صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۲۸۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

سقوط غیرقابل بازگشت در انتظار برجام/ تهدید "پِلَنِ بی" بایدن علیه ایران دروغ است؟

بیزینس اینسایدر نوشته که احیای توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن از زمان روی کار آمدن او بوده است، اما به نظر می‌رسد که این توافق تاریخی در آستانه سقوطی غیرقابل بازگشت است چرا که رهبران غربی به طور فزاینده‌ای نسبت به بازگشت تهران به میز مذاکرات احیای برجام ناامید هستند.

رویداد۲۴ همانند گذشته، که به محض به بن بست رسیدن تلاش‌های غرب برای اقناع ایران در زمینه پرونده هسته‌ای، رسانه‌ها و محافل سیاسی به گزینه‌های موجود دیگر روی میز علیه ایران روی می‌آوردند، اکنون نیز به دلیل امتناع ایران برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، غرب از راهبرد جایگزین کاخ سفید در قبال ایران سخن می‌گوید. درباره این راهبرد جایگزین حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد، اما رسانه بیزینس اینسایدر در تازه‌ترین گزارش خود نوشته که هیچ خبری از پلن بی علیه ایران نیست و غرب هیچ راهبردی برای مقابله با ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ندارد.

سایت بیزنس اینسایدر آمریکا با انتشار گزارشی با بیان اینکه در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، آمریکا و اسراییل هیچ پِلَنِ بی عملی علیه ایران ندارند، می‌نویسد: کارشناسان حوزه امنیت ملی آمریکا از نبود هیچ طرح جایگزین موثری برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات احیای برجام خبر داده‌اند.

بیزینس اینسایدر نوشته که احیای توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن از زمان روی کار آمدن او بوده است، اما به نظر می‌رسد که این توافق تاریخی در آستانه سقوطی غیرقابل بازگشت است، چرا که رهبران غربی به طور فزاینده‌ای نسبت به بازگشت تهران به میز مذاکرات احیای برجام، ناامید شده‌اند.


بیشتر بخوانید: حلقه تنگ محاصره علیه تهران/ ایران به مذاکرات احیای برجام بازمی‌گردد؟


این سایت چشم انداز درگیری‌ها در خاورمیانه را به دلیل نبود هیچ طرح جایگزینی از سوی آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران را شدید خوانده و ادعا می‌کند که ایران همچنان در حال نقض محدودیت‌های توافق هسته‌ای در حوزه غنی سازی اورانیوم است و همزمان جناح باز‌ها (در آمریکا) نسبت به کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران هشدار می‌دهند.

باربارا اسلاوین مدیر ابتکار آینده ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا، در این باره به بیزنس اینسایدر گفت که تمام امیدش به نجات این توافق را از دست نداده است و تاکید کرد که اقتصاد ایران "به اندازه کافی در وضعیتی شکننده" قرار دارد که انگیزه‌ای قوی به دولت ایران برای احیای برجام بدهد.

اسلاوین چند عامل کلیدی در راه احیای برجام مهم خواهده و می‌گوید: اینکه چین چقدر فشار وارد خواهد کرد تا ایران را متقاعد کند که حتی از کاهش کوتاه مدت تحریم‌ها سود می‌برد و اینکه آیا دولت بایدن می‌تواند این اطمینان را ایجاد می‌کند که ایالات متحده حداقل در طول دوران ریاست جمهوری بایدن به برجام پایبند خواهد بود.

بایدن اخیرا متعهد شد که ایالات متحده تنها در صورتی از فرایند احیای توافق خارج خواهد شد که شواهد روشنی وجود داشته باشد که ایران تعهدات خود را نقض کرده است.

اسلاوین گفت: هیچ پِلَنِ بی وجود ندارد، فقط ادامه پِلَنِ آ وجود دارد: دیپلماسی به علاوه انگیزه کاهش تحریم ها. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تلاش‌های گذشته اسراییل برای کاهش سرعت فعالیت هسته‌ای ایران از طریق عملیات‌های خرابکارانه و ترور، تنها ایران را برای سرعت بخشیدن به فعالیت هسته‌ای خود تشویق کرده است.

مقامات اسراییلی هشدار داده اند که در صورت شکست مذاکرات، پاسخ نظامی علیه ایران ضروری است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گزینه‌های نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات را رد نکرد. راندا اسلیم کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در این باره به بیزنس اینسایدر گفت: اگر مذاکرات وین شکست بخورد، چشم انداز تشدید تنش نظامی بین ایران و اسراییل افزایش می‌یابد.

در حالی که تنش‌ها همچنان بالاست، ایالات متحده در آخر هفته گذشته یک بمب افکن B۱-B را در کنار جت‌های جنگنده اسراییل، بحرین، مصر و عربستان سعودی بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا، در ماه می ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد و مجموعه‌ای از رویداد‌ها را رقم زد که تنش‌ها را بین واشنگتن و تهران به اوج تاریخی رساند که باعث ایجاد درگیری‌های متعدد در خلیج فارس شد. ترامپ استراتژی "فشار حداکثری" را علیه ایران به مورد اجرا در آورد و از تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده با هدف کشاندن ایران به میز مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافقی سخت گیرانه‌تر از برجام استفاده کرد، اما او در این هدف خود شکست خورد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
فقط باید گفت مرگ به شیطان بزرگ آمریکا ،امام خوب امریکا رو میشناخت
نظرات شما