رویداد۲۴| فیلم «اوزیریس» (Osiris) یکی از آثار اکشن و علمیتخیلی سال ۲۰۲۵ است که توسط کارگردان پرکار و خوشذوق ژانر اکشن، ویلیام کافمن ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایالات متحده بوده و از همان ابتدا با ترکیب فضای نظامیمحور و عناصر فرازمینی، توانسته توجه دوستداران آثار علمیتخیلی کلاسیک را به خود جلب کند.
در این فیلم، گروهی از نیروهای ویژه نظامی که در جریان عملیاتی در ازبکستان حضور دارند، ناگهان توسط یک فضاپیمای ناشناخته ربوده میشوند. پس از آنکه به هوش میآیند، خود را در محاصره موجوداتی وحشی، بیرحم و بسیار پیشرفته میبینند که بهنظر میرسد هیچ راهی جز جنگ برای بقا باقی نگذاشتهاند. «اوزیریس» روایتگر یک تقابل نفسگیر و بیوقفه بین انسان و موجودات بیگانه است؛ تقابلی که نه فقط درباره جنگ، بلکه درباره ترس، بقا و روحیه تیمی است.
در ترکیب بازیگران «اوزیریس» چهرههای متنوعی دیده میشود که حضور برخی از آنها بهویژه برای طرفداران سینمای اکشن و علمیتخیلی بسیار جذاب است. مکس مارتینی، لیندا همیلتون -بازیگر افسانهای نقش سارا کانر در سری ترمیناتور- برایانا هیلدبرند، لامونیکا گارت، مایکل اربی و دیوید بی. میدوز در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال واشینگتن بلک | سفری خیالانگیز از دل بردهداری تا لبه آزادی
حضور لیندا همیلتون در نقش مکمل، شاید بیش از خود فیلم باعث کنجکاوی شود. گرچه نقش او نسبتاً کوتاه است، اما همین حضور نمادین باعث میشود بخشی از اعتبار ژانر کلاسیک به این اثر منتقل شود. همچنین برایانا هیلدبرند در نقش «راوی» از کاراکترهای زن اصلی داستان است که توانسته برای خود بسازد.
فیلم با دو صحنه ابتدایی آغاز میشود که در ظاهر کماهمیت، اما در بستر کلی داستان قابل توجهاند. ابتدا اشارهای به تاریخچه کاوشگر فضایی Voyager ۱ صورت میگیرد که به اعماق کهکشان سفر کرده است. سپس بیننده وارد فضای پرتنش و پرگلوله در ازبکستان میشود؛ جایی که گروهی از تفنگداران دریایی ایالات متحده درگیر تیراندازی با نیروهای محلی هستند.
این جدال زمانی قطع میشود که ناگهان همهچیز بهطرز عجیبی متوقف و تیم بهصورت مرموزی ربوده میشود. هنگامی که شخصیت اصلی، کلی (با بازی مکس مارتینی)، به همراه تیمش درون یک سفینه فضایی از خواب بیدار میشود، داستان اصلی آغاز میگردد. آنها توسط موجوداتی شبیه به ترکیبی از شخصیتهای فیلمهای «ونوم» و «رزیدنت اویل» اسیر شدهاند و آثار شکنجه و آزمایش بر بدنشان دیده میشود. جسدهای انسانی آویزانشده از سقف سفینه تنها بخشی از واقعیت تلخ و تهدیدکنندهای است که باید با آن روبهرو شوند.
ویلیام کافمن که پیشتر فیلمهایی، چون «Warhorse One» و «The Marine ۴» را ساخته بود، در «اوزیریس» نیز سبک خاص خود را حفظ کرده است: سربازهایی که در فضای بیرحم با سلاحهای بزرگ و دیالوگهای مختصر، تلاش میکنند از مهلکه جان سالم بهدر ببرند. استفاده از جلوههای ویژه عملی و بدلکاریهای کلاسیک، فیلم را از آثار پرهزینه ولی سرد و ماشینی هالیوود متمایز میکند. هرچند طراحی صحنهها و برخی جلوهها شاید ساده و حتی کمهزینه بهنظر برسند، اما حس واقعی و فیزیکی بودن تصاویر برای مخاطب ایجاد شده است.
هیولاهای فیلم توسط تاد مسترز، طراح گریم شناختهشده ژانر وحشت و علمیتخیلی، ساخته شدهاند. چهرههای بدون چشم، دندانهای بزرگ و پوست تیره، آنها را به کابوسی بصری تبدیل کرده که در ذهن مخاطب باقی میماند.
فیلم «اوزیریس» در زمینه اکشن و ایجاد حس تعلیق و تهدید موفق است، اما در زمینه دیالوگنویسی و شخصیتپردازی، چندان موفق عمل نمیکند. شوخیهای ضعیف و جملات کلیشهای، گاه از بار احساسی صحنهها میکاهند. برای مثال، استفاده از عباراتی، چون «ما موفق شدیم!» پیش از مرگ یک شخصیت، یا شوخیهای سطحی درباره شیاطین و بیگانگان، مخاطب را به یاد دهه ۸۰ و ۹۰ میاندازد.
با این حال، ریتم سریع فیلم، تقابلهای پرانرژی و فضای بسته و پرتنش آن، باعث میشود که «اوزیریس» برای علاقهمندان به آثار علمیتخیلی نظامی، تجربهای سرگرمکننده و رضایتبخش باشد. فیلم آنقدر اکشن و هیجان دارد که کمبودهای داستانی آن به چشم نیاید.
فیلم «اوزیریس» را میتوان ادای دینی جسورانه و صادقانه به آثار کلاسیکی مانند «بیگانگان» (Aliens) و «شکارچی» (Predator) دانست. ویلیام کافمن با وجود محدودیتهای بودجه، فیلمی ساخته که اگرچه خلاقیت ویژهای در روایت ندارد، اما با فضای نفسگیر، شخصیتهای آشنا و موجوداتی ترسناک، مخاطب را سرگرم میکند. اگر به دنبال فیلمی هستید که در آن سربازان با بیگانگان درگیر نبردی خونین و بقا باشند، «اوزیریس» میتواند گزینهای قابل قبول و حتی نوستالژیک برایتان باشد.