رویداد ۲۴| تصویری از هدیه عجیب صداوسیما که تکه خرد شده یک شیشه به عنوان یادبود حملات اسرائیل به ساختمان شیشهای صداوسیما منتشر شده که اظهارات اخیر پیمان جبلی رییس صداوسیما را دوباره مورد توجه قرار داد؛ رییس صداوسیما در تازهترین اظهارات خود گفته است که بازسازی این ساختمان نیازمند اعتبار است و باید برای آن بودجهای در نظر گرفته شود.
رییس صدا و سیما در خصوص آخرین وضعیت ساختمان شیشهای سازمان بعد از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به آن نیز گفت: آواربرداری ساختمان شیشهای از حدود سه هفته پیش شروع شده و احتمالا تا قبل از پایان آذر تمام میشود. امیدوارم بتوانیم بلافاصله قرارداد بازسازی ساختمان شیشهای را با پیمانکار یا پیمانکاران منعقد کنیم. این امر منوط به این است که درخواستی که برای تامین بخش کوچکی از منابع بازسازی ساختمان شیشهای به دولت دادهایم در هیئت دولت تامین و تصویب شود. امیدوارم به زودی این درخواست تایید شود. برای بازسازی نیاز به منابعی داریم که بخش عمده آن از طریق مولدسازی اموال صدا و سیما انجام میشود و بخش کوچکی نیز توسط پیمانکار تامین میشود.
بیشتر بخوانید: جبلی: بودجه صداوسیما حتی «کافی» هم نیست
ماجرای بودجه صداوسیما در سالهای اخیر به خصوص بعد از حضور تیم جلیلی-جبلی در صداوسیما با واکنشهای زیادی مواجه بوده است. سازمان صداوسیما در حالی سالانه بودجه نجومی و با رشد قابل توجه را به خود اختصاص میدهد که حتی گزارشهای رسمی از افت بازدید و مخاطبان آن خبر میدهد. در کنار این هشدارهای کارشناسان و حتی مسئولان درباره از دست رفتن مرجعیت رسانهای داخل کشور و میدان داری رسانههای فارسی زبان خارج از کشور به خوبی خود نشان از عدم انطباق هزینه و خروجی این سازمان است.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، مجموع بودجه ۱۹ وزارتخانه دولت، دو هزار و ۲۳۹ بیلیارد و ۸۸۷ هزار میلیارد تومان (۲/۲۳۹/۸۸۷/۰۰۰/۰۰۰ هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شد. سهم صداوسیما از بودجه عمومی دولت پزشکیان در سال ۱۴۰۴ بیش از کل بودجه ۱۰ وزارتخانه و حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که این رقم در بودجه سال جاری ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
صدا وسیما در اوایل دی ماه سال گذشته اعلامکرد که مخاطبانش سیر صعودی داشته است.. نتایج نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، اما چیز دیگری را در همان زمان نشان داد.
در این نظرسنجی که به صورت تلفنی در روزهای اول تا سوم دیماه انجام شده، نظرات ۱۴۴۰ نفر از ایرانیان بالای ۱۵ سال ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور بررسی شد. بر اساس یافتههای این نظرسنجی، ۲۹.۵ درصد ایرانیان ویژه برنامههای شب یلدای صدا و سیما را دیدهاند. از بین بینندگان ویژه برنامههای شب یلدا؛ ۵۹.۲ درصد ویژه برنامه «یلدای مادرانه» شبکه سوم سیما را دیدهاند، ۲۴ درصد از شبکههای استانی، ۸.۱ درصد از شبکه یک سیما و ۷.۶ درصد از شبکه دو تماشاگر این برنامهها بودهاند. مصاحبهشوندگان در پاسخ به این سوال، میتوانستند به بیش از یک شبکه اشاره کنند.
۲۵ مهر ماه سال گذشته محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: «تمام تلویزیونهای دنیا با یک ریزش مخاطب در نسل زد مواجه هستند. ماهم وقتی نظرسنجی میکنیم میبینیم در بازه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال با کاهش مخاطب مواجه هستیم، اما وقتی بخواهیم میانگین بگیریم تقریبا ۷۲ درصد میزان مخاطب رسانه ملی است».
این اظهارات نیز در زمانی مطرح شد که در مهرماه همان سال ایسپا در یک نظرسنجی اعلام کرد که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از سازمان صدا و سیما دریافت میکنند. در حالی که در سال ۱۳۹۶، این آمار عدد ۵۱درصد را نشان میداد.
البته رییس صداوسیما در اظهارات خود عموما توجهی به نتایج نظرسنجی ندارد و حتی سال گذشته بعد از موجی از انتقادات چهرههای سیاسی نسبت به خروجی صداوسیما گفت: عجیب این است که برخی از چهرهها و رسانهها از اینکه رسانه ملی بالای ۷۰ درصد مخاطب داشته باشد ناراحتند.
این صحبتهای یکی از کارشناسان اصولگرای وابسته به صدا و سیما بود
اینا همینقدر بیشرفن