صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 09
کد خبر: ۲۱۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹

همکاری وزارت صمت با جهاد کشاورزی چگونه به بازاریابی و تنظیم بازار کمک خواهد کرد؟

علی تقی خانی استاد دانشگاه و تحلیل گر اقتصادی و برنامه ریزی گفت: با توجه به حجم گسترده عملیات بازرگانی کشاورزی، وزارت صمت نیز مشترک با جهاد کشاورزی می‌تواند به حل مشکلات بازاریابی و تنظیم بازار کمک کند.

رویداد۲۴ علی تقی خانی گفت: بخش بازرگانی کشور برخلاف تصور عموم مبنی بر داشتنِ ساختاری واردات محور! می‌تواند با استراتژی‌های مدیریتی و مشارکت با بخش تولید اعم از صنعتی، خدماتی به ویژه بخش کشاورزی با مزیت نسبی سرمایه گذاری کلانِ تولید داخلی مبتنی بر مطالعات راهبردی ظرفیت‌های تولیدی و بازرگانی کشاورزی از مسیر بکارگیری مهندسین مشاور حرفه‌ای، شایسته است در دوره جدید وزارت مدرس خیابانی با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت متوازن در عرصه واردات و صادرات با کششِ اقتصادی بسوی توسعه سرمایه گذاری تولیدات داخلی محصولات کشاورزی بعنوانِ بخشی از استراتژی‌های نوین مدیریتی وزارت صمت مشترک با وزارت جهادکشاورزی منظور نظر قرارگیرد.

تقی‌خانی ادامه داد: بخش بازرگانی وزارت صمت الزامی است با تکنیک‌های ارزیابی و بازنگری برنامه ساختار سازمانی دولتی سنتی و منسوخ شده حاکم بر وزارت بازرگانی سابق که هم اکنون در پوشش وزارت صمت کماکان متدولوژی قدیمی را دنبال می‌کند الزامیست با برون سپاری تصدی گری فعالیت‌های اجرایی و محدود به سیاست گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک همراه با کنترل نظارت راهبردی بخش خصوصی در عرصه سیاست‌های بازرگانی کشور قرارگیرد یقیناً وزارت صمت مشترک با وزارت جهادکشاورزی استراتژی صادرات محوری را با اصلاح قوانین و مقررات تسهیل کننده فعالیت‌های اجرایی بخش خصوصی سازماندهی خواهند کرد، و همواره دولت مبرا از اتهامات وارده در عرصه بازرگانی بویژه واردات محصولات کشاورزی و صنعتی مغایر با استراتژی‌های بهره مندی از منابع تولیدات داخلی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: سرنوشت تلخ "مفسدان اقتصادی"؛ سلطان‌های جدید در راهند؟
وی در ادامه افزود: طبعاً نگرش بازرگانی کشور مشابه کشور‌های پیشرفته به سوی حمایت از تولیدات داخلی با توسعه صادرات اقتصادی برنامه‌ریزی شده مبتنی بر مزیت‌های نسبی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی درعرصه جهانی خواهند شد و واردات تکنولوژی و مواد خام نیز در حمایت از گسترش تولیدات داخلی و اشتغالزایی گسترده با فرآوری مواد خام وارداتی که دارای مزیت نسبی از تولید داخلی است خواهد شد بنابراین سیاستگذاری داخلی و بین‌المللی حوزه بازرگانی کشور دقیقاً در خدمت توسعه اقتصادی تولید داخلی بویژه در عرصه کشاورزی است دانش بازرگانی مکمل توسعه سرمایه گذاری تولیدات داخلی است که متاسفانه بعنوانِ عاملی برای واردات محصولات مصرفی معرفی شده در حالیکه ۱۸۰ درجه متفاوت با تصور عامیانه است بلکه برعکس علم و دانش مدیریت بازرگانی را عمدتاً در چارچوب تکمیل کننده اهداف تولیدی منتج به افزایش ارزش افزوده ملی در جهان پیشرفته می‌نگرند.

وی گفت: در پایان انتظار دارم همچنان که تفکر اصلاح ساختار مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی با الهام از تغییرات بنیادی نظام مدیریتی پیشرفته جهانی حاصل از نتایج تحقیقات مستمر مدیریتی متمرکز در انستیتوی بین‌المللی مدیریت پروژه پنسیلوانیا آمریکا مبتنی بر سیستم پروژه محوری در چارچوب استاندارد‌های گستره دانش مدیریتی طرح‌های توسعه‌ای و مدیریت کنترل پروژه نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی استراتژیک مجموعه فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی با حضور متخصصین کشاورزی و مهندسی تحلیل سیستم در حال بازنگری و نو گرایی است پیشنهاد ودعوت می‌کنم با توجه به حجم گسترده عملیات بازرگانی کشاورزی، وزارت صمت نیز مشترک با جهاد کشاورزی با عزم ملی نسبت به بازنگری سیستم مدیریتی و برنامه‌ریزی حاکم بر بخش بازرگانی کشور منسوخ شده دولتی همگام با تحولات مدیریتی و برنامه‌ریزی استراتژیک بخش کشاورزی مشارکت سیستمی نسبت به حل مشکلات بازاریابی و تنظیم بازار تأکید بر نظریه صادرات محوری در قالب کارگروه مشترک داشته باشند یقین دارم اقدامی ماندگار از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صمت ثبت تاریخ ایران خواهد شد.
نظرات شما