صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۲۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 14
کد خبر: ۱۹۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امورخارجه از برگزاری اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ۳۰ اکتبر در ژنو خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل این کمیته و روند سیاسی حمایت می‌کند.

رویداد۲۴ «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه در گفتگو با آناتولی درباره آخرین وضعیت کمیته قانون اساسی سوریه گفت: بر اساس اعلام «گیر پترسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اولین نشست کمیته قانون اساسی این کشور به احتمال قوی ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده از تشکیل این کمیته و از این روند حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم تحولات جاری در منطقه آثار منفی و سلبی روی موضوع نداشته باشد و این تحولات مقدمه‌ای برای گام‌های اساسی در روند سیاسی در بحران سوریه باشد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از این روند سیاسی حمایت خواهد کرد.

موسوی اضافه کرد: از ابتدای بحران در شمال سوریه جمهوری اسلامی ایران سعی کرده بر اساس توافقاتی که در منطقه هست و به عنوان کشوری که ضامن آتش بس در سوریه بوده نقش مثبتی را برای کاهش تنش‌ها ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از دولت کشور دوست و همسایه - ترکیه- خواستیم خویشتنداری کند، ولی آن‌ها بر اساس نگرانی‌های امنیتی که در جای خود قابل درک هست این کار را انجام دادند و اعلام هم کردند که موقت هست، اما جمهوری اسلامی ایران راه حل این مسائل را در اقدام نظامی نمی‌دانند بلکه در گفتگو و جستجوی راه حل‌های مسالمت آمیز می‌داند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم و خواهیم کرد این مشکلات را از طریق گفتگو بین همه طرف‌ها حل کنیم، گفت: لازم هست به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها احترام گذاشته شود و هر تلاشی که جمهوری اسلامی ایران را تشخیص دهد به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دولت ترکیه، دولت سوریه و مردم کمک می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در آن حضور خواهد یافت و سعی خواهد کرد به نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین همه طرف‌ها کمک کند.

موسوی در بخش دیگری از این گفتگو درباره روابط ایران و عربستان اظهارداشت: ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام مطرح هستند و اگر اختلافاتی بین این کشور‌ها باشد در منطقه اثر می‌گذارد و از سوی دیگر اگر کاهش اختلافات در پیش گرفته شده و سوءتفاهمات برطرف شود، قطعاً نفع آن به هر دو کشور و مردم منطقه و چه بسا جهان خواهد رسید.

وی یادآورشد: برخی کشور‌ها گفتگو‌هایی را با ما داشتند و کشور‌هایی با حسن نیت اعلام کردند آماده هستند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان کاهش تنش و رفع سوءتفاهمات اقداماتی انجام دهند و با دولت عربستان سعودی گفتگو کنند تا مسائلی که وجود دارد رفع شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما حسن‌نیت کشور‌هایی که در این راه قدم برداشته‌اند را ستایش می‌کنیم و طرح پویش صلح هرمز هم که ارائه کردیم شامل عربستان هم می‌شود وآن‌ها این مفاد را می‌توانند به دقت ببینند و بررسی کنند تا آرامش و ثبات بیش از پیش به منطقه بازگردد.

منبع: ایرنا
نظرات شما