صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 01
کد خبر: ۲۰۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شیراز، اسیر اختلاف‌ها/ لیست اصولگریان و اصلاح طلبان فارس چگونه بسته می‌شود؟

شیراز از معدود شهر‌های ایران بود که هم در سال ۹۶، هم آبان ۹۸ و هم بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی، شاهد اعتراضات مردم بود. اما در همین شهر، اصولگرا‌ها امید فراوانی به پیروزی دارند. این نتیجه رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان است. لیست اصولگرایان و لیست اصلاح در چنین شرایطی بسته می‌شود.

رویداد۲۴ وقتی اصلاح طلبان شیراز بیانیه دادند و گفتند در انتخابات مجلس یازدهم، نامزدی برای معرفی ندارند، آتش زیر خاکستر اختلافات اصولگرایان، ناگهان گر گرفت و سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در استان فارس با بیان اینکه اقتضائات ائتلاف ایجاب می‌کرد که لیست ۵ نفره بدهیم، گفت: اسامی براساس حروف الفبا به صورت رسمی اعلام می‌شود.

ساعتی بعد رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان این لیست ۵ نفره را برای انتخابات مجلس معرفی کردند. آن طور که این رسانه‌ها نوشتند گزینه‌های مد نظر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی به ترتیب ابراهیم عزیزی، جعفر قادری، علیرضا پاک‌فطرت، روح‌الله نجابت و خانم منصوره طاهری بوده است. 

البته این لیست مورد انتقاد عدالتخواهان شیراز قرار گرفت و آنها لیست دوم را منتشر کردند چون انتقادهای شدید به علیرضا پاک فطرت داشتند. در متنی که کانال‌های تلگرامی جنبش عدالتخواهان شیراز منتشر شده بود به این موضوع اشاره کردند که پاک فطرت وقتی رد صلاحیت شده، چگونه توانسته با لابی تایید صلاحیت خود را بگیرد. آنها همچنین به روابط پاک فطرت و قالیباف اشاره کرده بودند.

ابراهیم عزیزی هم دیگر چهره این لیست که در سال ۸۸ استاندار فارس بود. اصلاح طلبان خاطره خوبی از او ندارند و همین موضوع کافی است که نام او در میان لیست پنج نفره اصولگرایان قرار داشته باشد. نجابت و طاهری هم البته چهره‌های شناخته‌ای در شیراز نیستند. 

اصولگرایان در حالی ۵ نفره منتشر کردند که تعداد نمایندگان شیراز در مجلس تنها ۴ نفر است. البته در انتخابات مجلس دهم در تهران نیز همین تجربه مشابه تکرار شده بود و آن موقع اصولگرایان نتوانستند به لیست ۳۰ نفره برسند و فهرستی ۳۵ منتشر کردند و نوشتند به ۳۰ نفر از ۳۵ نفر رای بدهید.

به گزارش رویداد۲۴ در شیراز هم لیستی ۵ نفره منتشر شده که از این فهرست، ابراهیم عزیزی فرماندار پیشین شیراز و استاندار اسبق هرمزگان به نمایندگی از سوی مدیران دولت احمدی نژاد، جعفر قادری از فرماندهان سابق سپاه و نماینده سابق شیراز در مجلس، علیرضا پاک‌فطرت شهردار سابق شیراز به نمایندگی از مدیران اصولگرای شهرداری این شهر، روح‌الله نجابت از اقوام خانواده نجابت‌ها که تا امروز دو نماینده به شیراز داده است و سرانجام خانم منصوره طاهری به نمایندگی از زنان و جوانان انقلابی در این فهرست قرار گرفتند. ائتلاف به شکلی بود که هیچ ضلعی امکان حذف شدن نداشت، اما ۴ صندلی برای همه سلیقه‌ها کافی نبود.

در انتخابات مجلس دهم سید احمدرضا دستغیب، فریدون عباسی، جعفر قادری و حسین نجابت در فهرست اصولگرا‌های شیراز قرار داشتند که از این جمع، فریدون عباسی این دوره نامزد نشده بود و روح الله نجابت جایگزین حسین شده بود.

لیست ۵ نفره برای ۴ کرسی غیر ممکن است. هر ۵ نفر اطمینان دارند که نمی‌توانند برای همه لیست تبلیغ کنند، چون ممکن است خودشان بیرون بمانند. به این ترتیب تبلیغات فردی و تشکیل ائتلاف‌های جدید، خواه ناخواه اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید:
لیست اصولگرایان مشهد و جدال «جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین» با لیست «هو المطلوب»
لیست صولگرایان تهران وعبور از قالیباف و میرسلیم


 

جامانده‌های سرشناس از لیست اصولگرایان شیراز

 

انتشار فهرست اولیه اصولگرایان در حالی بود که چند چهره مطرح هم در لیست آنان شیراز قرار نگرفته‌اند. محمد محمدی کشکولی (قاضی پرونده نجفی)، ضرغام صادقی و احمد رضا دستغیب (نمایندگان سابق شیراز در مجلس) و قاسم مکارم شیرازی (رئیس ستاد قالیباف در فارس) از مشهورترین جاماندگان لیست اصولگرایان شیراز بودند. البته نام ضرغام صادقی و دستغیب در حوزه انتخابیه تهران نیز مطرح بود اما هنوز وضعیت این دو مشخص نیست.

لیست دوم اصولگرایان هم آمد

روز شنبه لیست دوم اصولگرایان شیراز با انتقاد از لیست اول منتشر شد «لیست انتخاباتی مورد تایید جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان خواهد بود که در نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌های مربوطه شفافیت لازم وجود داشته باشد و داشتن تعهد بدون تخصص حتی به بهانه جوانگرایی یا داشتن ژن خوب یا تحمیل نفرات انقلابی جوان بدون تخصص و تجربه لازم تحت هیچ شرایط مورد تایید این جبهه نخواهد بود، بلکه تعهد و تخصص لازم و ملزوم یکدیگر بوده و جوانان به همراه بانوان نخبه با رزومه فعالیت اجرایی و انقلابی قطعا مورد حمایت قرار خواهند گرفت.»

کنایه به ژن خوب و جوان انقلابی، صراحتا اشاره به روح الله نجابت و منصوره طاهری بود. در فهرست این جریان، این دو نفر حذف شدند و به جای آنها، نام محمدرضا محمدی کشکولی قرار گرفت. کشکولی قاضی پرونده نجفی بود و به خاطر چند پرونده مشابه دیگر، تبدیل به چهره‌ای مشهور در سطح ملی شده است.

برخی شایعات تایید نشده می‌گوید ضرغام صادقی و احمدرضا دستغیب که امید چندانی به قرار گرفتن در لیست اصولگرایان تهران ندارند، ناچار راهی شیراز خواهند شد، اما این تغییرات گسترده‌تر از این دو نفر است و شنیده می‌شود دیر یا زود فهرست جدیدی از سوی برخی محافل اصولگرایان در شیراز منتشر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: از مصطفی معین تا بهرام پارسایی؛ دست بالای اصلاح طلبان در مجالس ده گانه +جدول


اصلاح طلبان شیراز و لیست دقیقه نودی

به گزارش رویداد۲۴ با اینکه اصلاح طلبان گفته‌اند در انتخابات شیراز لیست انتخاباتی نخواهند داشت، تغییر حوزه انتخابیه محمد علی وکیلی، معادلات شیراز را به هم ریخته است. وکیلی جمعه شب در جلسه‌ای در شیراز حضور یافته و گفته می‌شود از هفته قبل تقاضای تغییر حوزه انتخاباتی خود را ارائه داده است. احمدی استاندار سابق فارس، تنها چهره تایید صلاحیت شده نزدیک به جریان اصلاحات در شهر شیراز بود که حالا با حضور وکیلی شاید شورای اصلاح طلبان شیراز در تصمیم خود تجدید نظر کند. 

از گوشه و کنار شایعاتی درباره تغییر حوزه انتخابیه افشانی از تهران به شیراز شنیده می‌شود. شب گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای اعتماد ملی و اصلاح طلبان شیراز برگزار شده تا وضعیت افشانی در شیراز را بررسی کنند. گویا اصلاح طلبان در این جلسه چندان تمایلی به حضور افشانی نداشته‌اند و هنوز شعرخوانی مشهور افشانی و کنایه او در جلسه‌ای با حضوراصلاح طلبان از دل آنها در نیامده است.

گفته می‌شود نیروهایی که آن زمان افشانی از دهدشت و یاسوج به شیراز آورده بود، اصلاح طلبان را نگران کرده بود؛ ضمن آنکه اشاره‌هایی به رابطه افشانی با ایمانیه رییس اصولگرای دانشکده علوم پزشکی نیز شده است.

همه این وضعیت به یک طرف، باید یک چهره را به همه این اسامی اضافه کرد که در صورت تایید صلاحیت، معادلات اصلاح طلبان و البته اصولگریان را به هم خواهد ریخت؛ بهرام پارسایی، چهره‌ اصلاح طلبی که محبوبیت زیادی در شیراز دارد و اگر صلاحیت او تایید شود، آرایش سیاسی نامزدهای انتخاباتی شیراز بسیار تغییر خواهد کرد. این احتمال البته بسیار پایین است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
اصولگراها در شیراز پایگاهی ندارند
پاسخ ها
ایرانی اصیل
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
مابه اصولگراها رای میدهیم ,ویادرنهایت به مستقلها رای میدهیم ,اصلاح طلبان عامل بدبختی تورم ونابودی کشور ورواج دهنده قمه کشی دخترفراری اوباشگری خاین پروری هرزگی خیانت عدم امنیت وپدیداورنده استرس ونابودکننده ارامش ملت هستند یااصولگرا ویا مستقلها رای میدهیم,افراد متفرقه درشیرازهم که شیرازی نیستندتعدادانها به ده هزارنفرنمیرید اکثرا اراذل واوباش یا منافقین وباندشعبون بی مخ وبهاییت وسرسپردگان وهابیهاجیره خواران بن سلمانند انها وطن فروشند نه شیرازی.,,
ناشناس
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
دوره اصلاح طلبان تمام شده است
ناشناس
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
بخاطرخون شهدایمان دست دردست دهیم به مهر تا میهن خویش راکنیم اباد یاروقمخوار یکدیگرباشیم تابمانیم خرم وازاد ماملت ده چهل هستیم درزمان هشت سال دفاع مقدس عزیزانی بی ادعا مثل حاج قاسم شهیددادیم وتاجان دربدن داریم راهشان راادامه خواهیم داد خداباماست نه پول وثروت یاحق
نظرات شما