صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 05
کد خبر: ۲۲۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۹

گزارش رسانه غربی از تحرکات پیچیده ایران در خلیج‌فارس/ زیردریایی عظیم در راه تعمیر یا جابجایی؟

ستون نویس نشریه آمریکایی فوربس و نویسنده چندین کتاب در حوزه نیرو‌های دریایی، در یادداشتی به تحرکات عجیب زیردریایی‌های ایرانی در خلیج فارس اشاره می‌کند. تحرکاتی که به نوشته این نشریه روتین و معمول نیست.
رویداد۲۴  نشریه آمریکایی فوربس مدعی شده است که یکی از سه زیردریایی عظیم کلاس ایرانی که از جمله مهمترین ناو‌های ایرانی در نیروی دریایی است در حال جابه جایی است.
 
اوضاع خلیج فارس و تحرکات ایران، سوژه تازه ترین یادداشت منتشره در نشریه آمریکایی فوربس شده است. اچ آی ستون (H I Sutton) که تاکنون بار‌ها گزارش‌هایی درباره وضعیت نیرو‌های ایران در دریای خلیج فارس و عمان نوشته در تازه‌ترین یادداشت خود در این باره می نویسد: ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد یکی از سه زیردریایی عظیم کلاس ایرانی که از جمله مهمترین ناو‌های ایرانی در نیروی دریایی است در حال جابه جایی است.

او گفته این تحرکات روتین نیست. این ویدئو‌ها نشان می‌دهد که زیردریایی کلاس کیلو که پروژه ۸۷۷ نیز به آن گفته می‌شود بر روی یک لودر ویژه در حال حمل است. اگرچه تاریخ این ویدئو مشخص نیست، اما جدید به نظر می‌رسد. در توضیحات این ویدئو گفته شده که این زیردریایی به سمت بندر عباس در حال حرکت است. بندرعباس پایگاه سه زیردریایی کلاس کیلو ایران به علاوه تعداد قابل توجهی ناو جنگی و زیردریایی‌های کوچک‌تر است.

بر اساس گزارش فوربس، ایران این زیردریایی‌ها را در دهه ۱۹۹۰ از روسیه گرفته است. این زیردریایی‌ها در حال حاضر بزرگترین و پرظرفیت‌ترین زیردریایی موجود در خلیج فارس است. این زیردریایی‌ها به قایق فرار با توان فرار از زیردریایی در عمق ۲۵۰ متری مجهز است و می‌تواند چندین تن سلاح اژدر را حمل کند.

بیشتربخوانید:قرداد ربع قرنی/ چین چه امتیازاتی از ایران می‌خواهد؟ +فیلم


این رسانه به تعمیر و نگهداری این زیردریایی‌ها در ایران اشاره کرده و می‌نویسد: در طول سال‌های گذشته احتمالا قابلیت‌های جدیدی به این دستگاه‌ها اضافه شده است. در تصاویر منتشر شده برخی ویژگی‌های این زیردریایی تغییر کرده است برای مثال بخش پلاستیکی‌ای که صدا را خفه می‌کند دیده نمی‌شود. این بخش برای هر زیردریایی مخفی‌ای ضروری است.

نویسنده این یادداشت گفته اگرچه حمل این زیردریایی‌ها بر روی جاده امر منحصر به فردی نیست، اما غیر معمول است. این اتفاق معمولا زمانی می‌افتد که یک وسیله قرار باشد به موزه منتقل شود یا مشغول ساخت و سازش باشند.
 
زیردریایی کلاس کیلو با ۳ هزار و ۹۰۰ کیلو وزن و ۷۴ متر طول نمی‌تواند به راحتی در جاده جابه جا شود، اما ایران در بندرعباس یک اسکله خشک دارد که معمولا زیر دریایی‌ها در آنجا تعمیر می‌شوند.

کارشناسان معتقدتد که تحرکات این زیردریایی از جایی به نام بوستان نو آغاز شده است. جوزف دمپسی تحلیل‌گر امور دفاعی از موسسه مطالعات استراتژیک با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای برای برای شناسایی زیردریایی کلاس کیلو استفاده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این زیردرایی در راه است. این زیر دریایی احتمالا همان زیردریایی است ۷ جولای در بوستان نو دیده شده بود.
برچسب ها: فوربس ، زیردریایی
نظرات شما