صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 20
کد خبر: ۳۳۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

عضو کمیسیون آموزش مجلس: روش برگزاری کنکور را به قبل از سال ۱۳۵۰ برگردانیم

احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لازم است روش کنکور را به قبل از سال ۵۰ برگردانیم؛ در سال ۴۸ سوالات کنکور تستی نبود بلکه به شکل تشریحی بود. ما باید این نوع کنکور را احیا کنیم. در این روش سرآمدان دانش آموزی و استعداد‌های برتر نیز در قالب سوالات تشریحی بهتر شناسایی می‌شوند.


رویداد۲۴ ایلنا نوشت: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لازم است روش کنکور را به قبل از سال ۵۰ برگردانیم؛ در سال ۴۸ سوالات کنکور تستی نبود بلکه به شکل تشریحی بود. ما باید این نوع کنکور را احیا کنیم. در این روش سرآمدان دانش آموزی و استعداد‌های برتر نیز در قالب سوالات تشریحی بهتر شناسایی می‌شوند.

از ابتدای تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییر در تاثیر سهم معدل دبیرستان در سرنوشت علمی دانش آموزان پشت کنکوری، حواشی متعددی ایجاد شده است؛ زمانی سهم کنکور در ارزیابی علمی دانش‌آموزان ۱۰۰ درصد بود و حالا با تغییراتی که به مرور و طی سال‌ها ایجاد شده، این تغییر سهم به ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس، سهم سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور در نتیجه نهایی آزمون ۶۰ درصد خواهد بود که از طریق معدل سه سال آخر دبیرستان آن‌ها احصا می‌شود.

با اینکه تحولات مذکور طی چهار سال عملی خواهد شد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط آورده تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان در ارزیابی علمی آن‌ها در کنکور موثر است و این سهم در سال‌های بعد بیشتر خواهد شد، اما نمی‌توان وجود یک پرسش و نگرانی اساسی را انکار کرد؛ با وجود اهمیت یافتن بیشتر تاثیر معدل دبیرستان در نتیجه کنکور سراسری، تا جایی که این سهم در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد می‌رسد و از معدل پایه دهم تا دوزادهم دبیرستان فرد حاصل می‌شود، آیا مدارس کشورمان از جهت کمی و کیفی در وضعیت یکسانی قرار دارند؟ آیا همه دانش آموزان از معلمانی با سطح کیفی برابری بهره می‌برند؟ همچنین در حالی که تنوع مدارس ما زیاد است، کیفیت امکانات آموزشی به معنای واقعی و به صورت گسترده در کل کشور، یکسان نیست، معدل داوطلبانی که در شرایطی نابرابر درس خوانده‌اند، چطور می‌تواند ۶۰ درصد از سهم قبولی آن‌ها در آزمون ورود به دانشگاه را در بربگیرد؟ آیا تا زمانی که برابری مطلوب آموزشی شکل نگرفته، این شکل از ارزیابی علمی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه منافاتی با مقوله عدالت آموزشی ندارد؟

در پاسخ به این پرسش «احمدحسین فلاحی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ آزمون با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود که یک بار دیگر هم براساس همین مصوبه برگزار شده و تجربه کنکور نوبت قبلی در این مرحله به برگزارکنندگان کمک خواهد کرد.

فلاحی در ادامه افزود: اینکه دانش آموزان ما در مدارس متفاوتی درس خوانده‌اند را می‌پذیریم و حرف درستی است، اما اینکه شرط معدل برای ورود به دانشگاه سهم بیشتری از یک آزمون سه‌ساعته تحت عنوان کنکور پیدا می‌کند، اتفاق بدی نیست. از نگاه ما اتفاقا شرط معدل برای ورود به دانشگاه به نفع آن دسته دانش آموزانی است که در مدارس عادی درس خوانده و شاید معلمان خیلی خوبی هم نداشته اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: ارزیابی آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرط معدل در راهیابی به دانشگاه، اثرات مثبتی در رشد مدارس داشته و همچنین کسانی که در این نوع مدارس درس خوانده اند، به این دلیل که دروس عمومی را بهتر می‌خوانند، معدل‌های بهتری هم کسب می‌کنند. ۸۵ درصد کیفیت مدارس به اهمیت یافتن شرط معدل در کنکور بستگی دارد و مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث افزایش کیفیت مدارس می‌شود.

نماینده مردم همدان اظهار کرد: آنچه به کمیسیون آموزش گزارش داده اند، بحث کنکور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در افزایش کیفیت مدرسه‌ها اثر داشته است. آموزش و پرورش هم اصرار دارد به همین شیوه جدید پیش برویم و از سوی دیگر ارزیابی‌های سازمان سنجش نیز در همین مرحله نشان می‌دهد تلاش بیشتر دانش آموزان در مدرسه و اهمیت یافتن کسب معدل بالاتر، یک اقدام مثبت است و در رشد مدارس و کیفیت دانش آموزان اثرات خوبی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یادآور شد: در کمیسیون آموزش نیز ما برگزاری دو نوبت کنکور در سال را تایید می‌کنیم و تصمیم‌گیری در خصوص درصد تاثیر قطعی یا مثبت معدل در کنکور را برعهده شورای سنجش گذاشته‌ایم که دو عضو از وزارت علوم و دو عضو از آموزش و پرورش در این شورا حضور دارند و دبیر آن رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است و آن‌ها در مورد مسئله میزان تاثیر معدل تصمیمی گیری می‌کنند و نظر می‌دهند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به اینکه همه معلمان ما اینطور نیستند که به مدارس بهتری برای تدریس بروند و در پی این اقدام مدارس عادی از معلمان با کیفیت خالی شوند، گفت: بحث اصلی این است که برای رسیدن به اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک خروجی خوب باید چه کار کنیم؟ برای رسیدن به این هدف باید دغدغه رهبر انقلاب را برآورده کنیم؛ به این شکل که کیفیت مدارس دولتی را به معنای واقعی بالا ببریم. این کیفیت باید به شکلی بالا برود که خانواده با خیال راحت فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند نه اینکه نگران باشند درس فرزندانشان در مدارس دولتی ضعیف شود.

فلاحی تصریح کرد: همین حالا دانش آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند؛ آن‌هایی که واقعا زحمت می‌کشند و به موسسات کنکوری هم دسترسی ندارند، با شیوه کنکوری که داریم حق آن‌ها تا حدی ضایع شده است و اگر بخواهیم حق آن‌هایی که حقیقتا برای تحصیل تلاش می‌کنند و به موسسات کنکوری نمی‌روند که آنجا فقط تست زنی یاد بگیرند نه علم، را ضایع نکنیم، باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم.

او در آخر اضافه کرد: لازم است روش کنکور را به قبل از سال ۵۰ برگردانیم؛ در سال ۴۸ سوالات کنکور تستی نبود بلکه به شکل تشریحی بود. ما باید این نوع کنکور را احیا کنیم. در این روش سرآمدان دانش آموزی و استعداد‌های برتر نیز در قالب سوالات تشریحی بهتر شناسایی می‌شوند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
هر کی از جاش بلند میشه یه طرحی میده.
یکی به این بابا بگه تا حالا خودت کنکور دادی که اسیب شناسی میکنی؟
ناشناس
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
یعنی این چهل و پنج سال اشتباه بوده ؟ بقیه کارها چی؟
ناشناس
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
همه چی باید به اون سالها برگردد از جمله موقعیت احتماعی و سیاسی آن سالهای طیف ملاها .
ناشناس
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
ا نننتر
نظرات شما