صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 26
کد خبر: ۲۰۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص امضای توافق میان طالبان و آمریکا

در پی امضای توافق میان طالبان و آمریکا، وزارت امور خارجه کشورمان بیانیه‌ای را صادر کرد.
رویداد۲۴ متن بیانیه وزارت امور خارجه به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران معتقد است توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفتگوی بین الافغانی با مشارکت گروه‌های سیاسی آن کشور، از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشور‌های همسایه افغانستان بدست خواهد آمد.

جمهوری اسلامی ایران از هر تحولی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک نماید استقبال بعمل آورده و از تلاش‌هایی که در این راستا تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام پذیرد حمایت می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان غیر قانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در آن کشور است. خروج این نیرو‌ها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیرو‌ها را فراهم کند به صلح در آن کشور کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: توافقنامه آمریکا و طالبان؛ خلیلزاد و ملابردار موافقت‌نامه صلح را امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا را، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان می‌داند و با آن‌ها مخالف است. آمریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد. معتقدیم سازمان ملل متحد از ظرفیت‌های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان آمادگی دارد در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه نماید. امیدواریم در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که با همسایگان خود روابط دوستانه و برادرانه داشته و بتواند تروریسم را ریشه کن نماید.
منبع: ایلنا
نظرات شما