رویداد24-وزیر فرهنگ و ارشاد
اسلامی در نشستی با مسوولان روابط عمومی های معاونتها و سازمانهای این
وزارتخانه گفته که کاردرست در اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی
به جامعه است
به
گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی
جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشستی با مدیران و مسوولان
روابط عمومی های حوزه ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این
مطلب گفت: جایگاه روابط عمومی در سازمان ها و نهادها بسیار ارزشمند و مهم
است و مدیران و مسوولان این بخش در ابتدا لازم است در جریان جایگاه قانونی
خود قرار بگیرند.
وی با اشاره به آخرین آیین نامه مصوب دولت درباره
روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان ها ادامه داد: بر اساس این مصوبه از
جمله وظایف مهم روابط عمومی ها اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت، پاسخگویی
به ابهامات، اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان، ایجاد حسن همکاری بین کارکنان
و مسوولان، نظارت بر انتشار نشریات دستگاه ها، افکار سنجی عمومی و دستگاهی
و ... است.
وی با اشاره به نقش و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر کشور گفت: وزارت ارشاد به دلیل وظایف خاصی
که در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینمایی، هنرهای نمایشی و
تجسمی، نشر کتاب، مطبوعات و سایر رسانه ها دارد، دارای حساسیت بالایی است و
با دقت پیگیر اخبار عملکرد آن هستند.
وی با اشاره به عملکرد وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: افراد مختلفی درباره
عملکرد این وزارتخانه اظهار نظر می کنند که باید با دقت آنها را رصد کرد و
رفع ابهام نمود و اگر لازم بود پاسخ مناسب داد. زیرا برخی از این اظهار
نظرها منطقی و به جاست و باید از آنها در جهت رفع نقایص و پیشبرد اهداف و
سیاست های وزارتخانه بهره برد.
جنتی افزود: متاسفانه برخی علاقه دارند به جای توجه به موضوعات اصلی و مهم پیگیر حاشیه ها و موضوعات فرعی باشند.
وی
ادامه داد: اینکه رسانه ها به دو دسته موافق و مخالف دولت تقسیم کنیم یک
اشتباه است. کار درست در فرایند اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی
بخشی به جامعه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردی که به
عنوان مسوول روابط عمومی سازمان و نهادی انتخاب می شود باید احساس تعلق و
تعهد ویژه نسبت به حوزه خود داشته باشد تا بتواند در موارد ضروری پاسخگوی
شبهات، ابهامات و سوالات جامعه باشد.
وی با تاکید بر داشتن اخلاق
حرفه ای در میان مسوولان و کارکنان روابط عمومی افزود: ارایه مشورت های
مناسب و به موقع به مدیران از سوی مسوولان روابط عمومی یکی از وظایف اصلی و
اساسی مدیران روابط عمومی در سازمان هاست که باید مورد توجه تمامی فعالان
این حوزه باشد.
وی همکاری فعال با رسانه های مختلف، ارتباط مناسب با
خبرنگاران و روزنامه نگاران اعم از موافق و مخالف دولت، و ... را از دیگر
وظایف روابط عمومی ها دانست.
جنتی در ادامه وظایف روابط عمومی
افزود: استفاده از فضای مجازی نیز می تواند در پیشبرد اهداف روابط عمومی ها
موثر باشد و از این طریق می توان به اطلاع رسانی سریع و مناسب اخبار
پرداخت.
وی افزود: از طریق فضای مجازی می توان ارتباطات را وسیع تر کرد تا پاسخ گویی به شبهات و ابهامات به وجود آمده سرعت یابد.
جنتی
با تاکید بر التزام بر صداقت به عنوان یکی از ضرویات لازم در اطلاع رسانی
گفت: روابط عمومی ها درانجام وظایف خود باید با برنامه پیش روند و از انجام
اقدامات باری به هر جهت و روزمرگی در امور بپرهیزند و به خوبی مسایل موجود
را تبیین کنند و با پاسخگویی به شبهات موجود، افکار عمومی را در مسیر درست
هدایت کنند.
وی تاکید کرد: روابط عمومی معاونت ها و سازمان ها ضمن
ارتباط با معاونت و سازمان خود لازم است ارتباط مستقیم با مرکز ورابط عمومی
و اطلاع رسانی داشته باشند زیرا مجموعه روابط عمومی وزارت فرهنگ وارشاد
اسلامی یک واحد منسجم است و نباید به صورت جزیره ای عمل کند.
جنتی
با اشاره به نقش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخگویی به شبهات و پرسش های موجود
در جامعه ادامه داد: نقش سخنگو این است که دستاوردهای وزارتخانه را برای
آگاهی افکار عمومی اطلاع رسانی کند و به رفع شبهات ایجاد شده در جامعه
بپردازد و لازمه این امر نیز ارایه اطلاعات کافی از سوی روابط عمومی های
معاونت ها و سازمان ها به وی است.
در این نشست برخی از مسوولان
روابط عمومی ها به ارایه دیدگاه ها، نظرات خود و طرح پیشنهاداتی درباره
بهبود وضعیت اطلاع رسانی و برخی مشکلات موجود پرداختند.