صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - 2025 December 03
کد خبر: ۴۳۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۴
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نقد و بررسی فیلم شاه نقش |یک کمدی درام ایرانی درباره پشت صحنه سینما

شاه نقش یک کمدی درام ایرانی درباره پشت صحنه سینما است که توسط شاهد احمد احمدلو کارگردانی شده است. در این فیلم بازیگرانی مانند هومن برق نورد، بهرنگ علوی، عنایت بخشی و پژمان بازغی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه نقد و بررسی این فیلم را خواهیم خواند.

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: پشت صحنه سینمای ایران و هنروران زحمت کش آن همیشه سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم بودند. معروف‌ترین فیلمی هم که درباره این عشاق دل خسته سینما ساخته شده سرخپوست‌های غلامحسین لطفی است که یکی از مهجورترین و در عین حال درخشان‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. به جز فیلم غلامحسین لطفی سه گانه فریدون جیرانی یعنی ستاره است، ستاره بود و ستاره می‌شود از نمونه‌های خوب سینمای ایران درباره آدم‌های کمتر دیده شده سینمای ایران است.


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم بی سر و صدا | فیلم اجتماعی نه چندان متفاوت با بازی پیمان معادی


فیلم شاه نقش را شاهد احمدلو کارگردانی کرده است. احمدلو متولد سال ۱۳۵۳ دارای مدرک گرافیک هنرستان و لیسانس نقاشی دانشکده هنر و معماری است. پدر احمدلو یکی از بازیگران و مدیران تدارکات سرشناس سینمای ایران بود و همین موضوع به احمدلو کمک کرد تا از نوجوانی به عنوان بازیگر در سینمای ایران حضور پیدا کند.

 احمدلو اولین حضور در سینما را در سال ۱۳۶۷ و با بازی در سرب مسعود کیمیایی تجربه کرد. احمدلو در فیلم‌های بعدی کیمیایی یعنی گروهبان و دندان مار هم بازی کرد و سپس سراغ ساخت فیلم کوتاه رفت. او با ساخت فیلم کوتاه سیاهی لشگر برنده چهار جایزه اصلی جشنواره جهانی فیلم سوره شد و سپس با ساخت فیلم کوتاه سینما سگ جوایز جهانی زیادی را کسب کرد.

احمدلو پس از دستیاری ناصر تقوایی سراغ ساخت اولین فیلم سینمایی خود رفت. احمدلو تاکنون پنج فیلم بلند سینمایی و چند سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده است که در میان آنها چند می‌گیری گریه کنی و سریال‌های سه دونگ سه دونگ و چشم بندی از باقی آثار این کارگردان مشهورتر هستند.

خلاصه داستان فیلم سینمایی شاه نقش

ناصر و رضا دو سیاهی لشکر سینما برای رسیدن به ریاست انجمن صنف هنروران سینما با هم رقابت می‌کنند تا اینکه…

بازیگران و عوامل فیلم سینمایی شاه نقش

بهرنگ علوی بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی شاه نقش است. او متولد اول فروردین سال ۱۳۵۹ در تهران است. پدر او فرهنگی بازنشسته بود و خود علوی مدرک فوق دیپلم نقشه کشی دارد.

همچنین علوی یکی از اولین فارغ التحصیلان رشته بازیگری موسسه فرهنگی-هنری کارنامه است. علوی سال‌ها در تئاتر زیر نظر اساتیدی همچون محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی آموزش بازیگری دید و با حضور در یک سکانس از فیلم عیار ۱۴ پرویز شهبازی به سینما معرفی شد. علوی با بازی در فیلم دربند شهبازی به شهرت رسید و توانست نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شود.

علوی در شاه نقش نقش ناصر عشقی را بازی می‌کند. یک هنرور عاشق بهروز وثوقی که سعی می‌کند خودش را به شکل و شمایل این هنرپیشه در بیاورد تا نقش‌های بیشتری نصیبش شود. علوی بازی روان و دل نشینی در شاه نقش دارد و موفق می‌شود با بازی خود همدلی تماشاگر را نسبت به کاراکتر ناصر جلب کند.

هومن برق نورد دیگر بازیگر فیلم شاه نقش متولد سال ۱۳۴۸ است. او با بازی در سریال ابووهیب بهلول کار در تلویزیون را آغاز کرد و سپس با بازی در فیلم سینمایی یک تکه نان اولین حضور سینمایی خود را تجربه کرد.

برق نورد با بازی در سریال‌های دودکش و ساختمان پزشکان به شهرت رسید و برای بازی در سریال دزد و پلیس نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی از جشن حافظ شد. برق نورد در شاه نقش رضا است که برای رسیدن به ریاست انجمن صنف هنروران با یکدیگر رقابت می‌کنند. بازی برق نورد بازی استاندارد و مناسبی است و حضورش در کنار بهرنگ علوی حال و هوای خوبی به فیلم بخشیده است و باعث شده این زوج تبدیل به یکی از دلایل جذابیت آخرین ساخته شاهد احمدلو شوند.

سایر عوامل فیلم شاه نقش هم از چهره‌های مطرح سینمای ایران هستند. مهدی حسینی وند (تدوین گر)، فردین خلعتبری (سازنده موسیقی متن) و محسن فلاحی (مدیر فیلمبرداری) از مهم‌ترین عوامل فنی فیلم شاه نقش به حساب می‌آیند.

نگاه کلی به فیلم سینمایی شاه نقش

شاید بزرگ‌ترین مشکل فیلم شاه نقش این است که سوژه شاه نقش چندان مناسب یک فیلم بلند سینمایی نیست. این که در پشت صحنه سینما چه اتفاقی می‌افتد و صنوف سینمایی کشور چه مشکلاتی دارند انقدر جذاب نیست که بشود بر اساس آن یک فیلم بلند سینمایی ساخت. جدای از این شکل برگزاری این مبارزه و انتخابات هم آن قدر مضحک هست که تماشاگر را به خنده بیاندازد و اجازه ندهد تا کلیت فیلم احمدلو را هنگام تماشا جدی بگیرد.

مشکل بعدی، اما در شکل اجرای فیلم است، احمدلو بیش از آن که واقعیت را در اجرای فیلمش مدنظر داشته باشد درگیر الهام گرفتن از سینما برای پرداخت سوژه بوده است و همین موضوع باعث شده تا شاه نقش تبدیل به فیلمی غیرقابل باور شود که نه تماشاگر را درگیر موضوع خود می‌کند و نه تاثیری بر روی ذهن او می‌گذارد. از هر طرف که به ماجرا نگاه کنیم شاه نقش یک فیلم تلف شده است.

نظرات شما