صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۲۲۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

پناهیان: مواسات یعنی کاری که «ابالفضل العباس» در تبعیت از امام حسین (ع) کرد؛ رئیس جمهور و بقیه مسئولین هم باید برای رهبری همین کار را بکنند، والا می‌روند جهنم

پناهیان شاگرد آیت الله مصباح یزدی در سخنرانی شب شام غریبان به شدت از «عدالتخواهان» انتقاد و به آیت الله هاشمی و مهندس بازرگان حمله کرد.

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم شب شام غریبان در دانشگاه افسری امام علی (ع) با انتقاد به مخالفین سخنان اخیرش مبنی بر «گذشتن زمان عدالتخواهی و ضرورت رفتن به سمت مواسات»، طرح بحث مواسات را ذیل موضوع اخوت مطرح شده از سوی آیت‌الله شاه‌آبادی استاد امام خمینی خواند و با ترجیح آن به مباحث اقتصادنا آیت‌الله محمدباقر صدر گفت: رگباری فحش می‌بندند که فلانی عدالتخواهی را محدود کرد به دزدی‌ها. می‌گویم بابا عدالتخواهی که معمولا الان در جامعه ما بحث می‌شود معطوف می‌شود به دزدی. سوال من این است که چرا عدالت محقق نشده؟ چون در کشور ما هنوز راهکار‌های عدالت بیان نشده است و من وقتی دارم از مواسات صحبت می‌کنم (بر اساس دیدگاه آیت‌الله شاه‌آبادی که امام می‌فرمود روحی له الفداه)، می‌خواهم راهکاری را برای عدالت تبلیغ کنم. چرا بعضی‌ها تحمل نمی‌کنند؟

وی با تأکید بر اینکه «بحث من درباره مواسات، در مسیر عدالتخواهی است»، افزود: دزدی‌ها جلویش هم گرفته شود قصه تمام نمی‌شود. باید تمدن مبتنی بر مواسات و مدل‌های اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر مواسات طراحی شود. آقای شاه‌آبادی تشکیلاتی را پیشنهاد می‌کند به نام مخمس. این‌ها به خمس ربط ندارد.
بیشتر بخوانید: حمله تند پناهیان به استاندار خوزستان +فیلم
پناهیان با تأکید دوباره بر اینکه «شعار عدالتخواهی الان فایده‌ای ندارد»، منتقدان خود را به این فراخواند که «تو برو یقه‌ای را بگیر که منجر به عدالتخواهی بشود» و ادامه داد: اولین کسی که در کشور ما چندین سال در نمازجمعه از عدالت اجتماعی صحبت کرد، آقای هاشمی رفسنجانی بودند. ایشان چیزی حدود ۲۰ سال شاید کمی کمتر از عدالت اجتماعی صحبت کردند و عدالت اجتماعی را به روش خودشان تفسیر کردند. من بچه نیستم که هرکسی بگوید عدالت اجتماعی برایش غش کنم. می‌گویم اسمش را گفتی، فامیلش را هم بگو. منظورت از عدالت چیست؟ ایشان طرحش چه بود؟ همین طرح‌های شبه‌لیبرالی. به سخنان ایشان و کارگزارانش مراجعه کنید، ببینید معنایش چه می‌شود. من نمی‌خواهم از چند تا جوانی که امروز موتور عدالتخواهی را روشن کردند انتقاد کنم، ولی خیلی زودتر از شما آقای هاشمی رفسنجانی گفتند. حالا فرق شما که با انتقاد از روش‌های دولت ایشان از عدالت سخن می‌گویید با آقای هاشمی رفسنجانی چیست؟ بد است من دارم فرق شما را با ایشان می‌گویم؟ بد است می‌گویم شعار کلی الان دردی را دوا نمی‌کند؟ وقتی جامعه پر از ظلم باشد، آدم شعار عدالت را بالا می‌برد، می‌گوید عدالت عدالت تا یار جمع کند، وقتی یار جمع کردی، می‌گویند حالا چطوری؟ الان ما در وقت چطوری‌اش هستیم. به این دلیل من گفتم موقع شعار کلی عدالت گذشته است.

پناهیان با بی‌تقوا یا بی‌توجه خواندن مخالفان دیدگاهش درخصوص عدالت و مواسات، ادامه داد: البته من خیلی سریع از کنار این جملات عبور کردم، ممکن است در ایجاد سوءتفاهم مقصر هم باشم، ولی شنونده هم باید عاقل باشد، بالاخره حرف یک سروتهی دارد. این که دارد یقه مسئولین را می‌گیرد که تو حق نداری از محرومین جامعه برخوردارتر باشی، این یعنی مطلق دوره عدالتخواهی گذشت؟ واقعا بعضی‌ها بی‌تقوا هستند، یا بی‌توجه هستند.

این سخنران افزود: الان که عدالت اصلش جا افتاده و همه دنبال راهکارش هستند، ما داریم بر سر راهکار صحبت می‌کنیم. بحث تربیتی می‌کنیم برای تحقق راهکار. به من می‌گویند تو چرا بحث تربیتی می‌کنی، ولی بحث عدالتخواهانه اجتماعی نمی‌کنی؟ آقا بحث تربیتی چه فرقی با بحث سیاسی می‌کند؟ ما که این‌ها را یکی می‌دانیم. ابعاد یک مفهوم است. من البته بسیاری از منتقدین را دلسوز می‌دانم و خوشحال می‌شوم که حتی شده به من هم فحش بدهند، می‌گویم باز هم انشاءالله کلا در یک مسیر درستی است. بعضی‌ها به من انتقاد کردند که چرا این‌ها را نمی‌کوبی؟ نه بابا چرا بکوبم؟ حالا ممکن است من نسبت به بعضی از کسانی که شعار عدالت می‌دهند سوءظن داشته باشم؛ ولی کلا این شعار را که نمی‌خواهم با خاک یکسان کنم و شعاردهندگانش را.

وی، پیگیری مواسات را وظیفه مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: راهکار عدالت همین مواسات است. اگر مجلس شورای اسلامی بتواند، اگر بتواند، ما حزب اللهی زیاد داشتیم در مجلس که تا حالا نتوانستند. ما غش نمی‌کنیم چهار تا حزب‌اللهی بروند در مجلس. اگر مجلس شورای اسلامی بتواند نظام پولی بانکی را بر اساس طرح جدید شخم بزند، می‌رویم که داشته باشیم. والا با این سیستم بانکداری و این سیستم بودجه مدام باید برویم دنبال رانت‌خواری و علم عدالتخواهی هم همین‌جور برقرار باشد و دعوا ادامه دارد. باید این دعوا تمام شود. باید عدالت برقرار بشود تا جایی که عقل ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه «قبل از ظهور، امتحان مهم ما مواسات است»، گفت: منظور من از مواسات به معنای اخلاقی نیست. مواسات به معنای سیاسی‌اش می‌دانی یعنی چه؟ کاری که اباالفضل العباس در تبعیت و اطاعت از اباعبدالله الحسین کرد. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس و وزرا و استاندارها، این کار را باید برای مقام معظم رهبری بکنند والا می‌روند جهنم. می‌فهمی؟ مواسات یک مفهوم اخلاقی نیست. می‌روند جهنم. آقا این را از تو خواسته؟ آقا الان از تو راضی است؟

پناهیان با نفهم، بی‌مراعات و بی‌مطالعه خواندن مخالفان خود و با بیان اینکه «من از ترس نفهمی بعضی‌ها، مرتب پناه می‌برم پشت سر طرح اخوت آقای شاه‌آبادی. یک کمی مراعات کنند بروند مطالعه کنند»، اضافه کرد: مغز عدالتخواهی این است که مطالبات ولیّ جامعه را دنبال کنی که در آن مطالبات مردمی هم مندمج است. مغز عدالتخواهی این است که ابهت و اقتدار و نفوذی برای کلام مولایت بگذاری که کسی جرأت نکند از راهبرد‌هایی که رهبری تعیین می‌کند مثلا در اقتصاد مقاومتی، مثلا در منش مسئولان، تخطی کند. الان جرأت می‌کنند تخطی کنند. ما در عدالتخواهی کم گذاشتیم، در عدالت سیاسی یقه نگرفتیم. بعضی‌ها که راحت پررویی می‌کنند. یکبار صحنه‌ای را تلویزیون نشان می‌داد مقام معظم رهبری یک نمایشگاهی را داشتند می‌دیدند، یک وزیری هم که استیضاح شد و کنار گذاشته شد (ببین این چه بوده که با مجلس قبلی کنار گذاشته شد). آن وزیر پیش آقا ایستاده بود، آقا فرمودند خب شما چرا پیگیری نمی‌کنید این مشکل کار حل شود؟ من اگر جای شما بودم یقه‌ام را پاره می‌کردم. آقا شوخی کرده؟ آن وزیر این کار را نکرده، این‌ها ریشه عدالت‌سوزی نیست؟ بعد شما می‌آیی دعای ندبه می‌خوانی امام زمان بیا؟ وزیرت را درست کن. عدالتخواهی این است که یقه اینجور وزرا گرفته شود که یقه‌ات را چرا پاره نکردی؟ من دیگر وقت نکردم درباره مواسات و ابعاد سیاسی آن صحبت کنم. مثلا گفته می‌شود علی در حق پیامبر، حق مواسات را انجام داد. این وزرا، رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس، نمایندگان، حق مواسات را نسبت به رهبری انجام دادند؟ با این همه بزرگواری آقا، با این همه حمایت، با این همه لطف. خب، ما اگر قبل از ظهوریم، باید برویم سراغ این مفاهیم کلیدی.

پناهیان در بیان مصادیق مواسات گفت: دست در جیب هم کردن یک مصداقش، شریک شدن و کار کردن است. جهاد به اموال مقدم بر جهاد به انفس است. از دبستان، تعاونی زدن را یاد بدهید البته بر اساس الگوی اخوت که آقای شاه‌آبادی دادند.

وی با اشاره به روایتی از زراره که اولویت بین نماز و زکات و حج و صوم و ولایت را از امام باقر می‌پرسد، گفت: زراره گفت کدام مهمتر است، فرمود: الولایه افضل، لان‌ها مفتاحهن، یعنی ولایت مفتاح اینهاست. تو که هنوز نتوانستی مسئولینت را به خط کنی مواسات با رهبری داشته باشند، دنبال چه هستی؟ بزرگترین ظلم‌ها اینجا اتفاق می‌افتد. عدالتخواهی‌ات را اول ببر سر اطاعت و تبعیت از، ولی فقیه. همه این تمدن مبتنی بر انفاق، اگر، ولی بالای سرش نباشد، فایده ندارد.

وی در ادامه با قرائت بخش‌هایی از دو سخنرانی رهبر معظم انقلاب درخصوص عدالت که رهبری طی آن، عدالت را درهم تنیده با دو مفهوم عقلانیت و معنویت دانسته‌اند، گفت: طرف تهمت می‌زند، فحش می‌دهد، سخن ما را تحریف می‌کند بعد طرفداری از عدالت می‌کند. آقا می‌فرمایند اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، اصلا عدالت نخواهد بود.

پناهیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، نامگذاری خیابانی به نام بازرگان از سوی شورای شهر تهران را مصداقی از بی‌عدالتی خواند و گفت: اسم کسانی که بزرگترین ظلم را به این کشور تحمیل کردند، روی خیابان می‌گذارند. جنگ تحمیلی به خاطر بازرگان و بنی صدر به این کشور تحمیل شد، ۱۷ هزار شهید ترور به خاطر شخص آقای بازرگان و طرز تفکرش بود. اسمش را بگذار روی دیوار. این عدالت است؟ من میخواهم بدانم تقدیر از سپهبد قرنی رادمرد ایران قوی چگونه در مملکت تحقق پیدا خواهد کرد؟ او که لیبرال‌ها وادار به استعفایش کردند و فرزندان تروریست لیبرال‌ها او را کشتند و اولین شهید این مملکت شد. آن زمانی که نه سپاهی بود نه بسیجی بود، او با ارتش مملکت را نجات داد. آقای بازرگان و لیبرال‌ها ایشان را حذف کردند و فرزندان آقای بازرگان که خودش در نامه‌ای نوشت این‌ها فرزندان ما هستند، او را کشتند، شهید قرنی، من با تمام وجود به تربت پاک تو سجده می‌کنم و خاک قبر تو را می‌بوسم. مظلوم، مظلوم، تو هر شهری از شهر‌های ما یک خیابان به اسم شهید قرنی باید باشد، تا بفهمند او چه کرد.

وی ضمن تأکید بر جملاتی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه غربی‌ها، جنایات خود را اصلاح نامیده‌اند، گفت: غربزده‌ها هم اسم خود را غرب‌طلب نمی‌گویند.

این واعظ همچنین با اشاره به جملاتی از حضرت امام درباره غرب و غربزدگان گفت: من صحیفه امام را زیر و رو کرده‌ام؛ امام مثبت‌نگر و امام قدرتمند که معتقد است، ما در همه زمینه‌ها پیروز خواهیم شد، تنها در یک زمینه می‌گوید که ما به این سادگی‌ها از شر این‌ها خلاص نمی‌شویم و آن هم غربزده‌هاست. حالا غربزده‌ها ترجمه‌اش یعنی عاشقان توحش. الهی بمیرم امام که این‌ها سر ۲۰ سال با شعار‌های صریحا غربی رأی آوردند. این بیمار‌ها را کنار نمی‌شود گذاشت.
منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
مقسم جدید بهشت و جهنم هم پیدا شد
نظرات شما