صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 04
کد خبر: ۲۵۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییر رویکرد صداوسیما در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ / سریال گاندو را ببینید به گزینه نظامی رای بدهید!

موسسه شهید آوینی با ساخت سریال گاندو و پخش آن از تلویزیون ایران برنامه‌ای انتخاباتی را پیش می‌برد که هدف غایی آن یک جمله است: به گزینه نظامی برای ریاست جمهوری اعتماد کنید. گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا بدانید چرا.

رویداد۲۴ رایان حسینی: سال ۲۰۱۳ وقتی یکسال از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گذشت، ساخت سریالی با عنوان خانه پوشالی «House Of Cards» آغاز که سازندگان آن زندگی یک سیاستمدار دموکرات را نشان می‌دادند که چگونه از طریق فساد و آدمکشی و لابی و دروغ توانست به کاخ سفید راه یابد و حتی برای حفظ قدرت خود جنگ به راه اندازد. پخش این سریال در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا برای جمهوریخواهان آمریکا بسیار خوشایند بود و اتفاقا توانست در پیروزی جمهوری‌خواهان بسیار موثر باشد.

۳ سال از پخش آخرین قسمت سریال خانه پوشالی می‌گذرد و به تازگی بخشی از جناح اصولگرای تندروی ایران دریافته که آنها نیز می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری نیز از چنین ایده‌های در تلویزیون ایران استفاده کنند. فصل دوم سریال گاندو در حقیقت همان ایده را در ایران پیاده می‌کند. اگر در فصل اول سریال گاندو در بستر داستان دستگیری و آزادی جیسیون رضاییان، وزارت خارجه ایران هدف انتقاد سازندگان بود، در فصل دوم وزارت خارجه بخشی از هدف سازندگان است و آنها برنامه‌های بزرگتری را پیش می‌برند.

در زمانی که موضوع بازداشت و اعدام روح الله زم برای افکار عمومی اهمیت زیادی داشت، اعلام شد قرار است فیلمی درباره نحوه بازداشت او بسازد. آنها با طرح موضوع روح الله زم مخاطبان زیادی را پای تلویزیون کشاندند اما در حقیقت ماجرا فراتر از دستگیری روح الله زم بود؛ چنانچه در قسمتی از سریال وقتی کار دستگیری تمام می‌شود، فرمانده (با بازی داریوش فرهنگ) نیروی اول اطلاعاتی خود (با بازی وحید رهبانی) را برای کار دیگر می‌فرستند و می‌گوید کاری بسیار بزرگتر از روح الله زم!

بگذارید کدهایی از سریال را بازخوانی کنیم تا متوجه شویم ماجرا درباره چیست و چگونه در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ایران گزینه نظامی برای مخاطبان جایگاه‌یابی می‌شود.

اگرچه سریال با ماجرای دستگیری روح الله زم شروع می‌شود اما در ادامه به خرده‌روایت‌هایی همچون اختلاف شیعه و سنی در ایران می‌پردازد و دکتری وارد سریال می‌شود که به این اختلاف دامن می‌زند. با بمبگذاری دکتر و فرار او داستان سریال ناگهان به سمت توقیف نفتکش ایرانی می‌رود و از اینجا به به بعد دقیقا خط اصلی سریال یعنی اهمیت گزینه نظامی آشکار می‌شود. در جلسه‌ای که میان نیروهای امنیتی گرفته می‌شود، به این نتیجه می‌رسند که مقابله به مثل بهترین تصمیمی است که ایران می‌تواند بگیرد.

ترکیب جلسه بسیار قابل توجه است؛ نیروهای اطلاعات سپاه، یک فرمانده ارتش (با بازی بهمن دان) و نماینده وزارت خارجه. نکته عجیب اینجاست که در این جلسه اصلا نیروی وزارت اطلاعات حضور ندارد و نماینده وزارت خارجه (با تیپ مشابه محمدجواد ظریف) چهره‌ای خنثی است که مدام تحقیر می‌شود و در حالیکه نماینده ارتش حرف نماینده سپاه را تکرا می‌کند و با او همدلی دارد، این نماینده وزارت خارجه است که مدام پیشنهاد سازش می‌دهد اما در نهایت سپاه و ارتش به این نتیجه می‌رسند که اقدام متقابل بهترین رویکرد است و از دل همین رویکرد تصمیم به توقیف کشتی انگلیسی گرفته می‌شود. به این ترتیب سازندگان سریال این ایده برای مخاطب جا می‌اندازند که عزت کشور با توقیف نفتکش ایرانی زیر سوال رفته اما سپاه با اقدام متقابل، نشان داده اقتدار یعنی چه و عزت یک ملت چگونه بازگردانده شده است. این فضاسازی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است که اینجا اهمیت دارد، فضایی که در آن مدام به مخاطب القا  می‌شود «از گزینه نظام نترسید»، «گزینه نظامی صلابت دارد» و «چهره نظامی به شما عزت می‌دهد.»


بیشتر بخوانید: نعل وارونه صداو سیما در رستاخیز/ همراهی جبهه پایداری و تهیه کننده گاندو برای حمله به دولت


به گزارش رویداد۲۴ گزینه نظامی اطلاعات سپاه در فصل دوم سریال گاندو به مسائل کوچکتری همچون اختلاف شیعه و سنی رسیدگی و آن را برطرف می‌کند و در عین حال فراموش نمی‌کند سست عنصری اصلاح طلبان را برای مخاطب یادآوری کند؛ چنانچه در سکانسی که دکتر جاسوس سریال «خبرگزاری مهر» متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی را برای اخبار بمبگذاری چک می‌کند، در چند پلان مختلف خبر اول سایت با تصویر محمدعلی نجفی شهردار اصلاح طلب پیشین تهران با لباس زندان به نمایش در می‌آید تا مخاطب شیرفهم شود در حالی که نیروهای اصلاح طلب مشغول امور جنسی خود بودند، این نیروهای اطلاعات سپاه بودند که امنیت کشور را حفظ کرده‌اند. نمونه بازسازی چنین  اتفاقاتی در سریال گاندو به کرات وجود دارد.

اتفاق فصل دوم سریال گاندو اگرچه درباره روح الله زم و مسائل حاشیه‌ای همچون ماجراهای خراسان جنوبی است اما ایده اصلی آن «اعتماد به گزینه نظامی» است که به عنوان یک موتیف در سراسر داستان سریال تکرار می‌شود و مدام به ببینده القا می‌شود. این موضوع البته در عمده فیلم‌ها و مستندات و سریال‌های موسسه اوج جریان دارد؛ چنانچه در ماجرای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به صورت عریان مشخص بود و عملا این پیام را به مخاطب القا می‌کرد که اگر به دنبال حفظ تمامیت و امنیت ملی کشور هستید، فقط باید به صادق (با بازی جواد عزتی) اعتماد کنید چراکه تنها اوست که اشتباه نمی‌کند و ماجرای مسعود کشمیری و عباس زریبافان نشان داد که حق با اوست. در موسسه آوینی نیز همان ایده موسسه اوج در پیش گرفته شده است.

تم ماجرای نیمروز اکنون در فصل دوم سریال گاندو تکرار شده و در اینجا باز اصلاعات سپاه است که اشتباه نمی‌کند تا مخاطب به این باور برسد که حتی اگر برخورد تندی صورت می‌گیرد یا فردی بازداشت می‌شود، به نیروهای امنیتی سپاه اعتماد کنید زیرا آنها اشتباه نمی‌کنند؛ آنها صادق‌هایی (جواد عزتی در ماجرای نیمروز) هستند که درست‌ترین بینش را نسبت به افراد و اتفاقات دارند.

فصل دوم سریال گاندو ادامه‌دهنده همان مسیر همیشگی موسسه اوج است که این‌بار توسط موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی ساخته شده است؛ مسیری که قرار است مخاطب را به باوری برساند که مطلوب نظر سازندگان است؛ مسیری که مخاطب بپذیرد راه عزت نه دیپلماسی و حرف‌های پشت میز، بلکه میدان عمل و اقتدار نظامی است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
به نظر من در انتقاد زیاده روی کردن.هرکی مثل ما نیست که دشمن بعثی نیست.
پاسخ ها
محمدمعصومی
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
هرکس با خدا همراه نیست
حزب صدامیان است
..............
گرگ زخمی
ناشناس
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
همه توی یک کشتی هستیم کاش کااااش بفهمیم و بفهمند که با تخریب همدیگر نه تنها ما بزرگتر نمی شویم بلکه همه مان خرد میشویم
پاسخ ها
محمدمعصومی
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
قوم منافق دو رو
در کشتی نجات نیستند
غرق شده و رسوایی
................
گرگ زخمی
هرکس که بود
وطن پرست
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
عالی عالی
ممنون از زحمتی که میکشید
ناشناس
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
توی این مملکت بعدازسالهاخیانت واقعی تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف آشکارترخواهداینهابخاطرخیانت هزاران سکه ومیلونهادلارپاداش و.....گرفتندوالان هم باوقاحت ازکارشان دفاع می کنند
ناشناس
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
برو بابا دلت خوشه.کی میره رای میده.رای بدیم به چی به بی کفایتی دزدی وفساد وتورم وکوفت زهر مار رای بدیم کندی سرعت نت.مسئولان که تو کاخهای لواسون نشستن چه میفهمن از دردمردم..
هیوا پریشی
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
از رویداد ۲۴ و همه دست اندرکاران اون مچکر و دست بوس شما هستم، انصافاً یکی از سایت های تقریباً بی طرف شما هستید امیدوارم که جلوی فعالیت شما رو نگیرن
پاسخ ها
خسته از گرونی
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
لایک، دقیقا درست گفتی رویداد و آفتاب نیوز واقعا دو تا خبرگزاری هستن که همیشه بدون ترس واقعیت رو گفتن، اما مطمئنن اصولگراها تو دوروه آینده توطئه میکنن و .....
یاشا داریوش
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
!!!!!!!!!!!!!
حسن
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
از کجا معلوم نویسنده این مطلب نخواسته باشه ذهن مردم رو به سمت کاندیدای مد نظر آمریکا و انگلیس در ایران ببره. من طرفدار نظامی ها نیستم ولی اشکالی نمی بینم اگر یک نظامی در ایران رای بیاره. در ایران به خاطر ساختار دو ارتشی ،هیچ‌گاه کودتا نخواهد شد.
تنها چیزی که. میدونم اینه که با رای دادن به امثال روحانی و جهانگیری و ظریف و احمدی نژاد و لاریجانی،هرروز باید شاهد حرکت به عقب کشور باشیم
صابر
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
حسابي لشكر سايبري كامنت نويس اينجا فعال هستن
حقوق ميگيرن كه بجاي ملت اظهار نظر كنند
در حالي كه تجربه نشون داده مردم ما مردمي صلح طلب و اخلاقي هستن با اسم اين جماعت فقط ياد فيلتر كردن، بستن، ردصلاحيت، انحصار طلبي و.. مي افتيم
پاسخ ها
ناشناس
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
گویا دقت نکردید که آلبانی نشین ها هم مشغول دیس لایک زدن !!! هستند
ناشناس
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
سایبری های دوزاری یکطرف سانسور چی هم هستن.از گردش ازاد اطلاعات جلوگیری میکنن.حالا رویداد چاپ نمیکنه
محمد علی
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
مردم ما درک و فهمشون بالاست و به خوبی میتونن تشخیص بدن کدام شخص یا حزب کارشو درست انجام داده و کدام حزب کوتاهی کرده و بانی فساد شده ، اگر سریالی هم پخش بشه نباید تاثیری در انتخاب ما داشته باشه ، این سریال هم داره واقعیتهارو به نمایش میزاره برای کسانی که از این اتفاقات بی خبر بودند ، حالا دیگه هرکسی با اطلاعاتی که داره میتونه به راحتی انتخاب کنه که چه کسی صلاحیت بیشتری داره ، سالم باشید.
سروری
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
فارس 24 شماها بد بخترین وطن فروشان قرن حاضر ایران و ایرانی هستید خاک بر سرتان که یک فیلم که مردم را به پای تلویزیون کشانده و اراده و قدرت نظامی ایران را به نمایش میگذارد شما به جای انگلیس به خود می لرزید و چه خوب گفت اون رئیس جمهور خائن مردم که با زر و زور تزویر بر انقلابیون پیروز شد «اگر می لرزید برید به جهنم »
پاسخ ها
هیوا پریشی
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
وطن فروش شما و امثالهم هستید که از افشاگری می ترسید چون نون شما توی خون این ملت بیچاره س که حتی تاب و تحمل یه نقد توی این مقاله رو هم ندارید
هیوا پریشی
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
ببخشید یادم رفت بهت یادآوری کنم که این سایت رویداد ۲۴ هست نه فارس ۲۴،معلوم شد که از دار ودسته فارس نیوز هستی براااادر
ناشناس
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
اراده و قدرت نظامی .خخخخ
محمد
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
اولا بازیگرنقش فرمانده ارتش بهمن دان هست ، نه ایرج نوذری. دوما فیلم در بهترین سطح اطلاع رسانی به مخاطب قرار داره ، نه اینکه به زور چیزی رو تفهیم مخاطب کنه. سوما اگه بنده طرفدار روحانی بودم ، با این فضاحتی که به بار نشسته ، تا آخر عمرم سکوت میکردم . خیلی رو میخواد که دهنتون هنوز بازه. چهارما جونم فدای شیربچه های سپاه و ارتش که همیشه بعد از هر سرافکندگی که دولت به بار میاره باز عزت رو به ایران و ایرانی برمیگردونن
ناشناس
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
برادران سخت مشغول کار هستند!! ما هم بدنبال مرغ و گوشت!
م
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
بجای خنده بدرد نمیخوره
محمدمعصومی
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
یک هنرپیشه دانا می‌داند
انسانها حق اظهار نظر دارند
بنابراین هنرپیشه می‌تواند در فیلم قلاده‌های طلا
یا فیلم وقت شام یا فیلم گاندو نقش آفرین باشد
حتی اگر خود نظر دیگری داشته باشد
زیرا این بی عدالتی است اگر فیلمسازی را انسانی را
حق اظهار نظر ندهی
اگر اهل هنر باشی خودپرست نباشی
و البته هنرپیشه می‌تواند نظر خود را در باره فیلم
بگوید یا نگوید بستگی به توافق طرفین دارد
عدالت در کلام قضاوت درست است
پاسخ ها
محمدمعصومی
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
اظهار نظر
موافق و مخالف حق دارند اما
هرکس که نامرد است
چه موافق و چه مخالف
هیچ حقی ندارد زیرا
هردو نامرد فریبکار هستند
.................
گرگ زخمی
محمدمعصومی
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
سریال گاندو
و ساخت این سریال همان حق اظهار نظر است
بنابراین کسی نمی تواند بگوید
فیلمساز نباید این سریال را بسازد
اگر کسی حرف گاندو را قبول ندارد
می‌تواند برای رد آن دلیل منطقی بیاورد
که دلیل درست هر کاری را با اعتبار یا بی اعتبار
می‌سازد
یکی گفت فیلم پورن هم حق ساخت دارد
باید گفت فیلم پورن یعنی نمایش بدون شورت و
انسان اینگونه شخصیتی لوث دارد و در این باور
فکری حرفی برای گفتن ندارد تا اظهار نظر و بحث
و گفتگو نیاز داشته باشد
حتی یک فیلم با محتوای غلط نیز بی اعتبار است
یعنی با اثبات نادرستی آن دیگر ارزش دیدن ندارد
اعتبار هرکاری با حق بودن و ناحق نبودن
بوده است
....................
پاسخ ها
هیوا پریشی
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
بله شما درست میگی، ولی آیا اجازه ساخت سریالی در پاسخ به گاندو داده می شود؟
محمدمعصومی
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
هیوا پریشی و
پرسش از خیرخواهی
سوالی که از بد خواهی نبود
جواب درست حق توست
ناشناس
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
این متنای بی سرو تهی که مینیویسیو خودتم میفهمی؟
محمدمعصومی
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
رادیو و تلویزیون از خداست
صدا و سیما از کجاست.؟
................
گرگ دوپا
علیرضا
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
به اطلاع میرسانداینجا ایران است نه امریکای خونخوار،نظامیان ایران وسپاهیان ایران ایمان وتقوا،تخصص ومدیریت،هوشمندی وشجاعت ،عشق به وطن ودوستدارامنیت و...وخصلتهاوخصوصیات خداپسندانه دیگری دارندکه خیلی بیشترازمن وشماسرتر وبالیاقت ترهستند.تمام امنیت این سرزمین وتک تک هموطنان بعدازخداوندبدست همین دلاوران ایران زمین است،اکثرپروژه های بزرگ ،مفیدوتاثیرگذارراهمین بزرگواران به ثمررسانده اند،بدون کوچکترین منتی،برای حفظ وثبات امنیت وپیشرفت کشورمجاهدفی سبیل الله وجان میدهند،دست وپا وسرمیدهند،آیاشماکه نیت وقصداطلاع رسانی داریدجرات چنین کارهایی رادارید؟!درعلم،تخصص وفن آوری روزازهرارگان ونهادی اصلحتروبالیاقت ترند.درهرکجای ایران اسلامی کمکی لازم باشد،اولین نفرهمین نظامیان ایرانندکه حضوردارندودریک کلام نظامیان ایران بندگی خداوندسبحان وپیرودین اسلام واهل البیت(س)ودست پرورده امام خمینی کبیرورهبری معظم هستندنه مانندنظامی های مفسدشراب خورکه غرق درتمایلات جنسی وشهواتندوجزخونریزی وخونخواری هیچ عمل دیگری ندارندکه البته آن افرادی که پاکندومقیدبه دین خودمیباشندازاین منکرات ونظرحقیر به دوروقابل تحسین هستند،ولی اینکه شمادراول مقاله خودبه مقایسه نظامیان ایران وامریکامیپردازیدازمنطق عقل به دوراست؛درثانی شبهه افکنی ونفاق پراکنی،یاوه گویی،بدبینی،حرافی وفتنه انگیزی دروحی الهی وازمنظرخداوندناشایست وحکم به توبیخ و عذاب است وازلحاظ قانونی هم مطرود ومردوداست.بنابراین باتوجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب ودستورفرمانده کل سپاه برای ازولنگاری درآوردن سایتهای مجازی ،توصیه میشوددیگرچنین اقدامات نابخردانه ای رامرتکب نشویدکه اصلاًبه نفعتان نیست،پس توبه نموده وازخدابترسیدودرجهت اتحادمردم ومسوولین ومنافع نظام قلم بزنیدتارضایت خداوندنصیبمان شود،انشاالله ودرآخربه هیچ عنوان وسوسه برای فتنه انگیزی وفریب مردم رابه خودراه ندهیدکه پشیمان خواهیدشد،برای چندمین دفعه سایت رویداد۲۴،جدی بگیریدوازاین حال وهوادرآیید،اینجاایران اسلامیست،متوجه شدید؟!؟
پاسخ ها
مرتضی عرفانی
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
رویداد از اُو اُو این جماعت خشک مغز خشک مذهب نترس اگر مطلب شما تیری به هدف نبود اینگونه آشکار تهدید نمی‌ شدید
ناشناس
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
اگرار قرار بود رویداد۲۴ از تهدیدات این لات‌ها بترس که اصلا کامنت اینها رو منتشر نمی‌کرد
محمدمعصومی
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
علیرضا !
در کجای داستان زندگی هستی
و با چه نیتی میدانی ؟
نیت تو از آوردن نام خدا چیست
مرام خداپرستی را می دانی ؟
صدام دشمن خدا تشکر از
از مهمان نوازی تو بود.؟
کیهان 1376
صدام خونخوار و تشکر
عدالت حرف خدا بود
علیرضا !
کسی قدرت ندارد و تهدید میکند
خود خطر میکند
وای بحال قومی که حرف حق را
قبول ندارد
قدرتمند جبار یکی یکتا
..................................
گرگ زخمی اگر جانباز حق
هیوا پریشی
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
امیدوارم با تعداد منفی هایی که به نظر حضرتعالی دادن، جواب خودت رو گرفتی باشی و دست از تعصبات کور بردارید
سارا
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
خیلی فیلمه خوبیه ممنونم از آقای افشار که این فیلمو ساختن و چشم و گوش مردمو نسبت به ایران و کار توی سپاه باز میکنن
پرویزی
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
با سلام و احترام. اولا سریال گاندو ۲ توسط موسسه فرهتگی هنری اوینی ساخته شده نع اوج. حداقل به این نکته که هرشب دز تیتراژ برنامه نشان داده میشود توجه میکردین. ثانیا همه حرفهایی که زدی کاملا درست هست. چراکه به عمل کار براید نه حرف که امثالهم اسمشو میزارین دیپلماسی. و شما دیپلماسی را فقط پشت میز نشستن و حرف زدن میدانید ولاغیر. و لی هیچ وقت ابزار های دیپلماسی در دنیا را نشناختید. و اگر در جریان مثلا توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیسی ها عکس العمل متقابل نشان نمیدادین اونها کشتی شمارو ازاد میکردن؟ نکند فکر میکنید با دیپلماسی تواتستید کشتی ایراتی را ازاد کنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
اگه با دقت می خوندی نوشته موسسه آوینی ،شباهتش رو به موسسه اوج تو فیلم سازی تشبیه کرده
هیوا پریشی
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
شما که با سواد هستی اگه یه ذره با دقت میخوندی دقیقا نوشته توسط موسسه آوینی تولید شده، معلوم که فقط از سر تعصب کور نظر دادی
بصیر
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
چقدر برخی ابله و احمق هستند این هم خیانت و جنایت دولت منافق روحانی رو نمیبینند مگر دروغ است رشادت سپاه بد بخت نفهم ناموس امثال تو رو چه کسانا از اسیب داعش نجات داد کور شود هرکه نمیلیند ایا خیانت روحانی و ظریف در ننگ نامه ی برجام چای را نمیلینیو
پاسخ ها
هیوا پریشی
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
ابله و احمق شما هستی که حتی آداب سخن گفتن رو هم نمی دانی، ای بی بصیرت
ناشناس
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
مگه این کشور ارتش نداره که سپاه جلوی داعش رو بخواست بگیره
سعید
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
داعش رو توووا مثال تو اول درست کردید ، که به دنیا و مردم ما نشون بدید آمریکا رفته به عراق ، عراق ناامن شده و همش بمب گذاری.
بعدشم شما ابل ها بس که صدای اعتراض مردم سوریه رو با سرکوب و گلوله جواب دادین، همون سوری هایی که ۴۰ سال دادین بهشون خوردن سریع رنگ عوض کردن شدن دشمن ما.
از اطلاح طلب ها میگفتن به این کشورهای عربی و کمونیست اعتباری نیست، اما شما احمق ها گوش نکردید.
ناشناس
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
سلام خدا ب سپاهیان اسلام
رسول
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
از دیپلماسی که چیزی عاید ایران نشده است.
اما آیا ما در داخل ایران شخص غیر امنیتی و غیرنظامی داریم که برای ریاست جمهوری تایید شود!؟
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
آری باید همه متحد ویکدل به سردار محمد عزیز رای دهیم
نظرات شما