صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 30
کد خبر: ۳۵۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۹ دی ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

مقایسه طراحی و مشخصات فنی دنا پلاس و پژو ۲۰۷

در یکی از مقالات راهنمای خرید، به مقایسه دو خودروی محبوب در بازار، یعنی دنا پلاس و پژو ۲۰۷، می‌پردازیم.

رویداد۲۴ در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان، می‌توان انواع مختلفی از خودرو‌ها را یافت. با این حال، بیشتر تفاوت‌های آن‌ها به بحث ظاهری مرتبط است و زیر پوست آن‌ها از پلتفرم‌های قدیمی و قدرتمند استفاده می‌کنند. در این مقاله، می‌خواهیم دنا پلاس را با پژو ۲۰۷ مقایسه کنیم. این دو خودرو، اگرچه در گروه و طبقه‌بندی یکسانی قرار نمی‌گیرند، اما به دلیل قیمت نزدیک به یکدیگر، انتخاب بین آن‌ها برای خریداران ممکن است دشوار باشد.

دنا پلاس، در واقع نسخه بهبود یافته‌ای از سمند است و این موضوع ممکن است توسط بسیاری از خریداران نادیده گرفته شود و آن‌ها آن را به عنوان یک خودروی جدید در نظر بگیرند. این سدان، به لطف طراحی بدنه و کابین پذیرایی آن، در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است و نسخه‌های گوناگونی از آن عرضه شده است. در این مقایسه، ما نسخه پایه دنا پلاس را با پیشرانه EF۷ تنفس طبیعی در مقابل پژو ۲۰۷ دنده‌ای مورد بررسی قرار داده‌ایم. همچنین، پژو ۲۰۷ یک نسخه فیس لیفت از مدل ۲۰۶ است که با تغییرات کمی در چراغ‌ها و تریم‌های کابین به بازار عرضه می‌شود.

مقایسه طراحی ظاهری دنا پلاس با پژو ۲۰۷

سدان خبرساز ایران‌خودرو چندین سال پیش با تبلیغات فراوان به بازار عرضه شد، اما نتیجه‌ای قابل توجه در برندسازی خود نداشت و خریداران انتظارات بیشتری داشتند. واقعیت این بود که پروفایل جانبی این خودرو نسبت به سمند، تغییرات چندانی نداشت و این امر باعث نارضایتی خریداران شد. به همین دلیل، چند سال بعد ایران‌خودرو نسخه پلاس دنا را معرفی کرد که برجسته‌ترین ویژگی آن، تغییرات چشمگیر در پروفایل جانبی بود تا این خودرو از سمند و سورن متمایز شود.

طراحی دنا پلاس بدون شک بهتر از سمند و دیگر سدان‌های ایران‌خودرو است و در بخش جلویی این خودرو، طراحی جذابیت بسیاری دارد که با جلوپنجره و چراغ‌ها به وضوح مشخص می‌شود. وجود دی لایت‌های LED نیز در بهبود ظاهر این خودرو تأثیر بسزایی داشته است. با این حال، علیرغم تلاش‌های بسیار، هنوز هم تناسبات بین اجزای مختلف دنا پلاس به خوبی حقیقت نمی‌شود و برخی جزئیات می‌توانند ما را به یاد ریشه‌های قدیمی این خودرو بیندازند.

در مقابل، باید به پژو ۲۰۷ اشاره کنیم که طراحان آن سعی کرده‌اند با حداقل تغییرات، بیشترین تأثیر را بر دیدگاه خریداران داشته باشند. در بخش جلویی این خودرو، چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، طراحی چراغ‌های بزرگ و پف کرده است که آن را به یک پژو ۲۰۷ واقعی شبیه سازی کرده‌اند.

ایران‌خودرو نیز گرافیک چراغ‌ها و سپر عقب را تغییر داده است، اما فرم چراغ‌ها و طراحی صندوق کاملاً مشابه مدل ۲۰۶ است. این تشابه در پروفایل جانبی به اوج خود می‌رسد و تفاوت قابل توجهی بین پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو و ۲۰۶ معمولی وجود ندارد. در مقایسه ظاهری دنا پلاس و پژو ۲۰۷، نمی‌توان خودروی خاصی را به عنوان برنده معرفی کرد، اما شاید بیشترین تمایل را مردم نسبت به ظاهر دنا پلاس داشته باشند.

مقایسه طراحی کابین دنا پلاس با پژو ۲۰۷

تفاوت آشکار دنا پلاس با سمند، خودروی پدری خود، در کابین به خوبی قابل مشاهده است. اگرچه طراحی کابین این خودرو نسبت به نمونه‌های اولیه‌ای که ایران‌خودرو منتشر کرده بود، تغییر کرده است، اما در کل، شاهد یک طراحی یکپارچه و قابل قبول هستیم. چیدمان قطعات و کنترل‌ها در کابین دنا به نظر خوب می‌رسد و از نظر ارگونومی مشکل جدی‌ای وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد کیفیت مواد استفاده شده نیز تا حدی قابل قبول است، اما احتمالاً بعد از مدتی، صدا‌های مختلفی از بخش‌های مختلف کابین به گوش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ در واقع دارای وضعیت متفاوتی است که بخش بالایی داشبورد به پژو ۲۰۷ اصلی و بخش پایینی به پژو ۲۰۶ تعلق دارد. این تفاوت باعث ایجاد یک ناهمگونی در طراحی داخلی این هاچبک قابل مشاهده است. از نظر کیفیت نیز هیچ تفاوت ویژه‌ای وجود ندارد. با این حال، اگرچه پژو ۲۰۷ یک خودروی هاچبک است، فضای صندلی‌های جلوی آن خوب است، اما در دنا پلاس به دلیل استفاده از صندلی‌های متفاوت نسبت به سمند، مشکلی وجود دارد و شما با محدودیت فضایی در آن روبرو خواهید شد. این مسئله به ویژه در صندلی‌های عقب قابل مشاهده است. با این حال، در مجموع، طراحی داخلی دنا پلاس بهتر از پژو ۲۰۷ به نظر می‌رسد.

مقایسه تجهیزات و امکانات دنا پلاس با پژو ۲۰۷

در مقایسه دنا پلاس با پژو ۲۰۷ ساده، هیچ برتری خاصی در بخش تجهیزات و امکانات مشاهده نمی‌شود. هر دو خودرو دارای تجهیزاتی متوسطی مانند دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، نمایشگر لمسی، سنسور و دوربین دنده‌عقب و ... هستند. در جدول زیر می‌توانید لیست کامل تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنید:

لیست تجهیزات و امکانات دنا پلاس
کد کلاس (های) خودرو ۷۰۳۰۱-۷۰۳۰۴-۷۰۳۰۶-۷۰۳۰۷-۷۰۳۰۹-۷۰۳۱۰-۷۰۳۱۴-۷۰۳۱۶-۷۰۳۱۷-۷۰۳۲۲-۷۰۳۲۳
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)، کد کلاس ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (۲ عدد)
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۷۰۳۲۳: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز Position Lamp
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، طرح جدید
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیره‌های درها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درها، تودوزی مخمل، کف‌پوش موکتی، روکش پارچه‌ای صندلی، کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: تریم مشکی، کد کلاس ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴: تریم دو رنگ
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع سوخت خودکار
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ۱۵ اینچ فولادی
صندلی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷: سان روف، جا عینکی دارد، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، تغییر استایل جانبی خودرو (در‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها)، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، دسترسی به صندوق‌عقب از داخل
لیست تجهیزات و امکانات پژو ۲۰۷
کد کلاس (های) خودرو ۶۰۰۰۲-۶۰۰۰۳-۶۰۰۰۴-۶۰۰۰۵-۶۰۰۰۶-۶۰۰۰۷-۶۰۰۱۰-۶۰۰۱۱-۶۰۰۱۲-۶۰۰۱۵-۶۰۰۱۶-۶۰۰۱۷-۶۰۰۱۹-۶۰۰۲۰-۶۰۰۲۱-۶۰۰۲۲-۶۰۰۲۴
ترمز ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA)، کد کلاس:۶۰۰۲۲ و ۶۰۰۱۹ و ۶۰۰۱۵ و ۶۰۰۰۴: ترمز عقب کاسه‌ای، کد کلاس:۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۲ و ۶۰۰۲۴: سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)، کد کلاس ۶۰۰۲۴: غربیلک فرمان چرمی با روکش قرمز، کد کلاس ۶۰۰۲۴ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۰۱۷ و ۶۰۰۱۶ و ۶۰۰۱۰ و ۶۰۰۰۶ و ۶۰۰۰۳: فرمان برقی
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جدید عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، کد کلاس: ۶۰۰۲۴ و ۶۰۰۲۲ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۱۹ و ۶۰۰۱۷ و ۶۰۰۱۶: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم خاکستری، روکش پارچه‌ای صندلی، کد کلاس ۶۰۰۲۴: روکش صندلی پارچه دورنگ
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب ۳ نقطه‌ای، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، کد کلاس:۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۲ و ۶۰۰۲۴: اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، کد کلاس ۶۰۰۲۴: کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو و عقب به رنگ قرمز
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۶۰۰۰۳ و ۶۰۰۰۴ و ۶۰۰۰۵ و ۶۰۰۰۶ و ۶۰۰۰۷ و ۶۰۰۱۱ و ۶۰۰۱۵ و ۶۰۰۱۹ و ۶۰۰۱۶ و ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۲۲: ۱۴ اینچ فولادی
صندلی صندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم ۴ جهت به‌صورت دستی، پشت‌سری جلو و عقب قابل تنظیم
سایر تجهیزات کروز کنترل، کد کلاس ۶۰۰۰۵ و ۶۰۰۰۴: کروز کنترل ندارد، کد کلاس ۶۰۰۰۴ و ۶۰۰۱۰ و ۶۰۰۱۲ و ۶۰۰۱۷ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۴: سقف شیشه‌ای، کد کلاس ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۲ و ۶۰۰۲۴: سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس با پژو ۲۰۷

جدا از تفاوت آشکار در فرم بدنه، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های خودروی دنا پلاس و پژو ۲۰۷ به پیشرانه‌های آن‌ها مربوط است. دنا پلاس در نسخه ساده از پیشرانه EF۷ استفاده می‌کند. این پیشرانه با حجم ۱.۷ لیتری، قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متر را ارائه می‌دهد. البته، در صورت تمایل به قدرت بیشتر، می‌توانید نسخه توربوی آن را انتخاب کنید. از سوی دیگر، پژو ۲۰۷ از پیشرانه نام‌آشنای TU۵ استفاده می‌کند که جزو پیشرانه‌های کم‌مصرف و بازده بالا در بازار داخلی محسوب می‌شود.

پیشرانه TU۵ موجود در خودروی ۲۰۷، قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری دارد که برای این هاچبک مناسب است. هر دو خودرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. ابتدا پیشرانه EF۷ با برخی مشکلات مواجه بود، اما در طول زمان مشکلات آن رفع شد و اکنون می‌توان آن را جزو پیشرانه‌های خوب داخلی دانست. با این حال، نیازمند نگهداری و سرویس‌دهی منظم است و در صورت عدم انجام سرویس به موقع، هزینه‌های بالایی برای مالک به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، پیشرانه TU۵ کمتر به سرویس نیاز دارد و به طور کلی عملکرد نرم‌تری دارد. این پیشرانه در خودرو‌های مختلف نصب شده است و مشکلات کمتری گزارش شده است. به نظر می‌رسد پیشرانه TU۵ در این بخش برتری دارد، به دلیل استهلاک کمتر و بازدهی بهتر.

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس با پژو ۲۰۷
نوع موتور EF7 TU5
حجم موتور (cc) ۱۶۴۵ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ -۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱ ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۹ ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۰۳ ۱۱.۶
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) ۵.۹ ۵.۴
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۴۳ ۶.۶
طول خودرو (mm) ۴۵۵۹ ۳۸۷۲
عرض خودرو (mm) ۱۹۳۳ ۱۶۶۹
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۰ ۱۴۴۱
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۷۱ ۲۴۴۳
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۲۵۸ ۱۰۸۷
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۰ ۵۰
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۵۰۰ ۲۴۵

مقایسه سواری و هندلینگ دنا پلاس با پژو ۲۰۷

در مقایسه بخش سواری دنا پلاس و پژو ۲۰۷، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دنا پلاس، به عنوان یک خودرو خانوادگی سواری، نرم‌تر از پژو ۲۰۷ است. با این حال، حس و حال سواری پلاس شباهتی به سمند دارد. این به این معنی است که در حین رانندگی، حس و حال پشت فرمان دنا پلاس ممکن است شباهتی به سمند داشته باشد.

وزن نسبتاً بالای دنا پلاس باعث می‌شود که خودرو در آغاز حرکت کندی‌تر عمل کند. با افزایش سرعت و دور زدن موتور، عملکرد آن بهبود خواهد یافت. در نسخه‌هایی که توربو ندارند، تأخیر چندانی در شتاب دنا پلاس وجود ندارد.

با توجه به وزن و طراحی، نباید انتظار مانور پذیری بالا را از دنا پلاس و پژو ۲۰۷ داشت. همچنین، در این خودرو‌ها سیستم‌های کنترل پایداری و کشش ممکن است محدود باشد یا به طور کامل وجود نداشته باشد.

نظرات شما