صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 22
کد خبر: ۱۶۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
کانال انتقال مالی ایران و اروپا سودی برای خودروسازان ندارد؛

ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

کانال انتقال مالی ایران و اروپا با شرط و شروط هایی راه اندازی شد اما به نظر می رسد این کانال مالی سودی برای خودروسازان به همراه نداشته باشد، زیرا بسیاری از کارشناسان مالی و صنعت خودروسازی کشور بر این عقیده اند که شرکت های بزرگ اروپایی برای بازگشت به بیش از کانال انتقال مالی نیاز دارند.

رویداد۲۴ در چند روز اخیر بعد از ماه‌ها کش و قوس، اروپا به قول خود عمل کرد و کانال انتقال مالی بین ایران و اروپا را با کم و کاستی‌ها و البته شرط و شروط‌هایی راه اندازی کرد.

این کانال مالی که تنها در حال حاضر کالا‌های غیر تحریمی را پوشش می‌دهد، برای برخی از فعالان اقتصادی امیدی محسوب می‌شود تا بتوانند نقل و انتقال کالا و پول را انجام دهند، حال در این میان جای سوال است که صنعت خودروسازی می‌تواند به این کانال مالی امید داشته باشد و آیا سرآغاز بازگشت خودروسازان اروپایی خواهد بود؟

در این رابطه سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر کانال مالی ایران و اروپا تنها کالا‌های غیرتحریمی را پوشش می‌دهد، می‌گوید: «کانال تبادل مالی ایران و اروپا در صورتی که کالا‌های تحریمی را نیز پوشش دهد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند شرکت‌های بزرگ اروپایی به خصوص خودروسازان را به همکاری و سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند.»

وی تصریح می‌کند: «همکاری خودروسازان اروپایی با ایران شامل انتقال فناوری، دانش فنی و قطعات است که روند فعالیت این شرکت‌ها کاملا شفاف و قابل رصد است که در صورت وجود منافع در خاک آمریکا این شرکت‌ها برای حفظ منافع خود حاضر به همکاری در شرایط فعلی با ایران نخواهند بود.»

این کارشناس صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان می‌کند: «پیش بینی می‌شود شرکت‌های در خاک امریکا به صورت مشتقیم و غیرمستقیم مناقعی نداشته باشند با پوشش کالا‌های تحریمی از سوی کانال مالی اروپا با ایران وارد همکاری شوند.»

مدنی با بیان اینکه احتمال آن وجود ندارد که کالا‌های تحریمی در پوشش کانال مالی ایران و اروپا قرار بگیرد، یادآور شد: دو شرکت فرانسوی پژو و رنو به صورت مستقیم در بازار آمریکا سهم یا منفعتی ندارد، اما رنو به دلیل آنکه فعالیت آن با نیسان گره خورده و نیسان در بازار آمریکا فروش قابل توجهی دارد نمی‌تواند با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

او ادامه می‌دهد: «شرکت پژو فرانسه نیز به صورت مستقیم در خاک آمریکا فروش خودرو ندارد، اما برنامه‌های آینده این خودروساز حضور به صورت غیرمستقیم از طریق ارائه خدمات خودرویی در این کشور است و در کنار آن این شرکت دارای شرکای دیگری است.»

این کارشناس صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه وجود منافع مشترک در سطح جهانی عاملی ده تا بسیاری از شرکت‌های به نام قید بازار ایران را بزنند، تاکید می‌کند: «خودروسازان بزرگ و اروپایی به سادگی به بازار ایران بر نخواهند گشت و در شرایط فعلی باید تلاش شود تا با رفع موانع انتقال پول با چین خودروساز چینی که از کشور رفته اند بار دیگر به بازار ایران بازگردند.»

مدنی می‌افزاید: «چشم اندازی صنعت خودرو کشور برای بازگشت خوردوسازان بزرگ آنچنان در شرایط فعلی مناسب نیست و باید تلاش شود تا با تکیه بر دانش و توان داخلی پلتفرم‌های ملی در کشور تولید شود و در کنار آن قطعات خودرو‌های پرتیراژ کشور داخلی سازی شود.»

همچنین در این زمینه سید بهاالدین حسینی هاشمی-کارشناس مسائل پولی و مالی می‌گوید: «کانال انتقال مالی ایران و اروپا ظرفیت و توجیهی برای بازگشت و ورود شرکت‌های بزرگ اروپایی به ایران ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «شرکت‌های بزرگ اروپایی عموما چند ملیتی هستند و در سطح جهانی فعالیت دارند که این موضوع عاملی می‌شود که در شرایط فعلی که فقط آمریکا ایران را تحریم کرده اند برای حفظ منافع خود به بازار ایران ورود نکنند.»

این کارشناس مسائل پولی و مالی خاطرنشان می‌کند: «راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا برای شرکت‌های بزرگ هیچ انگیزه‌ای به همراه ندارد و این کانال در صورتی که کالا‌های تحریمی را پوشش دهد برای شرکت‌های کوچک که منافعی در خاک آمریکا ندارد مناسب خواهد بود.»

 با این تفاسیر می‌توان گفت که شرکت‌های خودروسازی اروپایی که در بازار ایران همواره چمدان به دست بوده اند، با راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا به ایران بازنخواهند گشت و این کانال تنها کالا‌هایی که در تحریم آمریکا وجود ندارد را پوشش خواهد داد.

نظرات شما