رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: اُستاد یک درام اجتماعی به کارگردانی سید عماد حسینی است. تهیه کنندگی این فیلم را بهروز افخمی بر عهده داشته است. فیلمنامه این فیلم را هم پیام لاریان به نگارش در آروده است. در این فیلم بازیگرانی مانند حسن معجونی، سجاد بابایی، هدیه حسینی نژاد، حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم داستان تعرض یک استاد نقاشی به شاگردانش است؛ گلنوش برای مهاجرت و ادامه تحصیل به توصیهنامه استاد ادریس که معمار و نقاش مشهوری است نیاز دارد، اما ماجراهایی برای او و استادش پیش میآید که شرایط را پیچیده میکند.
فیلمنامه اُستاد اقتباسی از نمایشنامه اولئانا نوشته دیوید ممت است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای سجاد بابایی به ارمغان بیاورد.
این فیلم در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ به نمایش درآمد و توانست بیش از یک میلیارد فروش داشته باشد. این فیلم از ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ در پلتفرم اینترنتی پخش فیلم و سریال فیلم نت به صورت آنلاین اکران شده است.
حسن معجونی در تاریخ ۲۸ دی سال ۱۳۴۷ به دنیا آمده است. او فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه هنر است. او فعالیت خود را در بازیگری از سال ۱۳۷۴ و با حضور در تله تئاتر پرده عجایب به کارگردانی داریوش مودبیان آغاز کرد. او کار در سینما را با بازی در فیلم همیشه پای یک زن در میان است کمال تبریزی آغاز کرد. اما عمده شهرت معجونی به خاطر بازی در سریال مسافران رامبد جوان است. او با ایفای نقش بهرام در این سریال تبدیل به بازیگری مطرح در میان تماشاگران عام سینما و تلویزیون شد.
حسن معجونی که عمده فعالیتش در تئاتر است، سرپرستی گروه تئاتر لیو را برعهده دارد و همراه این گروه نمایشهای زیادی را به روی صحنه برده است. حسن معجونی برای ایفای نقش در فیلم خوک مانی حقیقی نامزد بهترین بازیگر مرد در بیستمین جشن خانه سینمای ایران شد.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم آنجا همان ساعت | فیلمی اجتماعی ساخته سیروس الوند
همیشه پای یک زن در میان است، کنعان، از رئیس جمهور پاداش نگیرید، برف روی کاجها، اشباح، خوک، تپلی و من، آبادان یازده شصت، گورکن، شب طلایی، اُستاد، شمعدونی، لب دریا، مسافران، نیوکمپ، رهایم کن، آهوی من مارال، راز بقا و گردن زنی از مهمترین فیلمها و سریالهایی هستند که حسن معجونی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
اُستاد از یک نمایشنامه اقتباس شده است. فیلمی است تک لوکیشن که تلاش میکند با سه شخصیت داستان را پیش ببرد. هدف اصلی نمایشنامه ممت قدرت و نحوه اعمال آن بر روی زنی ضعیف است. درآوردن چنین تم و مضمونی در سینمای ایران با توجه به محدودیتهایی که در آن وجود دارد کار بسیار سختی است.
شاید به همین دلیل است که اُستاد نتوانسته به هدف اصلی خود که نمایش این مضمون است دست پیدا کند. یکی از مشکلات این فیلم شخصیت پردازیهای ضعیف است. انگیزه شخصیتها به خاطر رفتارهای متناقضی که دارند تا پایان فیلم مبهم باقی میماند. کارگردان که نمیتواند همه چیز را بگوید مجبور میشود به نشانهها روی بیاورد. نشانههایی که باعث رفع ابهام تماشاگر نمیشود. به همین خاطر آن تم و مضمون اصلی که در نمایشنامه ممت به خوبی از کار درآمده در فیلم اُستاد مبهم باقی مانده و این ضربه بزرگ در نهایت این فیلم را تبدیل به یک فیلم ابتر و ضعیف کرده است. فیلمی که میتوانست با توجه به منبع اقتباسش تبدیل به اثری موفق شود، اما به واسطه ضعف در فیلمنامه این امر میسر نشده است.