صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 23
کد خبر: ۳۲۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱

حسام موسوی سنگنورد شیرازی کیست و به چه اتهامی بازداشت شد؟

حسام موسوی مربی سنگنوردی اهل شیراز است که سپاه پاسداران او را به همذاه ۴ نفر دیگر به اتهام اجرای ناموفق عملیات بمبگذاری در میدان معالی آباد و میدان احسان شیراز بازداشت کرده است.

رویداد۲۴ حسام موسوی سنگورد شیرازی است که به گفته مقامات امنیتی ایران، در اصفهان بازداشت شده است. او متهم به طراحی عملیات بمبگذاری در شیراز است و فعلا در بازداشت اطلاعات سپاه است.

بیوگرافی حسام موسوی

حسام موسوی از فرزندان شاهد است. پدر او «شهید عباس موسوی» در ایران و عراق جان باخته است. حسام موسوی در شیراز به فعالیتش در ورزش سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی و «هایلاین» شهرت دارد و فیلم‌های بسیاری در این زمینه از او منتشر شده است. او طی یک دهه اخیر بار‌ها موفق به کسب مقام‌های کشوری در صخره‌نوردی، صعود‌های کوهستان و سنگ‌نوردی استانی و کشوری شده بود.

دوستانش می‌گویند در سال‌های اخیر کنار فعالیت‌های ورزشی، اقدام به حضور در کمپین‌های اجتماعی مانند کمک به کودکان کار، یا همیاری با مهاجرین افغان کرده بود. حالا سه اتهام متوجه اوست؛ «محاربه»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «اقدام تروریستی.»

تصاویر حسام موسوی مربی سنگ‌نوردی اهل شیراز

اتهام حسام موسوی

حسام موسوی در تاریخ  ۹ آذرماه ۱۴۰۱ از سوی سپاه پاسداران به اتهام طراحی عملیات بمب‌گذاری در شیراز دستگیر شد. او به همراه دنا شیبانی مربی اسنوبرد و گرافیست، امیرارسلان مهدوی مربی اسنوبرد، اشراق نجف‌آبادی مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه کوهنورد و طبیعت‌گرد متهم به عملیات بمبگذاری هستند.

خبرگزاری تسنیم در روزهای گذشته فیلمی منتشر کرد که در آن این پنج نفر علیه خود اعتراف می‌کنند و می‌گویند قصد بمبگذاری داشتند. در این ویدئو، دنا شیبانی به‌عنوان مسئول تبلیغات و تست عملیات، محمد خیوه مسئول ساخت کیت بمب، اشراق نجف‌آبادی سرتیم گروه، امیرارسلان مهدوی عضو گروه و بمب‌گذار، حسام موسوی به عنوان یکی از طراحان عملیات خود را معرفی می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم در توضیح آن فیلم گفته بعد از عملیات بمب‌گذاری خنثی‌شده شیراز در شب حادثه شاهچراغ، عوامل این اقدام جزئیات جدیدی از پشت پرده این عملیات را در اعترافات خود اعلام کردند و اعتراف کرده‌اند که قصد داشتند در یک نقطه شهر بمب منفجر کنند.»

حسام موسوی در این فیلم می‌گوید: به علت اینکه میدان احسان و معالی‌آباد بیشترین دوربین را دارد و روبروی استانداری قرار دارد اخبارش بیشتر منتشر می‌شد، به همین دلیل می‌خواستیم آنجا بمبگذاری کنیم.

فیلم اعترافات حسام موسوی