صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 12
کد خبر: ۱۶۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
کلانتری:

تا کی باید اتوبوس‌های قراضه سوار شویم؟ /پمپاژ پساب روی زباله‌های آرادکوه، مدیریت پسماند نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با انتقاد از عدم هزینه‌کرد و توجه مدیریت شهری به مسائل محیط‌زیستی گفت: ۷۶ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند. تا کی باید همین قراضه‌ها را سوار شویم؟ چرا مسئولان مدیریت شهری اقدام نمی‌کنند؟

 رویداد۲۴ کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بعد از ظهر امروز در جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، به مسائل محیط زیستی استان تهران پرداخت و گفت: بزرگترین چالش ما در تهران ترافیک و آلودگی هواست و تا ترافیک را حل نکنیم به شدت با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود. روز‌های پنجشنبه که طرح ترافیک آزاد است بر عکس سنوات گذشته که طرح آزاد نبود آلودگی هوا بیشتر می‌شود. تنها راه برای کاهش ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است.

کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه سال گذشته تهران صد روز ناسالم داشت، گفت: امسال نسبت به سال گذشته با توجه به ناپایداری جو، همکاری پلیس، اعمال طرح معاینه فنی و ... نسبت به سال گذشته ۳۲ روز سالم بیشتر داشتیم و شش روز هم به نسبت سال گذشته روز‌های پاک‌مان بیشتر بود. امسال ۱۸ روز هوای پاک داشتیم و سال گذشته ۱۲ روز. بخش عمده‌ای از این افزایش روز‌های هوای پاک و سالم ناشی از ناپایداری جوی و بخشی ناشی از اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر محیط زیست تهران پسماند است، گفت: در استان تهران روزانه ۱۱ هزار تن پسماند تولید می‌شود و این آمار در شهر تهران بیش از هشت هزار تن است. همه این پسماند‌ها به آرادکوه می‌روند و در آنجا تلنبار می‌شوند. دور این پسماند‌ها زهکش زده‌ایم و پساب آن‌ها را دوباره روی زباله‌ها پمپاژ می‌کنیم کجای این کار مدیریت پسماند است؟ چرا تفکیک از مبدا را واقعا اجرا نمی‌کنیم؟ دوستان شهرداری هر چند وقت یک بار به اجرای طرح تفکیک از مبدا در برخی مناطق تهران به صورت پایلوت اشاره می‌کنند، اما این به هیچ وجه کافی نیست.

کلانتری افزود: قطعا کمپوست پسماندی که به آرادکوه می‌بریم قابل استفاده نیست زمانی می‌توانیم از این کمپوست استفاده کنیم که تفکیک از مبدا را اجرا کنیم. می‌گویند نیروگاه ساخته‌ایم، اما مگر این نیروگاه چقدر ظرفیت دارد ما نمی‌توانیم به این روند ادامه دهیم.

وی با اشاره به بحث فاضلاب تهران گفت: با این حرکات کندی که انجام می‌شود مشکل فاضلاب حل نمی‌شود اگر منظور ما از تصفیه‌خانه بازچرخانی و استفاده مجدد از آب است ما چنین چیزی را در تصفیه‌خانه‌ها نمی‌بینیم.

کلانتری با اشاره به اینکه سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شوند، بیان کرد: عمده این افراد در حواشی تهران مستقر می‌شوند؛ جا‌هایی که زمانی ریه‌های تنفسی تهران محسوب می‌شدند. در دهه ۴۰، ۹۵ درصد جمعیت تهران در شهر تهران بود و امروز ۶۶ درصد در شهر و ۳۴ درصد در حواشی زندگی می‌کنند و این خطرناک است؛ چرا که جمعیتی که اضافه می‌شود آب، خانه، هوا و ... نیاز دارد وترافیک را هم بیشتر می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: بر اساس منابع پایه، ظرفیت زیستی استان تهران در دهه ۴۰، چهار میلیون نفر تشخیص داده شد، اما اکنون جمعیت تهران ۱۷ میلیون نفر است. اکنون پنچ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آنکارای ترکیه زندگی می‌کنند و اگر ما آمار جمعیتی خود را کنترل نکنیم عرصه را بیشتر تنگ می‌کنیم. در آنکارا در هر کیلومتر ۲۶۰۰ نفر زندگی می‌کنند و در هر کیلومتر تهران ۱۱ هزار نفر زندگی می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی مبنی بر اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند گفت: تا کی باید همین اتوبوس‌های قراضه را سوار شویم. لازم است شورای شهر تهران به این مسائل ورود کند.
منبع: ایلنا
نظرات شما