صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 26
کد خبر: ۳۲۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر

پاسخ آیت‌الله مکارم درمورد حکم محاربه: مجازات باید به تناسب کاری که محارب انجام داده است باشد

مکارم شیرازی گفت: مه‌ی محاربان مسلماً یکسان عمل نمى‌کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آن‌ها نیز متفاوت ذکر شده است.

رویداد۲۴ انصاف نیوز نوشت: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید درباره‌ی اینکه «کدام یک از چهار گزینه‌ی موجود برای مجازات فردی که به «محاربه» محکوم شده‌است، در صورتی که مرتکب قتل نشده باشد باید از سوی قاضی تعیین شود؟» گفت: همه‌ی محاربان مسلماً یکسان عمل نمى‌کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آن‌ها نیز متفاوت ذکر شده است. مجازات باید به تناسب کاری که محارب انجام داده است باشد.

این مرجع تقلید در پاسخی تفصیلی به پرسشی درباره‌ی حد محاربه اظهار داشت: آیا مجازات‌هاى چهارگانه [محاربه]جنبه تخییرى دارد؟ یعنى حکومت اسلامى هر کدام از آن‌ها را درباره هر کسى صلاح ببیند اجراء مى‌کند، و یا متناسب با چگونگىِ جرم و جنایتى است که از آن‌ها سر زده است؟ یعنى اگر افراد محارب دست به کشتن انسان‌هاى بى گناهى زده‌اند، مجازات قتل براى آن‌ها انتخاب مى شود. اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده‌اند، انگشتان دست و پاى آن‌ها قطع مى شود. اگر هم دست به آدم کشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى شوند و جسد آن‌ها براى عبرتِ مردم، مدتى به دار آویخته مى‌شود؛ و اگر تنها اسلحه به روى مردم کشیده‌اند بدون این که خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد، به شهر دیگرى تبعید خواهند شد؟ شک نیست که معنى دوم، به حقیقت نزدیک‌تر است، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده، به چشم مى خورد.

در ادامه‌ی این پاسخ که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید در دسترس است آمده است: درست است که در پاره‌اى از احادیث اشاره به مخیّر بودن حکومت اسلامى در این زمینه شده است ولى با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر، این نیست که حکومت اسلامى از پیش خود یکى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد؛ زیرا بسیار بعید به نظر مى‌رسد که مسأله کشتن و به دار آویختن، هم‌ردیف تبعید بوده باشد، و همه در یک سطح.

آیت‌الله مکارم با تاکید بر اینکه اینکه «در بسیارى از قوانین جنایى و جزایى دنیاى امروز نیز این مطلب به وضوح دیده مى‌شود که براى یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر مى‌گیرند»، می‌نویسد: مثلاً در پاره‌اى از جرائم، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا ده سال تعیین شده و دست قاضى را در این باره باز گذاشته‌اند، مفهوم آن این نیست که قاضى مطابق میل خود سال‌هاى زندان را تعیین نماید، بلکه منظور این است که چگونگى وقوع مجازات را که گاهى با «جهات مخفّفه» و گاهى با «جهات مشدّده» همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبى انتخاب نماید. در این قانون مهم اسلامى که درباره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلماً یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آن‌ها نیز متفاوت ذکر شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
لعنت به روی کثیفت رویداد24،عامل هر فتنه ای،خوب تحریف میکنی،خبرگزاری رویداد،تف به هیکلت که روباه صفتی.کثییییییییییییییف
آریو برزن
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
رویداد 24 عزیز سلام.خدا قوت.بخدا من چیز بدی نگفتم سانسور کردی نظرم رو.فقط قیمت شکر رو خواستم بپرسم
رضا
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
یک اقدام مثبت هرچند دیر هنگام ( چون حکم محسن شکاری نا حق بود) . ولی باز خدا را شکر. ایکاش بقیه مراجع شیعه و اهل سنت هم به میدان بیایند.
آریو برزن
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
حاجی از شکر چه خبر؟؟؟
پاسخ ها
امین مهسوی
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
شکر؟؟؟؟
تو دهن توعه
ناشناس
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
جناب آیت اله از همان زمانی که حکومت وکشور داری بدست مراجع شیعه افتاد دیگر وضعیت با قبل از آن فرق می کندپس لطفا اینها را به قضات بگو نه به ما شما مرجع تقلید عده ای از شیعیان هستی لطفا در لفافه صحبت نکن درلفافه صحبت کردن مال موقعی بود که حکومت دست شاهان و افرادی غیر از علمای مدعی نیابت امام معصوم بود ما این حکومت را حکومت ولایت روحانیت شیعه می بینیم چون از اول به ما اینطور گفته شده اگر نیست لطفا صریح بگو ،اگر عملکرد قضات برمبنای اصولی که بر شمردی نیست لطفا صریح به این عملکرد اعتراض کن و خواستار بازخواست ومحاکمه آن قضات شو در غیر اینصورت نتیجه ما این است که شما با قضات در این احکام هم رای هستی واین خواسته وعملکرد نه فقط جمهوری اسلامی بلکه عملکرد حکومت مذهب شیعه می باشد
ناشناس
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
درود برا آیت الله مکارم حرف حق رو ایشون زدن واقعا شکاری نباید اعدام میشد ظلم شد بهش ولی اون قاتل مشهدی اعدام کم بود براش باید زجر کش میشد زود کشتنش
پاسخ ها
امین مهسوی
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
ببخشید از فردا شما بفرمایید قضاوت کنید
ناشناس.
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
خاک پای اقای مکارم هم هستیم.
ناشناس
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
رفتارحکومت نسبت به شهروندان مصداق بارز مثَل یک بام دو هواست جنایت طوسی به هیچ انگاشته شد و حکومت اساسا به روی خود نیاورد در مقابل رفتار یک جوان 23 ساله که برای احقاق حق خود در خیابان فریاد زد به دار آویخته شد
پاسخ ها
امین مهسوی
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
فریاد نزد. بلکه قمه زد. ای کاش ی دونه به تو میزد تا حالیت بشه. بی انصاف
حسین اراکی
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
بله کاملا صحیح فرمودند تناسب جرم ومجازات اصلی بدیهی وغیرقابل انکاراست البته عنصر معنوی و انگیزه مجرم هم بایدلحاظ شودونسبت متهم باحاکمیت واعمال حاکمیت که آیا عادلانه بوده است یا نه نیز خیلی مهم است
رضا
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
کلا منظور اینه که مجازات اعدام برای کشتن بسیجی اسید پاش ناعادلانه س ...
آتش به اختیارانی که اعمالی رو مرتکب میشن که مجازات عادلانه براشون حداقل ۵ بار اعدامه ...
مازیار
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
نگو آقای مکارم . به بعضی ها مثلا در کیهان برمیخورد.
ناشناس.
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
خدا پدر شما را بیامرزد.ممنون و سپاسگزارم.
یا علی.
ناشناس
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
این تناسب میان جرم و حکم محاربه در مورد جوان بدبخت محسن شکاری رعایت شده بود یا خیر؟
پاسخ ها
ناشناس
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
مسلما نه، چون نه کسی کشته شده و نه به اموال کسی آسیب رسیده
ناشناس
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
الان که بنده خدا اعدام شد حکم قاضی ناشرعش چیه؟اینو بگید لطفا.
ناشناس
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
الان برخی شبکه های معاند چنین تبلیغ می کنند که اگر جرم بستن خیابان با کشتن یکسان باشد خوب شما کار کشتن را انجام دهید. این دقیقا مخالف با منظور شارع است
نظرات شما