رویداد ۲۴| ویدئویی از ساعات گذشته در شبکههای اجتماعی در حال وایرال شدن است که در آن یک روحانی درباره خاصیت و اثر آب نما در منازل در جذب جن و پری میگوید. مشخصا ویدئو متعلق به یک جلسه سخنرانی یا پرسش و پاسخ است که فرد روحانی در آن در حال پاسخ دادن به سوالات دیده میشود. در پایین ویدئو این عنوان درج شده است؛ مرجع دعا درمانی موسسه حکیم یار «ملکوت دعا»
فرد روحانی در تصویر نیز محسن اسماعیلی چهره اصلی این موسسه است که البته به عنوان حکیم محسن اسماعیلی معرفی میشود. موسسه حکیم یار و شخص محسن اسماعیلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و ایتا فعال هستند و در هر دو کانال و دنبال کنندگان قابل توجهی دارند.
اسماعیلی در این ویدئو در پاسخ به سوالی بر این مبنا که آیا نصب آب نما در منزل باعث جذب جن میشود میگوید که «نصب آب نما باعث جذب جن نمیشود، اما باعث جذب پری میشود» و سپس توضیحاتی درباره اثرات منفی جذب پری در زندگی میگوید.
با یک سرچ ساده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با تعداد قابل توجهی از کلیپهای صحبت محسن اسماعیلی رو به رو میشویم که با عنوان «حکیم محسن اسماعیلی» منتشر شده و موضوعات حول محور مباحث مشخصی است؛ دوره سحر و جادو، دوره طلسمات شیطانی، دوره جن شناسی، دوره چشم زخم و...
این نخستین بار نیست که نام این موسسه در فضای مجازی خبرساز میشود. سال گذشته نیز جنجالی در ارتباط با موضوع فروش حرزهای این موسسه به راه افتاد و ادعاهایی درباره آن مطرح شد. نکته قابل توجه این که حتی در سایت ترب نیز حرزهای موسسه حکیم یار فروخته میشود.
در مقابل محسن اسماعیلی البته یک سایت و کانال در شبکه آپارات وجود دارد که به شدت به نقد سخنرانیهای اسماعیلی در این موسسه پرداخته و او را متهم به شیادی میکند.
به طور مثال در ماجرای فروش حرزهای این موسسه، سایت موسسه روش مطالعه نوشته است: «در یکی از جلسات اختصاصی آقای محسن اسماعیلی ملقب به حکیم اسماعیلی درباره پاسخ به ابهامات حرزهای موسسه حکیم یار، درباره سند حرز پنج ص صاد و حرز ابجد سؤال شده بود که ایشان پاسخی میدهند و سندی ارائه میکنند که برای ما و شما قطعا شوکه کننده است. در این ویدیو، مستنداتی از گفتههای آقای اسماعیلی ملقب به حکیم اسماعیلی ارائه میشود که در آنها سلسله رمان “هفت جن” نوشته آقای امید کورهچی بهعنوان یکی از منابع حرزها معرفی شده است! اما وقتی خود آقای کورهچی از این ادعا مطلع شد، صریحاً ارتباط خود را با این جریان رد کرد و در بیانیهای رسمی اعلام نمود که هیچ ارتباطی با تولید و فروش حرزها ندارد و تمام این ادعاها را تکذیب کرد».
موسسه روش مطالعه بعد از ارائه این توضیحات تصویری از گفت و گوی مکتوب با امید کوره چی را نیز منتشر کرده است.
موسسه روش مطالعه نیز موسسهای با فعالیت در زمینه موضوعات ماورالطبیعه است که حتی در قسمت معرفی سایت فرد موسس مشخصا قید کرده است که برای روشنگری درباره محسن اسماعیلی این فعالیت را آغاز کرده است: «در شهریور ۱۴۰۲ و بعد از پایان دوره یکساله اکسیر آخرالزمان، در جستجوی یک سیستم مکتبخانه قرآنی برای پسرم، با تبلیغات مکتبخانه قرآنی حکیم در قم آشنا شدم. فردی به نام محسن اسماعیلی که خود را «حکیم اسماعیلی» معرفی میکرد، ادعا داشت همهچیز را میتوان از قرآن به دست آورد. او با ظاهر روحانی، سخن از انس با قرآن، ادعای چندین مدرک دکترا، معرفی خود بهعنوان متخصص «طب جامع اسلامی»، استفاده از روشهایی مانند استنطاق از قرآن با علم ابجد و عرضه محصولاتی همچون عطرها و فرآوردههای مجموعه «طیبستان»، در ابتدا تصویری شبیه به یک علامه ذوالفنون ارائه میداد. همین ظاهر و ادعاها باعث شد در نگاه اول علاقهمند شوم و فکر کنم با فردی بسیار متفاوت و استثنایی آشنا شدهام. به همین دلیل علاقهمند شدم و تصمیم گرفتم این مسیر را با دیگران هم به اشتراک بگذارم. حدود شش ماه بعد، یعنی از فروردین ۱۴۰۳، لایوهای رایگان حکیم آخرالزمان را آغاز کردم؛ مجموعهای که هدفش این بود آموزشهایی را که از او دیده بودم، سادهتر و قابلفهمتر برای مخاطبان خودم بیان کنم. حتی برنامهریزی کلی این لایوها با هماهنگی خود اسماعیلی انجام شده بود. بعدها، یک دوره خصوصی حکیم آخرالزمان هم با محوریت تحقیقهای خودم و برای جمعی محدود برگزار کردم. همانجا و در جریان بررسی دقیقتر آیات قرآن بود که متوجه شدم بسیاری از حرفهای اسماعیلی با قرآن سازگار نیست و به تدریج دروغها، فریبها و جنایات پرشمار او در صحبت با دیگرانی که از نزدیک با او کار کرده بودند آشکار شد؛ از مدارک ساختگی گرفته تا آموزشها و محصولات غیرواقعی».
مشخصا به نظر میرسد فارغ از صحت و سقم درگیریهای مطرح شده مساله نظارت بر این موسسات و محتواهای تولید شده توسط آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از این جهت هم حوزههای علمیه و هم سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای متولی دیگر باید با هوشیاری بیشتری محتواهای تولید شده را رصد و در زمینه اعطای مجوز برای فعالیت تدریسی و تبلیغی در این حوزه اقدام کنند.
تنها فرقش
وجود گوشیهای چندصد میلیونی
بجای درگوشی جرف زدن
و ماشینهای چندصد میلیونی
بجای درشکه و کالسکه
و جمعها و گروههای مجازی
بجای جمعهای دورهمی است.
تا احمقها و نادانان و خرافاتیها نباشند
چنین شیادانی به وجود نمیآید.