صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 01
کد خبر: ۲۱۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

همتی: بخشی از منابع خارجی ما در حال آزادشدن است؛ این امر بر کاهش نرخ ارز اثرگذار است

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما قصد دخالت در نرخ ارز را نداریم، این تنش قابل مدیریت است و این نرخ حتما تعدیل خواهد شد.

رویداد۲۴ عبدالناصر همتی با حضور در خبر ساعت ۲۱ به بیان چرایی افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر پرداخت و اظهار داشت: افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر ۳ دلیل اصلی دارد که عبارت است از تشدید تحریم‌ها، شیوع کرونا و سقوط شدید قیمت نفت در اسفند و فروردین که در نهایت منجر به اختلال در صادرات و ورود ارز شد.

وی با تأکید براینکه دلیل افزایش قیمت ارز به این دلیل نیست که اسکناس نداریم، گفت: ذخایر اسکناس در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است؛ ولی آنچه الان در بازار اثر گذاشته، حواله است؛ حواله‌هایی که در سامانه نیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید: صادرات غیرنفتی با فروکش کردن ویروس کرونا در حال رونق گرفتن است

رئیس کل بانک مرکزی البته این را گفت که مشکل درحال رفع است چراکه صادرات شکل گرفته و مرز‌های کشور‌های همسایه درحال گشایش است و تصریح کرد: گزارش‌های خوبی در این خصوص داریم که نشان میدهد ارز‌های صادراتی درحال برگشت است.

* ارز‌های صادراتی درحال برگشت به کشور است/ هنوز ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است

همتی با بیان اینکه هنوز ۲۰ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان از ۹۸ برنگشته است، افزود: البته صادرکنندگان تا پایان تیر ماه فرصت دارند؛ و طبق گزارش‌هایی که داریم تا چند هفته دیگر علاوه برارز‌های سال ۹۸، ارز‌های ماه‌های نخست ۹۹ نیز برمی گردد.

وی با تأکید براینکه بازار ارز الان حالت طبیعی ندارد، گفت: بانک مرکزی دنبال جریان پیدا کردن تولید، صادرات و واردات است و می‌خواهد بازار جریان خود را داشته باشد؛ البته ما نمی‌خواهیم در بازار دخالت کنیم؛ هرچند این نوسان طبیعی نیست و بخاطر شرایط خاص کشورمان است.

همتی در ادامه گفت: با افتخار می‌گویم مسئول بانک مرکزی کشوری هستیم که در دو سال گذشته با بدترین شرایط و شدیدترین فشار‌ها مقاومت کرده ایم؛ استقلال هزینه دارد و بزودی نتیجه این مقاومت را خواهیم دید.

* تورم ۹۹ نباید بیشتر از ۲۴ درصد باشد/ نرخ ارز بزودی اصلاح می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه نرخ‌های فعلی در بازار ارز طبیعی نیست و حاصل شایعاتی درباره تورم چند درصدی است که باعث تشدید نوسانات شده است، تصریح کرد‌: بنظر ما تورم نباید بیشتر از ۲۴ درصد باشد و هدفگذاری بانک مرکزی برای سال جاری تورم ۲۲ درصدی است.

وی گفت: نقدینگی را کنترل کرده و تورم را نیز هدفگذاری خواهیم کرد؛ پیش بینی ما این است که انتظارات تورمی کاسته می‌شود و تعادل در بازار‌ها ایجاد خواهد شد.

همتی از تلاش‌هایی برای افزایش نرخ ارز سخن گفت و ادامه داد: تلاش کرده بودن نرخ را بالاتر ببرند، ولی الان کمی ثبات شده و به زودی تعدیل خواهد شد. روند فعلی بازار ارز اصلاح خواهد شد و در روز‌های آینده شاهد بهبود وضعیت بازار خواهیم بود.

* دلار بخریم یا نه؟ / همتی: معمولاً به این سوال جواب نمیدهم که شرمنده کسی نشوم

به گفته وی، در همین ایام البته ۲.۸ میلیارد عرضه برای واردکنندگان داشتیم که ۱.۸ میلیارد در نیما بود و یک میلیارد هم مستقیم از صادرکنندگان دریافت کرده بودند.

رئیس کل بانک مرکزی درادامه به سوالی مبنی بر" پاسخ شما به سوال نزدیکان و بستگان مبنی براینکه «دلار بخریم یا خیر» چیست؟ "گفت: من همیشه گفتم نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد؛ به همه گفتم هر جا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید، مختارید، ولی روی ارز سرمایه گذاری نکنید و اگر هم کردید باید ریسک آن را بپذیرید. به این سوال معمولاً جواب نمیدهم که فردا شرمنده‌شان نشوم.

وی متذکر شد: بسیاری از منابع مسدود ما در حال بازگشایی است و همه این موضوعات بر نرخ ارز در بازار تاثیر می‌گذارد به همین دلیل به همه می‌گوییم در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند تا شرمنده آن‌ها نشوم.
نظرات شما