صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 16
کد خبر: ۴۳۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۷ نظر

جزئیات طرح بنزین بر نفر اعلام شد| پرداخت یارانه بنزی به هر کد ملی + جدول

جایگزینی سوخت‌های یارانه‌ای CNG، LPG و برق به جای بنزین برای صنعت حمل‌ونقل و اعطای بنزین یارانه‌ای صرفا به کد ملی با ذی‌نفع کردن مردم در بهینه‌سازی اختیاری بنزین در ازای نفع اقتصادی بیشتر از مزیت‌های اصلی تخصیص یارانه انرژی به کد ملی است.

رویداد۲۴|  بنزین در ایران همواره یکی از حساس‌ترین کالاهای اساسی بوده و به‌دلیل قیمت یارانه‌ای آن، هرگونه تغییر در شیوه توزیع یا قیمت‌گذاری‌اش با واکنش‌های گسترده اجتماعی همراه می‌شود. در سال‌های اخیر، بحث‌هایی درباره اجرای مدل بنزین سه نرخی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان آن را ناکارآمد و ناعادلانه می‌دانند. این مدل نه‌تنها مردم را به اصلاح مصرف ترغیب نمی‌کند، بلکه پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و نیازمند افزایش مجدد قیمت و ایجاد شوک‌های دوره‌ای است. در چنین شرایطی، طرحی با عنوان «بنزین به نفر» به‌عنوان جایگزینی عادلانه‌تر و کارآمدتر مطرح شده است.

در مدل فعلی، یارانه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد، نه به فرد. این مسئله باعث شده دهک‌های بالای درآمدی که مالک خودروهای بیشتری هستند، سهم بیشتری از یارانه دریافت کنند، در حالی که حدود ۴۵ درصد از خانوارهای کشور که فاقد خودرو هستند، عملاً از این یارانه بی‌بهره‌اند. آمارها نشان می‌دهد تنها ۴.۶ درصد از خانوارها مالک ۲۲ درصد از خودروهای کشور هستند و بیشترین بهره‌مندی را از یارانه بنزین دارند. این نابرابری در بهره‌مندی، با اجرای مدل سه نرخی، تشدید خواهد شد.

طرح «بنزین به نفر» با هدف تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی، تلاش می‌کند عدالت اجتماعی را در توزیع یارانه انرژی محقق کند. در این مدل، حتی افراد فاقد خودرو نیز از یارانه بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند سهمیه خود را ذخیره یا واگذار کنند. این امر نه‌تنها انگیزه مصرف بهینه را افزایش می‌دهد، بلکه زمینه‌ساز کاهش قاچاق سوخت نیز خواهد بود. از سوی دیگر، این طرح می‌تواند به تنوع‌بخشی در سبد سوخت کشور کمک کند و استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG، LPG و برق را در صنعت حمل‌ونقل گسترش دهد.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده در کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهره‌مندی دهک دهم جامعه از یارانه بنزین بیش از ۱۷.۵ برابر دهک اول است. این اختلاف فاحش نشان می‌دهد که تخصیص یارانه به خودرو نه‌تنها ناعادلانه بلکه ضدتوسعه‌ای است. در مقابل، تخصیص یارانه به نفر می‌تواند با ایجاد انگیزه در مصرف‌کنندگان، کنترل مصرف را به خود مردم واگذار کند و مسیر اصلاح ساختار یارانه انرژی را هموار سازد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
فقط دروغ
ناشناس
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
اعلام کردند سود سهم عدالت به مبلغ حدو 450 هزار تومن واریز خواهد شد. من هنوز منتظرم. چی شد سود من؟
ناشناس
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
چرا دروغ چقدر دروغ چرا سواستفاده از اسم یارانه یارانه شده ابزاری برای فشار بر مردم چرا درک نمی کنید البته این تصمیمات خانمانسوزی برای مردم نهادینه می کنند اون چیزی که عیان می کنید ابزار هست نه خدمت کمی به فکر جامعه ایران هم داشته باشید
ناشناس
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
سالهاست یارانه بنزین نصیب اتباع بیگانه می شود
فاطمه
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
سلام اول از زاهدان آزمایشی در کیش دادید

یکبارم در زاهدان استان سیستان و بلوچستان شروع کنید بدید چرا بخاطر چهارنفر اپم بد وبدتر ما شیعه ها بسوزیم؟ همه اهل تسنن که بد نیستن یک گروهی خاص ممکنه بد وبدتر باشن ظلم نکنید مردم این استان ولایت مدار هستن زاهدان جزو سیستان هست اصلا ب بلوچستان ارتباطی ندارد مردم گناهی ندارن زاهدان بعنوان مرکز استان هست شیعه ها واقعا به طالمی کشته میشن ظلم نکنید حق مردم رو بدید این پیامها فقط در حد مطالبه و نظر کلی نیست تمام خواسته مردم هم هست
ناشناس
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
بخاطر یک نمازنخوان در مسجد را نمیبندند
بخاطر یک اندک دهک دهی کل ملت را بدبخت نمی کنند
ناشناس
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
همه این طرح ها یه نا کجا آباد میرسه دستمزد واقعی بعد قیمت واقعی
نظرات شما