صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۲۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

"طاعون" تئاتر معترض بر تئاتر است

تینو صالحی کارگردان تئاتر گفت: در حال حاضر رزومه پژمان جمشیدی از من هم بیشتر است پس کسی نمی تواند به او بگوید چرا وارد تئاتر شده است.
رویداد۲۴تینو صالحی کارگردان تئاتر گفت: در حال حاضر رزومه پژمان جمشیدی از من هم بیشتر است پس کسی نمی تواند به او بگوید چرا وارد تئاتر شده است.

تینو صالحی نمایش طاعون را برگرفته از نمایشنامه حکومت نظامی آلبر کامو دانست و گفت: داستان نمایش در مورد شهری هست که درگیر طاعون می شود و مردمان آن شهر با مشکلاتی روبرو می شوند. این طاعون نمادی از کشوری است که به دست بیگانگان افتاده است.

وی این نمایش را تحت تاثیر تصویرسازی دانست و افزود: این نمایش حدفاصلی از تصویرسازی و دیالوگ است و همه اتفاقات بر اساس تمرینات کارگاهی چیده شده اند. ما این نمایش را از صفر شروع کردیم و آرام آرام ابزار و وسایلی را برای ایجاد تصویرسازی ها به کار اضافه کردیم.

صالحی ادامه داد: از لحاظ ادبیاتی اثر دارای ویژگی های خاص خود بوده و بازی های کلامی خاصی در آن گنجانده شده به طور مثال نوع حرف زدن ها و لهجه های مختلف در این اثر زیاد است.

وی درمورد نزدیکی نمایش با فلسفه کامو ادامه داد: فلسفه کامو در این نمایشنامه فلسفه پوجی است اما من در این نمایش خیلی به فلسفه کامو کاری نداشتم و بیشتر خواستم متن را به اجرا در آورم. البته همین عینیت بخشیدن به متن از فلسفه پیروی می کند اما من هیچگاه تلاش نداشتم این فلسفه پوچی را در تمرینات القا کنم.

صالحی در قبال تعداد زیاد بازیگران نمایش طاعون تصریح کرد: نمایش من بر اساس تئاتر فیزیکال است و تعداد زیادی از بازیگران شاید در نقش های اصلی نباشند اما سهم عمده ای از نمایش را بر عهده دارند.

کارگردان نمایش "واو" انتخاب پژمان جمشیدی را بر اساس توانایی های وی خواند و اذعان کرد: در حال حاضر رزومه پژمان جمشیدی از من هم بیشتر است پس کسی نمی تواند به او بگوید چرا وارد تئاتر شده است. پژمان در طاعون به گونه ای در جریان اینتراکتیو قرار می گیرد که بتواند با تماشاگرش ارتباط برقرار کند و چه بسا تماشاگر بتواند از او سوالاتی هم بپرسد.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه الان با پژمان جمشیدی همکاری می کنم و با توجه به اینکه سالهای پیش با وی بازی کردم باید بگویم در حال حاضر تسلط پژمان بر بازیگری بسیار خوب است و مخصوصاً در ایفای برخی نقش ها بازیگر بسیار ویژه ای است. من جمشیدی را به خاطر توانایی های خودش انتخاب کردم.

بازیگر نمایش "یافت آباد" کارکتر پژمان جمشیدی و توماج دانش بهزادی در این نمایش را اینگونه توصیف کرد: این دو نقش بسیار تاثیر گذار هستند و هر دو بازیگر از موضوعی صحبت می کنند که در سالیان گذشته در کارشان داشتند. هر دو از مشکلاتشان حرف می زنند و در این بین تماشاگر به چالش کشیده می شود. ما در این نمایش یکسری طاعون های اجتماعی را مطرح می کنیم. کار من یک تئاتر معترض بر تئاتر است.

صالحی خاطرنشان کرد: ما نمایش را اجرا می کنیم و امیدواریم که در فجر هم حضور داشته باشیم. به هر صورت جشنواره فجر مرحله انتخاب خود را دارد و درصورت قبول شدن با اشتیاق به فجر خواهیم رفت.

منبع: میزان
نظرات شما