صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 26
کد خبر: ۱۶۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
دستاورد‌های همایش بین المللی خودرو چه بود؟

شو همایش خودرو

در سال‌های اخیر صنعت خودروسازی همچون دیگر صنایع شاهد برگزاری همایش‌هایی با نام‌های دهن‌پر کن بوده است اما به نظر عموم مردم این همایش‌ها برای آن‌ها هیچ خروجی نداشته و تنها به منبع درآمدی برای مسئولان برگزاری و جایگاهی برای سخنرانی مدیران دولتی شده است.

رویداد۲۴ طی سال‌های اخیر همایش‌های بسیاری در اقتصاد و صنعت ایران برگزار شده و نگاه عموم مردم بر این همایش‌ها بر آن است که برگزاری این همایش‌ها هیچ خروجی برای اقتصاد، صنعت و در نهایت زندگی یا همان سبد خانوار ندارد.

اکثر مردم انتظار دارند که برگزاری همایش یا نشست‌های تخصصی در سطح دولتی و خصوصی منجر به ارتقاء کیفیت زندگی آن‌ها شود، از این دست همایش‌ها می‌توان به همایش بین‌المللی صنعت خودرو اشاره کرد که به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به تجربه برگزاری سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران خبری از شرکت‌های خودروسازی به نام در آن نباشد و ایرانی‌ها شاید در کنار چینی‌ها همایشی برگزار کنند، همایشی که انتظار‌ها از آن زیاد است و خروجی طی برگزاری پنج دوره برای سفره و سبد خانواره نداشته است.

البته نباید از این نکته به راحتی گذشت که سطح و اقتصاد ایران با تحریم روبرو است، اما این موضوع برای مردم، مدیران و کشور تازگی ندارد و بار‌ها این شرایط را درک کرده‌اند از این رو انتظار می‌رود که مسئولان برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو و مدیران خودروسازی‌های دولتی در سال‌های گذشته که به انعقاد قرارداد‌هایی همچون قرارداد رنو، سیتروئن، بنز و حتی همین پژو فرانسه افتخار می‌کردند، متن قرارداد‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که در شرایط فعلی رفیق شفیق صنعت خودرو تنها چینی‌ها نباشند.

با توجه به رشد دانش و تکنولوژی در صنایع مختلف کشور و آمار اعلامی دستگاه‌های مختلف از این رشد قابل توجه عموم مردم انتظار دارند که صنعت خودروسازی از این دانش استفاده کرده و محصولات خود را رشد دهد و در چالش‌های مختلف از خودرو‌های ایرانی همچون پراید کره برای تمسخر ارزان‌ترین وسیله نقلیه شخصی که قیمت آن در چند روز گذشته به صورت رسمی با رشد هفت میلیون تومانی مواجه شده، استفاده نشود.

حال با این شرایط به نظر می‌رسد در همایش‌های بین‌المللی صنعت خودرو کشور باید مسیری اتخاذ شود که شرکت‌های خودروسازی به این باور برسند که می‌توان محصولات جدید با تکیه بر دانش فنی داخلی تولید کرد و این تولیدات به گونه‌ای باشد که قشر متوسط جامعه توان خرید خودرو ایمن، زیبا و به روز را داشته باشند؛ و از همه مهم‌تر این ذهنیت که همایش‌ها تنها برای کسب درآمد مسئولان برگزاری و سخنرانی مدیران دولتی برگزار می‌شوند از ذهن مردم پاک شود.

در این رابطه عبدالله بابایی-کارشناس صنعت خودروسازی کشور می‌گوید: «برگزاری همایش‌هایی همچون همایش بین‌المللی صنعت خودرو در صورتی که بتوان تولیدکنندگان برتر جهان را در کشور دور یکدیگر جمع کرد و توان تولیدی، مشتری و بازار کشور را به درستی به نمایش در آورد تا در کشور سرمایه‌گذاری مناسب با افزایش منطقی آن صورت گیرد، بسیار ارزشمند است.

وی افزود: لازم به ذکر است که برگزاری همایش و دستیابی به خروجی مد نظر به شرایط آرام، مناسب و به دور از فضای تحریمی و همراه با چالش دارد، زیرا در شرایط تحریمی شرکت‌های بین‌المللی و خارجی سریعاً پا پس می‌کشند.»

بابایی خاطرنشان می‌کند: «در شرایط فعلی که تحریم‌ها و شرایط سیاسی بر مسائل اقتصادی و صنعتی سایه افکنده است به نظر می‌رسد باید همکاری‌های بین‌المللی به حوزه تکنیکال و فنی معطوف شود تا خروجی بهتر و مناسب‌تری به همراه داشته باشد.»

این کارشناس صنعت خودروسازی در واکنش به این گفته که به نظر می‌رسد سخنرانی‌های مدیران در همایش‌ها تنها جنبه سخنرانی و ارائه گزارش دارد، بیان می‌کند: «سخنرانی مدیران صنعت خودروسازی به طور حتم نمی‌تواند تأثیر یک تا دو ساله داشته باشد بلکه در طی مدت زمان بیشتری به نتیجه خواهد رسید.»

وی تصریح میی کند: «مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی که به عنوان سخنران در همایش‌ها حاضر می‌شوند عموماً اهداف و اصول خود را بازگو می‌کنند، اما اصول نتیجه گیری به لحظه نیست و با وجود شرایط غیراستاندارد، خروجی کار و دریافت نتیجه طولانی‌تر خواهد بود.»

بابایی یادآوری می‌کند: «زمانی که چالش خاصی در صنعت رخ دهد، مسیر هر صنعتی را تغییر و با مشکل همراه خواهد کرد، از این رو وطیفه و اولویت اصلی همایش‌ها و مسیر اصلی صنعت مذکور رفع چالش و مشکلات پیش رو خواهد بود.»

این کارشناس صنعت خودروسازی ادمه می‌دهد: «باید برگزاری همایش در سال‌های گذشته با نگاه به شرایط غیر استاندارد صورت می‌گرفت تا با وقوع یک چالش مسیر صنایع مختلف همچون صنعت خودروسازی کشور آنچنان تحت تأثیر قرار نمی‌گرفت.»

او پیشنهاد می‌کند در همایش‌های پیش رو گفتمان همایش‌ها به ویژه همایش‌های صنعت خودرو بر پایه گفتمان عادی انجام نشود و گفتمان بر پایه شرایط بحران صورت گیرد تا فعالان صنعت خودرو آگاه باشند تا در هر حوزه صنعت خود همچون دانش فنی، قطعه سازی، حوزه دانشگاهی، تولید دانش چه اقداماتی در دست اقدام و چه اقداماتی باید انجام گیرد.

بابایی در رابطه با ارائه پروژه و مقالات در همایش‌های صنعت خودرو کشور می‌گوید: «مقالات و پروژه‌هایی که از سوی خودروسازان ارائه می‌شود کاملاً بر پایه اهداف و نظرات مدیریت مجموعه است، اما خارج از این رویه اگر شرکتی بخواهد پروژه خاصی را در این صنعت ارائه کند مسیر دیگری طی خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: «اگر مطالعه، دستاورد و پروژه‌ای به صورت دانشگاهی و شخصی ارائه شود این تحقیقات در مراکز تحقیقاتی شرکت‌های بزرگ خودروسازی بررسی و راستی آزمایی می‌شود و بعد از آن به اجرا گذاشته خواهد شد.»

این کارشناس صنعت خودروسازی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا این همایش‌ها نگاهی که در میان مردم وجود دارد که خودروساز به دنبال ارتقاء دانش از طریق دانشجو و پژوهشگر ایرانی نیست را، با وجود آنکه هر چند وقت یک‌بار اعلام می‌شود که یک ایرانی طرحی را به شرکت‌های خودروسازی داخلی ارائه کرده، اما مورد قبول نبوده و همان طرح در شرکت‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است. رفع خواهد کرد؟ بیان می‌کند: «این موضوع با مدل ارتباط دانشگاه و صنعت خودرو قابل حل است و نباید بر پایه ارتباط شخص با صنعت خودرو به دنبال رفع این معضلات پیش رفت، زیرا در ارتباط شخص با صنعت خودرو رفتار‌های سلیقه‌ای و شخصی در کار رسوخ خواهد کرد و مسیر کار را تغییر می‌دهد.

صنعت خودروسازی با دانشگاه‌ها ارتباط دارند، اما باید این ارتباط بیش از گذشته تقویت شود.»

نظرات شما