صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 04
کد خبر: ۱۵۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
آشفته بازار قیمت گذاری خودرو؛

از تعلل وزیر تا احتضار خودروسازان

در هفته های اخیر مهمترین چالش صنعت خودرو قیمت گذاری است که در این بین شورای رقابت با فرمول خود، خودروسازان با طرح قیمت بر اساس حاشیه بازار و اخیرا هم مجلس با پیشنهاد خودرو یارانه ای به گمانی زنی ها دامن زده اند که اختلاف قیمت خودروها بر اساس هر کدام از فرمول ها و پیشنهادات بسیار زیاد است.

رویداد۲۴ با کاهش تولید خودرو، قیمت انواع خودرو به یمن تلاش دلالان به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت و در حالیکه همچنان با مشکلات تولید مواجه هستند بازار خودرو در بلاتکلیفی است و اساسا مرجع دقیقی برای قیمت گذاری وجود ندارد و قیمت‌ها روزانه به طور عجیبی و بدون هیچ توجیه اقتصادی کاهش و یا افزایش می‌یابد.

در ماه‌های اخیر و با آشفتگی بازار خودرو، گمانه زنی‌ها در مورد قیمت گذاری جدید بر خودرو‌های داخلی زیاد شد و مسئولان و متولیان امر هر یک از نگاه خود و با توجیهات و دلایلی خاص اظهار نظر کرده و پیشنهادی ارائه داده اند.

خودروسازان معتقدند که با توجه به تجریه سال ۹۱ که تحریم‌ها که در آن موقع قیمت گذاری بر اساس ۵ درصد کمتر از قیمت بازار انجام شد و منجر به حیات صمعن خودرو شد و پس از چند سال قیمت‌ها متعادل شد الان هم با توجه به شرایط مشابه آن زمان، بهترین راهکار همین است که به زعم برخی کارشناسان این اقدامی به نوعی شبه آزادسازی قیمت‌ها است.

از طرف دیگر در زمان وزیر قبلی، مرجع قیمت گذاری سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار معرفی شد و در حال حاضر با توجه به تغییر در ریاست سازمان حمایت گفته می‌شود که این سازمان در حال بررسی بازار و شرایط است تا قیمت گذاری را اعمال کند و حتی شنیده می‌شود که این سازمان هم با قیمت گذاری براساس حاشیه بازار موافق است.

اما مدت هاست که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازار خودرو، شورای رقابت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده و قیمت گذاری خودرو را انجام می‌داده است و الان این شورا نیز معتقد است طبق قانون مرجع قیمت گذاری بوده و حتی زمزمه‌هایی از بازگشت شورای رقابت به گود قیمت گذاری خودرو شنیده شد و گویا شورای رقابت دستورالعمل خود حاوی قیمت‌های جدید خودرو براساس شاخص‌ها و فرمول قبلی به سران سه قوه ارسال کرده است.

در این کشاکش قیمت گذاری، نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به این قضیه ورود پیدا کرده اند و طرح «خودرو یارانه ای» را مطرح کرده اند.

طبق این پیشنهاد، هر کدام از دو خودروساز بزرگ داخلی، یک محصول پرتیراژ خود را از روش جدید قیمت‌گذاری (احتمالا قیمت‌گذاری در حاشیه بازار)، معاف و آن‌ها را با قیمت‌های فعلی عرضه می‌کنند. در عوض، دولت نیز ما‌به‌التفاوت هزینه تولید این خودرو‌ها (فاصله قیمت تثبیت شده محصولات موردنظر تا قیمت حاشیه بازار آن) را در قالب یارانه به خودروسازان می‌پردازد.

به‌نظر می‌رسد، منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خودرو‌های یارانه‌ای، پژو ۴۰۵ (محصول تولیدی ایران خودرو) و پراید (محصول تولیدی گروه خودروسازی سایپا) است که به لحاظ قیمتی با قدرت خرید بسیاری از شهروندان ایرانی نسبتا همسان هستند.

کاملا مشخص است که تکلیف قیمت خودرو در شرایط فعلی اصلا معلوم نیست و هر شخص و مسئول و سازمانی در خصوص این قضیه اظهار نظر کرده و براساس فرمول و استدلال‌ها خود قیمتی را پیشنهاد داده، اما نکته حائز اهمیت این است که طبق این پشنهادات و نظر‌ها قیمت خودرو خیلی متفاوت است.

مثلا پراید براساس طرح خودروسازان که ۵ درصد کمتر از بازار خودرو است حدودا ۳۶ میلیون خواهد بود و یا براساس طرح مجلسی‌ها قیمت پراید ۲۴ میلیون پیش بینی می‌شود و این در حالی است که طبق فرمول شورای رقابت قیمت پراید ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: «طرح مجلس برای خودرو یارانه‌ای اشکالاتی دارد و اگر فقط یک یا دو خودرو با قیمت کمتر به فروش برسد طبیعتا تقاضا برای این خودرو‌ها بیشتر می‌شود و در این شرایط عرضه پاسخگوی تقاضا نخواهد بود و باز بازار برهم خواهد خورد.»

وی می‌افزاید: «در این طرح بیم آن می‌رود که با افزایش تقاضا شرایط سفته بازی و رانت ایجاد شود و تعادل بازار برهم خورده و مشکل گشا نخواهد بود.»

این کارشناس خودرو با بیان اینکه بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو به نوعی بازگشت به عقب است خاطر نشان می‌کند: «برخی این شایعه را بر سرزبان‌ها انداخته اند که حرف شورای رقابت غیرقانونی است، اما بازگشت شورای رقابت مجددا کلاف سردرگمی را در قیمت خودرو به وجود خواهد آورد و در این خصوص سازمان حمایت باید هر چه سریع‌تر قیمت‌های جدید را اعلام و اعمال کند و تعلل این سازمان درست نیست.»

کریمی سنجری با تاکید بر قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار تصریح می‌کند: «منطقی‌ترین روش، قیمت گذاری براساس حاشیه بازار است و باید اجازه دهیم عرضه با این فرمول مدتی ادامه پیدا کند تا نتیجه لازم حاصل شود و به مرور تقاضا کاهش یابد کما اینکه این اتفاق در پیش فروش اخیر ایران خودرو افتاد و نشان داد که این راه درست است.»

به گفته این کارشناس کشف قیمت حاشیه بازار خیلی راحت است و برخی می‌گویندتعیین قیمت حاشیه بازار ممکن نیست، اما با نقطه یابی و روش‌ها ساده این قیمت تعیین می‌شود و در دهه ۷۰ هم امکان پذیر شد.

او تاکید می‌کند: «اگر شرکت‌ها خودروساز بتوانند عرضه را مدیریت کنند و قاعده‌مند عمل کنند در دراز مدت و حتی در کوتاه مدت این مدل می‌تواند قیمت خودرو را به تعادل برساند.»

نظرات شما