صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 06
کد خبر: ۲۷۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

وای به روزی که بگندد نمک/ تخلف در اداره رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران + سند

انتصابات سیاسی و بدون احراز شایستگی اگرچه از مدت‌ها پیش در شهرداری تهران وجود داشته، اما بروز تخلف در اداره‌کلی که قرار است عهده‌دار رسیدگی به تخلفات اداری در شهرداری باشد، در نوع خود بی‌نظیر است.

رویداد۲۴ «حامد خوانساری» در حالی به عنوان «معاون اداره‌کل دفتر هماهنگی و نظارت بر هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران» منصوب شده است که بررسی سیر ورود، انتصاب و جذب رسمی وی در شهرداری، حاکی از روند عجیب و غیرقابل دفاع است.

خوانساری که دارای مدرک فوق‌لیسانس حقوق عمومی است، در سال ۱۳۹۲ ابتدا در ستاد هاشمی‌رفسنجانی فعالیت می‌کرد، و بعد از رصد صلاحیت آیت‌الله، به واسطه نزدیکی با محمدعلی نجفی، به فعالیت در ستاد انتخاباتی حسن روحانی پرداخت. حالا پس از این سالها، در حالی‌که امکان جذب وی در دولت وجود نداشت، به واسطه حضور نجفی در شهرداری تهران، به مجموعه شهرداری وارد شد.

ورود این شخص به شهرداری، همزمان با تعدیل گسترده نیرو‌ها در زمان شهرداری نجفی بود و در شرایطی رقم خورده است که بهانه دائمی شهرداری در خصوص نبود اعتبارات کافی برای تامین حقوق کارکنان و داشتن نیروی مازاد وجود دارد.

بعد از استعفای نجفی از شهرداری و درست در زمانی که مدیریت شهرداری با سمیع‌الله حسینی مکارم به صورت سرپرستی اداره می‌شد، با پیگیری ویژه ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، به عنوان «معاون اداره‌کل دفتر هماهنگی و نظارت بر هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران» منصوب می‌شود. از نکات قابل توجه دراین انتصاب این است که در زمان انتصاب یعنی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷، این شخص فاقد هرگونه قراردادی با شهرداری بود و رابطه حقوقی و استخدامی نیز نداشته است.


بعد از این انتصاب و در مدت کمی، با انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران، قرارداد استخدامی وی با شهرداری نیز درست شده و با قرارداد کار معین، در شهرداری تهران مشغول به فعالیت می‌شود.

بر اساس رویه‌های جاری، شهرداری تهران برای استخدام نیرو‌های قراردادی با چند شرکت مختلف دارای قرارداد است که این شرکت‌ها وظیفه جذب نیرو برای شهرداری را برعهده دارند. این شرکت‌ها دارای سطح بندی بوده و سطح پرداخت حقوق به نیرو‌ها هم در آن‌ها متفاوت است. از نظر رتبه‌بندی، شرکت «خدمات اداری شهر» در رتبه اول قرار داشته و تنها نیرو‌های دارای سابقه بالا یا جایگاه خدمتی ویژه، با این شرکت دارای قرارداد هستند و حقوق بالاتری از سایر کارکنان دریافت می‌کنند.

حالا، حامد خوانساری که در زمان نجفی بدون قرارداد به شهرداری وارد شده بود و در زمان سرپرستی حسینی‌مکارم، به عنوان معاونت یک اداره کل منصوب شده و در زمان افشانی با شهرداری قرارداد بسته بود، به یکباره با شرکت خدمات اداری شهر، قرارداد کار معین امضا می‌کند.


حامد خوانساری در حالی همچنان با قرارداد کارشناسی و با پشتیبانی معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، بدون حق امضاء به عنوان سرپرست معاونت اداره کل رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شهرداری در حال فعالیت است که هیات تعیین صلاحیت معاونان و مدیران شهرداری تهران به دلایلی همچون عدم برخورداری وی از سابقه و سواد کاری لازم، او را شایسته احراز این پست ندانسته است.

همانطور که اشاره شد، انتصاب وی برای سرپرستی معاونت مذکور، و تمامی اقدامات و فعالیت وی در این سمت، قبل از انعقاد قرارداد رسمی با شهرداری بود و از این جهت نیز، مسئولیت قانونی متوجه انتصاب‌کننده و مدیران بالادستی است؛ نکته جالب توجه هم این است که شخص مذکور خودش دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی بوده، اما با الفبای حقوق اداری کشور و تصدی غیرقانونی این پست هم آشنا نیست.

پرسشی که مسئولان مرتبط باید پاسخگوی آن باشند این است که چگونه می‌توان از اداره متولی رسیدگی به تخلفات اداری یا سازمان مدعی مبارزه با فساد در شهرداری که اینگونه زمینه ساز تخلف و فساد، انتظار انجام تکالیف داشت.

البته چنین انتصاباتی محدود به این موارد نبوده مانند به کارگیری ۵ نفر از آقازاده‌ها و مسئولان دولتی در سازمان بازنشستگی شهرداری تهران یا انتخاب آقازاده مرتضی حاجی در روزنامه همشهری و یا خیلی از موارد دیگر، خبرساز شده بود.

حالا سوال اینجاست که شعار شفافیت و مبارزه به فساد چگونه جای خودش را به تعدیل‌های گسترده و بلاوجه و انتصاب افراد سیاسی و بدون سابقه در شهرداری منجر شده است؛ آنهم در شرایطی که یک کارمند معاونت حمل و نقل و ترافیک، تنها به دلیل انتقاد از طرح جدید ترافیک، از کار بیکار می‌شود!
 
منبع: آنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
از این موارد زیاد بوده . یکنفر بنام علی ع که کارمند رسمی یک نهاد عمومی بود بعلت نسبت فامیلی و دوستی در شهریور ۱۳۹۸ به سمت معاون مالی و اداری سازمان مشاور فنی و مهندسی یک نهاد عمومی دگه منصوب شد در حالیکه هیچگونه قراردادی نه با خود سازمان متبوعه و نه با شرکت های قراردادی داشت و همکاران معاونت منابع انسانی لزوم اخذ مواققت با ماموریت نامبرده را بارها تذکر دادند ولی معاون توسعه منابع انسانی که معماری خوانده و فقط بخاطر رفاقت به این پست رسیده بود همکاران ما را تحت فشار قرار داد و نهایتا ۵ماه بعد این آقا بازخرید شد و قرارداد مستقیم با خود سازمان مشاور فنی بست . ولی نکته اینجاست این ۵ ماه کلیه امضا ها و دستورهای نامبرده تخلف است و دوم و مهمتر اینکه نیروهای بازخرید شده منع استخدامی دارند و صلاحیت استخدام را ندارند
جالب اینکه شنیده شده این آقا که حضور خودش غیر قانونی است چند مدیر زیر مجموعه خود را از بیرون استخدام کرده است
نظرات شما