صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 18
کد خبر: ۳۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
ابتکار :

آزادی‌خواهی همواره با جنبش دانشجویی همراه است/ فضاسازی‌های رسانه‌ای برای تاثیرگذاری در انتخاب است

معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس گفت: دوره دانشجویی سفر زندگی است و سرمایه‌هایی که در این دوره دانشجویان به دست می‌آورند، به آنها انرژی و شور می‌دهد.
رویداد۲۴-معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس گفت: دوره دانشجویی سفر زندگی است و سرمایه‌هایی که در این دوره دانشجویان به دست می‌آورند، به آنها انرژی و شور می‌دهد.

او بیان کرد: دوره دانشجویی بخشی از علم است نه منظور اطلاعات بلکه به منزله درک مفاهیم، اندیشیدن و تجزیه و تحلیل و کاری است که باید به علم و دانش و اطلاعات برسیم و در کنار این دوران کسب معرفت و تعیین جهت در کل زندگی می‌تواند تنظیم شود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: امیدوارم بتوانیم در اعتلا و خودشکوفایی خود به آن گوهر که در اختیار ما قرار دارد، دست پیدا کنیم تا بتوانیم به دیگران و کشور کمک کنیم.

او با اشاره به شهروند جهانی بیان کرد: بحث صلح و دموکراسی و حقوق انسان‌ها به درون ما برمی‌گردد که این مباحث را در درون خود بپذیریم که اگر هم‌راستای عالم و طبیعت شدیم می‌توانیم شهروند جهانی شویم.

ابتکار تاکید کرد: دانش و علم امروزه می‌گویند که بیش از هر چیز انسان باید با طبیعت هم‌راستا شود و بتواند جلوی روندهای مخرب زیست محیطی را بگیرد.

او با اشاره به نابودی گونه‌های جانوری در طی ۷۰ سال اخیر گفت: با اینکه در ۷۰ سال اخیر انسان توانست به علم و توسعه دست پیدا کند، اما با این حال چرخه طبیعت و وضعیت علم و دانش آن را تایید نمی‌کند و به ما می‌گوید راه به ناکجاآباد بردیم و اکنون نیازمند تغییر هستیم.

او با اشاره به جنبش دانشجویی گفت: خوشبختانه ایران جزء کشورهایی است که جنبش دانشجویی قوی داشته و درست است که همیشه تعیین‌کننده نبوده اما تاثیرگذار در برهه‌های حساس بوده است.

ابتکار بیان کرد: جنبش دانشجویی ضد استبداد و ضداستعمار بود و در برابر نفوذ بیگانگان ایستادگی کرد و در حفظ استقلال در جامعه بین‌المللی استمرار داشته لذا استقلال برای ما بیش از هر زمان دیگر یک بحث جدی است.

او ادامه داد: آزادی‌خواهی و حرکت ضداستبدادی همواره در کنار استقلال‌خواهی با جنبش دانشجویی همراه بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه گفت: بیش از هر زمانی جنبش دانشجویی امروز نسبت به درک واقعیات و تبیین شرایط موجود و واقعیت‌های سیاسی اقتصادی در منطقه نیازمند است و باید در کنار بحث خودشکوفایی و آگاهی از شرایط روز درک صحیح و دسترسی به حقیقت را داشته باشد.

ابتکار تاکید کرد: امروز با توجه به گسترش فضای مجازی دسترسی به دروغ افزایش یافته است و جریان آزاد اطلاع‌رسانی باید بتواند از جنجال‌ها و فضاسازی‌ها دوری کند و این رسالت جنبش دانشجویی است.

او با بیان اینکه جریانات دانشجویی با هر گرایش و دسته‌بندی با هم تعامل داشته باشند، گفت: جریانات دانشجویی می‌توانند فضای سالم برای تضارب آراء فراهم کنند تا انتخاب‌های صحیح صورت گیرد.

ابتکار ادامه داد: تمام جریان‌ها و فضاسازی رسانه‌ای در جوامع برای این است که بتوانند تاثیرگذار در انتخاب باشند.

او با بیان اینکه یکی از واقعیت‌ها این است که تفاوت شرایط را متوجه شویم با اشاره به عملکرد دولت یازدهم گفت: بسیاری از مطالبات محقق شده اما بخشی از مطالبات تحقق نیافته است اما باید گفت آیا در سال ۸۸ ، ۸۹ ،‌۹۰ این فضای باز در دانشگاه‌ها وجود داشت.

او در ادامه گفت:‌ رئیس جمهور در حد توان و شرایط و حتی فراتر از آن تلاش می‌کند تا به شعارهایی که داده پایبند باشد اما ممکن است به بعضی‌ها دست نیافته باشد و آقای روحانی در برنامه‌های خود رفع تحریم‌های ظالمانه را اعلام کرده بود که این کار انجام شد و همچنان در حال ادامه یافتن است.

ابتکار در پاسخ به اعتراض برخی دانشجویان گفت: جریان دانشجویی با تحلیل نسبت به گذشته و پیش‌بینی آینده حرکت می‌کند تا ببینیم کجا هستیم و پیش از این کجا بودیم و دولت در سال ۹۲ با رشد منفی ۶ درصد مواجه بود و سیلوهای خالی تحویل گرفت اما اکنون می‌بینیم که دقیقا در موعد مقرر قانونی بودجه را تحویل مجلس می‌دهد و برای بهبود فضای سیاسی و اجتماعی کشور و حضور و رشد جریانات سیاسی تلاش می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: رشد و سقوط اقتصادی را ناظران بین‌المللی مشخص می‌کنند و فضاسازی‌ها نه بر پایه دموکراسی و نه علمی و نه جنبش دانشجویی است.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی در همه سال‌ها روی اصول ایستاده و تاثیرگذار بوده است، گفت: جریان داشنجویی به ویژه در سال ۹۲ کمک کرد که جریان خرد و تدبیر به کشور بازگردد و با حضور این جریان از روند بی‌تدبیری که نمونه آن آسیب به طبیعت و محیط زیست بود تا حدودی جلوگیری شد و امیدواریم در این دوران هم هشیار و بیدار باشند.

منبع: ایلنا
نظرات شما