صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 31
کد خبر: ۱۶۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
کمبود قطعات خودرو؛

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده که کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.

رویداد۲۴ پس از آنکه تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران‌های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو آمد.

از خارج شدن شرکت‌های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر‌ها و قطع همکاری‌های این شرکت‌ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان.

افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت در‌های گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است.

اما بحران بعدی که به نظر می‌رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بار‌ها به آن اشاره کرده است.

او چندی پیش عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودرو‌هایی که حرکت می‌کند برای مسافرت‌های نوروزی اورهال شوند. اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی‌ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.

در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو می‌گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد، اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود.

مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می‌کنی در هر مقطعی از زمان می‌توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید.

به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می‌توانم مشاهده کنم که در این ۶۷۲ نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودرو‌ها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می‌توانم التهاب‌های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»

او ادامه می‌دهد: «بر این اساس وقتی یک نمایندگی ۲۰۰ عدد سپر درخواست می‌دهد، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم کلا ۱۰ عدد تراکنش داشته است؛ که با یک درصد نرمال سازی ۱۵ درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می‌شود کل نیاز این نمایندگی ۱۲ عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این ۲۰۰ عدد را درخواست می‌دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است.

به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان می‌فروشند، می‌آید ۲۰۰ عدد سفارش می‌دهد و ۲۰ عدد از آن را برای خودش نگه می‌دارد و ۱۸۰ تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می‌فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می‌آورد.

رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما از آن جهت که بازار را ملتهب می‌کند مشکل به وجود می‌آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»

حسینی ادامه می‌دهد: «در شرکت حدود ۳۳ هزار الی ۳۴ هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم‌ها آیتم‌های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می‌شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره؛ که این‌ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج، سر سیلندر و کاسه نمد.

این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش ۲۰۰ عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد؛ بنابراین با این روش اجازه نمی‌دهیم التهاب به وجود بیاید.»

مدیرعامل ایساکو می‌افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می‌دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می‌شود و یک سری سیاست‌های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی‌ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می‌شود.»

حسینی در مورد پیش بینی نیاز‌ها نیز بیان می‌کند: «در این مورد اتفاق‌های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش‌ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل و دفتر‌های خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم.

پارتنر‌های ایران خودرو از شرکت‌های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»

 مدیرعامل ایساکو نیز معتقد است که نباید با صحبت‌های غیر کارشناسی در مورد آینده وضعیت قطعات یدکی باعث به وجود آمدن التهاب در جامعه شویم و باید تنها این شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد تا در این زمینه به مشکلات اساسی بر نخوریم.

نظرات شما