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی به نظرم نگاه درستی داشت؛ جایی که احساس می‌کنیم خطایی رخ می دهد باید وارد شویم. نامه‌ای که هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ به رهبری نوشتند به نظرم سند افتخاری است که ایشان تاکید کردند اگر از اینجا جلویش را نگیریم نمی‌توانیم کاری کنیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در شرایط امروز و بعد از حوادث اخیر مجلس و دولت نباید حالت انفعال پیدا کنند؛ اگر لازم است فعلا قیمت بنزین افزایش یابد و از این منبع اصلاحات اقتصادی انجام شود. این طور نباشد که بعد از چند تا شلوغی همه بگویند بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه کسی قطع نمی‌شود. همین عربستان چند روز پیش قیمت بنزین را دو برابر کرد. البته تسهیلاتی را هم ایجاد کرد و برخی از اقشار معاف شدند لذا اگر مصلحت جامعه اقتضا می کند که قیمت بنزین بالا برود و یا یارانه اکثریت قطع شود، باید این کار صورت گیرد. در حال حاضر در مجلس و دولت فضای خوبی حاکم نیست. انفعالی عمل می‌کنند در مجلس هم گفتم یکی از آفت‌های این مسئله این است که ممکن است عده‌ای تصور کنند با دو تظاهرات می‌توانند تصمیمات را تغییر دهند.

مطهری همچنین با اشاره به ریشه اینگونه اتفاقات اظهار کرد: ریشه این حوادث بیشتر جنگ قدرتی است که بین مسئولان کشور وجود دارد؛ اگر به تبلیغات زمان انتخابات برگردیم متوجه می‌شویم در آن زمان هم رفتاری که آقای قالیباف با آقای روحانی داشت و کمتر از آن رفتاری که آقای رئیسی داشت در روح و روان مردم تاثیر خود را برجای گذاشته است؛ اینکه بگوییم این ۳۰۰۰ میلیارد یا ۸۰۰۰ میلیارد را چه کسی برد یا چه کسی خورد شاید درست نباشد و ممکن است خیلی از این موارد و اختلاس‌هایی که نام برده می‌شود، معوقات بانکی باشد؛ در واقع دزدی نشده اختلاسی نشده باید بروند پول را برگردانند.

این نماینده مجلس همچنین به ضرورت به رسمیت شناختن حق اعتراض در کشور اشاره کرد و گفت: امروز یک گام پا را فراتر گذاشته‌ایم. سال ۸۸ کسی جرات نمی‌کرد، اما امروز می بینیم هم اصولگریان و اهم اصلاح‌طلبان حق اعتراض را قبول دارند اما اصلاح‌طلبان همان موقع هم می‌گفتند. باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه نیست. ما هم مانند بقیه کشورها باید اجازه دهیم مردم در یک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نباید از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات بترسیم.

وی در ادامه اظهار کرد: صحبت کردن با جوانان و دانشجویان تاثیرگذار است که متاسفانه مسئولین چنین ارتباطی را ندارند. بنده از کسانی هستم که بیشترین حضور را در دانشگاه‌ها دارم و می بینم که چقدر این تعامل تاثیرگذار است، اما متاسفانه این ارتباطات خیلی کم است و اگر هم وجود دارد به صورت کلاسیک و رسمی بوده و هدفی برآورده نمی شود.

مطهری ادامه داد: نباید جوانان و دانشجویان را به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و ضد ارزشی تعبیر کنیم. باید بگوییم همه انقلابی هستند. امام جوانان مشروب خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم کم اینها متحول شدند؛ تحولات روحی پیدا کردند و حتی به جبهه‌ها رفتند. آن قدر مردم را دسته بندی و خط کشی نکنیم.

مطهری با بیان اینکه در این اعتراضات شاهد عدم حضور معترضان ۸۸ بودیم، گفت: شعارهایی از صنف شعار ۸۸ نداشتیم و به این دلیل است که اتهاماتی که می زنند که برانداز و غیرانقلاب هستند غلط است. باید نگاهشان را به معرتضان ۸۸ تغییر دهند.

این عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهید مطهری یک اصل کلی را مطرح کرده‌اند که روحانیون نباید پست اجرایی دولتی بگیرند مگر در شرایط اضطرار. اینکه روحانیت را مسئول توزیع مرغ و تخم مرغ و گوشت کنیم کار درستی نیست روحانیت باید به کار خودش بپردازد.

وی یادآور شد: یادم است که مرحوم هاشمی رفسنجانی مخالفت می کرد که اگر ما نپذیریم به جای ما داریوش فروهر برود؟ البته مرحوم هاشمی فرد استثنایی بود که مغز اقتصادی و قدرت مدیریت اقتصادی داشت اما به طور کلی نظر شهید مطهری بر این بود که روحانیت شیعه نباید دولتی شود آنها باید در کنار مردم باشند.

این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر فارغ شدن نظامیان از سباست و اقتصاد گفت: امام به شدت هشدار می داد که نظامیان باید از سیاست خارج شوند. یکبار یکی از فرماندهان سپاه درباره اتفاقی در مجلس اظهار نظر کرده بود. امام با تندی گفت به سپاه به چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟ لذا مصلحت کشور، سپاه و سایر نظامیان اقتضا می کند که وارد سیاست نشوند. معنی ندارد که سپاه در مورد انتخابات، سیاست خارجی، برجام یا اینکه مذاکره کنیم یا نه وارد شود. مصلحت نظامی‌ها چنین اقتضایی را ندارد. اما متاسفانه امروز نظامی‌ها وارد سیاست شده و عملکرد حزبی دارند.

مطهری در ادامه اظهار کرد: مسئله دیگر تعیین تکلیف نهادهای زیر مجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان است که اینها بعد از سرنگونی حکومت شاه و تعیین تکلیف اموال به طور موقت ایجاد شدند، اما امروز به شکل کارتل و تراست‌های اقتصادی در آمدند و بخشی از اقتصاد کشورند و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم، هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.

مطهری در پایان با تاکید بر وحدت اظهار کرد: یکی از عوامل انقراض امتها و اجتماعات در قرآن تفرقه و تشتط شمرده شده است. نمونه آن ر ا در زمان جنگ عثمانی ها هم داریم که خاورمیانه را به اردن، سوریه، لبنان و ... تقسیم کردند. همه را به جان هم انداختند. اسرائیل را به راه انداختند و ۷۰ سال است که گیر داستان اسرائیل هستیم و همه اینها به خاطر تفرقه‌ای بود که بین مسلمانان ایجاد شد. لذا امروز باید بیش از پیش به وحدت فکر کنیم.

هاشمی مردی از جنس امید بود
سخنران بعدی این مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری بود که البته این سخنرانی با یک حاشیه متفاوت به پایان رسید. آن هم اینکه سخنرانی انصاری قریب به یک ساعت ادامه داشت و همین مساله باعث شد تا فرصت کمتری به دیگر سخنرانان این مراسم برای سخنرانی تا قبل از اقامه نماز ظهر برسد.  

مجید انصاری در این سخنرانی با اشاره به خدمات رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آیت الله هاشمی در حوزه مردم سالاری و دفاع از حقوق مردم، حرکت در مدار اعتدال، احترام به همه اقوام و اشخاص و مردم، صداقت در گفتار و کردار، تحمل بی نظیر و کم نظیر برای پذیرش مسئولیت و حضور در میدان تا پای جان در قبل و بعد از پیروزی را در کارنامه خود دارد. آیت الله هاشمی از معدود کسانی بود که در مسیر مبارزه از جوانی مانند عاشق بی قرار و مبارزی بسیار با هوش و فداکار بارها تا مرز شهادت پیش رفت و از جمله افراد بیشماری بود که شکنجه‌های طاقت فرسا بر او تا مرز گرفتن جان او پیش رفت.

این عضو ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از ویژگی‌های بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی روح پر امید او بود، خاطرنشان کرد: امیدی که با روبرویی با موانع هرگز ناامید نمی‌شد و نمی شکست و در میان ویژگی‌های متعدد ایشان این مساله برجسته تر بود.

در کنگره حزب همبستگی چه گذشت؟

وی با ببان اینکه عده‌ای به خاطر فضای ناامیدی مبارزه را رها کردند اما ایشان راه مبارزه را ادامه دادند، عنوان کرد: ایشان سختی هایی که بعدها به ویژه در سالهای پایانی عمرشان تحمل کردند، خصوصا از سال ۸۴ و در دوران انتخابات آن زمان و نهایتا در سال ۹۲ که اوج ناملایمات و فشارهای روحی بود که از رهگذر تخریب و تهمت وارد می‌شد - که نه از سوی منافقان و رسانه‌های بیگانه بلکه از سوی مدعیان ارزش‌ها، انقلابی‌گری و عدالت اجتماعی و آن هم نه در سایت و شبنامه بلکه در رسانه‌های عمومی و رسمی متعلق به ملت و بیت المال و در تیراژهای میلیونی و سی‌دی های زیاد منتشر می‌شد - باز با همان امیدواری حرکت کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره ای یادآور شد: در سال ۹۲ مسئول ستاد انتخاباتی شان در تهران بودم که به همراه اعضا ستادها با آقای جهانگیری قرار بود خدمت ایشان برسیم و رهنمود آغاز تبلیغات را بگیریم که متوجه شدیم ایشان را ردصلاحیت کردند . انصاری ادامه داد: همه امید را از دست داده بودیم. وقتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافتیم آقای جهانگیری پشت تریبون قرار گرفت، نتوانست صحبت کند و به گریه افتاد. در آنجا ایشان وقتی پشت تریبون قرار گرفت، گویی اتفاقی نیفتاده و گفتند من همان هاشمی دیروز هستم. شما در صحنه باشید و افراد دیگری هستند و با نقش آفرینی که داشتند، صحنه برای ملت تبدیل به فرصت مجدد کردند.

وی با یادآوری اینکه روز رحلت ایشان در کمیسیون زیربنایی در خدمتشان بودیم، بیان کرد: با یک دنیا امید و مسئولیت به کار می‌پرداختند. البته در این اواخر نگران آینده کشور و فرصت سوزی هایی که انجام می‌گیرد، بود. بحث اختلافات بی توجهی به مسائل اساسی و صحبتهای مهمی داشتند که امیدوارم دبیرخانه مجمع بی کم و کاست آنها را برای مردم پخش کند. انصاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ هنوز تحزب در کشور نهادینه نشده اما از افرادی که برای حفظ تحزب تلاش می‌کنند، تشکر می کنم. باید گفت‌وگو‌ها نسبت به احزاب شکل گیرد و جا دارد احزاب مختلف کشور با یکدیگر بنشینند و اتفاقات اخیر را بررسی کنند که چرا چنین اتفاقاتی رخ داده است.

وی ادامه داد: مساله حزب برای اقناع مردم و نمایش دموکراسی در قانون اساسی ایران مورد توجه ویژه قرار گرفت ولی هنوز تحزب به معنای گسترده و موثر آن در کشور شکل نگرفته است. تحزب به معنای واقعی کلمه در اسلام همزمان با طلوع اسلام شروع شد و پیامبر (ص) در مکه بنیان یک حزب عدالتخواه و اخلاق مدار را با جوانان مکه گذاشتند که با فسادهای دوران جاهلی مکه مبارزه کنند. نهی از منکر و امر به معروف یکی از ارکان تشریع و فروع دین است که یکی از کارکردهای مهم احزاب این مساله است که آن را در رابطه با عملکرد دولت‌ها می‌توانند انجام دهند.
انصاری در پایان تاکید کرد:‌ چاره‌ا‌ی جز تشکیل احزاب قدرتمند نداریم تا ماهیت امر به معروف و نهی از منکر را بفهمند و توان امر و نهی کردن به گونه‌ای که موثر باشد پیدا کنند و این امر جز با هم افزایی مردم در قالب حزب امکان پذیر نیست.

راه سختی را تا امروز پشت سر گذاشته ایم
غلام حیدر ابراهیم بای سلامی دیگر سخنران این مراسم بود. ابراهیم بای سلامی که از جمله اعضای هیات موسس این حزب است در سخنرانی خود با اشاره به سوابق حزب همبستگی گفت: حزب همبستگی زمانی که کار خود را آغاز کرد، شرایط به مراتب متفاوت تر و سخت تر از امروز را تجربه می کرد. آن زمان تصمیم گرفتیم که از آقای خاتمی حمایت کنیم ولی اکثر احزاب اصلاح طلب آن زمان از چنین تصمیمی استقبالی نکردند. در مجلس شورای اسلامی فقط 53 نفر حمایت کرده بودند. در چنین شرایط سختی حزب همبستگی کار خود را آغاز کرد.

ابراهیم بای سلامی در ادامه افزود: در تمام این سال ها تلاش های زیادی صورت گرفت. کار مهم دیگر حزب ما بعد از پیروزی آقای خاتمی درا نتخابات، حمایت از کابینه ایشان در مجلسی بود که اکثریت آن با اصولگرایان بود. ما باید تلاش می کردیم که تمامی اعضای کابینه از جمله آقای نوری و مهاجرانی رای بیاورند. ما در آن شرایط سخت تلاش کردیم و توانستیم این راه ناممکن را پیش ببرد.
به گفته وی، ولی از آنجایی که حزب ما پارلمانی بود ، بعد از انتخابات حزب دولتی یعنی مشارکت تشکیل شد و تقریبا صحنه را از همبستگی گرفت و حتی ما را متهم کرد. چون در انتخابات بعدی ما از آقای هاشمی حمایت کردیم که اعضای حزب مشارکت می گفتند ، حزب همبستگی از ابتدا اصولگرا بودند و اصلاح طلب نبودند. در آن زمان برخی به این فضا کمک کردند تا جریان سازی هایی صورت بگیرد. اما حزب همبستگی با وجود این مشکلات و موانع راه خودش را ادامه دهد.

احزاب باید همواره رسالت خود را دنبال کنند
معروف صمدی یکی دیگر از اعضای سابق شورای عالی حزب همبستگی ، در این کنگره سخنرانی کرد و با تاکید بر اینکه باید همواره نقد قدرت در جوامع ادامه داشته باشد، تصریح کرد: امروز مشکلات کشور را باید با نگاهی دیگر ارزیابی کرد. البته شاید برخی بگویند که در تحلیل این مشکلات نتوان نسبت به عملکرد احزاب گلایه ای داشت چون برخی اعتقاد دارند که ، احزاب خیلی اختیار عمل ندارد ولی سوال اصلی اینجاست که احزاب آن زمان و مقاطعی که اختیار عمل داشتند، چقدر موفق عمل کرده اند.

این نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احزاب زمانی که آزادی عمل داشتند هم به وظیفه اصلی خود یعنی نقد قدرت عمل نکردند تا امروز با این مشکلات مواجه باشیم و گفت : احزاب در آن زمان حتی نتوانستند خودشان را آسیب شناسی و ارزیابی کنند. این در حالی است که احزاب در عین مشکلاتی که وجود دارد ، بتوانند به اندازه اختیارات و آزادی عملی که دارند، وارد موضوع شده و مسائل روز جامعه را نقد و بررسی کنند.

باید ساختارهای حزبی جدی تر وارد عمل شوند
در پایان این مراسم نیز محمود میرلوحی یکی از اعضای شورای عالی حزب همبستگی و اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه اگر نیروها با حضور و تلاش به میدان آیند، می‌توان کار تشکیلاتی و سازماندهی را نهادینه کرد، تصریح کرد: بدون نهادسازی نمی‌توان اندیشه، ایده‌ها و گفتمان در جامعه را اثرگذار کرد.سید محمود میرلوحی صبح امروز در پنجمین کنگره حزب همبستگی گفت: مباحثی که در روزهای اخیر فضای سیاسی کشور را در برگرفته، فرصتی است تا کار سیاسی تسهیل شود و کسانی که کار سیاسی می‌کنند در صدر بنشینند و دغدغه‌ای برای فعالیت نداشته باشند. وی با بیان اینکه در حال حاضر فرصت برای گفت‌و‌گوی بین حزبی فراهم است، اظهار داشت: تلاش‌هایی که در شورای عالی اصلاح‌طلبان انجام گرفته باید از طریق آن بتوان این جبهه فراگیر و موثر را در کشور سر و سامان داد و به حزب نیرومند تبدیل کرد تا همه اصلاح‌طلبان در سراسر کشور گردهم آیند.

این عضور شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اگر نیروها با حضور و تلاش به میدان آیند، می‌توان کار تشکیلاتی و سازماندهی را نهادینه کرد، تصریح کرد: بدون نهادسازی نمی‌توان اندیشه، ایده‌ها و گفتمان در جامعه را اثرگذار کرد. باید ساختارهای حزب ما جدی تر عمل کنند. میرلوحی ادامه داد: یکی از پیام‌های شرایط اخیر کشور اعم از نتیجه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری این است که رقبای اصلاحات دیدند که زودتر از دیگران متوجه این نیاز شدیم و اصولگرایان هم به اندازه کافی متوجه این مسئله شدند. وی با بیان اینکه مسائل مربوط به احزاب فراجناحی است، خاطرنشان کرد: امروزه تقریبا سخن از تحزب و حضور و فعالیت‌های سازماندهی حزبی بسیار می‌شود. امیدواریم برگزاری چنین کنگره هایی بتواند گام موثری در این امر داشته باشد.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان