صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - 2025 December 15
کد خبر: ۴۳۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۸ نظر

شوک میلیونی به مالکان خودرو | عوارض آلایندگی چطور بی‌خبر روی سر مردم آوار شد؟

اجرای ناگهانی و بی‌اطلاع‌رسانی عوارض آلایندگی خودروها، هزاران مالک خودرو را با قبض‌هایی میلیونی روبه‌رو کرده است؛ عوارضی که بر اساس قانون اجرا شده، اما نحوه محاسبه، زمان اجرا و حتی دامنه شمول آن همچنان در ابهام است.

رویداد۲۴| در روز‌های اخیر، شهروندان بسیاری در تهران و دیگر کلانشهر‌ها هنگام پرداخت عوارض خودرو با ارقامی مواجه شده‌اند که نه‌تنها غیرمنتظره، بلکه شوک‌آور بوده است. گزارش روزنامه هفت‌صبح نشان می‌دهد اجرای بی‌سروصدای عوارض آلایندگی خودروها، بدون اطلاع‌رسانی شفاف، موجی از سردرگمی و خشم عمومی را به‌دنبال داشته است.

از ۲ میلیون تا ۶۲ میلیون تومان؛ عدد‌هایی که نفس را می‌برند

هفت‌صبح در گزارش خود به روایت‌های عینی مالکان خودرو اشاره می‌کند؛ روایت‌هایی که تصویر روشنی از ابعاد این شوک مالی می‌دهد.

«منصور، مالک یک خودرو تیبا است که امسال وقتی برای پرداخت عوارض اقدام کرده، با مبلغ حدود ۲ میلیون برای عوارضی روبه‌رو شده که گفته می‌شود بابت عوارض آلایندگی خودروهاست.»

ماجرا، اما به این‌جا ختم نمی‌شود. «داریوش هم وقتی که حدود یک ماه قبل برای پرداخت عوارض خودروی خود که قصد فروش آن را داشته، مراجعه کرده با رقمی معادل حدود ۱۳ میلیون تومان عوارض آلایندگی مواجه شده است.»

بالاترین رقم، اما مربوط به مالک یک خودروی لندکروز است؛ «محمدرضا، اما سرنوشت به مراتب دردناک‌تری از بقیه داشته است. وی که صاحب یک لندکروز است امسال باید حدود ۶۲ میلیون تومان بیشتر از سال‌های قبل عوارض بپردازد.»

قانون هست، توضیح نیست

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران از ابتدای سال، بدون اعلام عمومی، اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده را آغاز کرده است. قانونی که به‌گفته مسئولان، هدف آن کاهش آلودگی هواست، اما جزئیات محاسبه آن برای شهروندان روشن نشده است.

در متن گزارش آمده است: «عوارض آلایندگی، مبلغی است که شهرداری‌ها از مالکان خودرو‌هایی که سطح آلایندگی بالاتری دارند دریافت می‌کنند، اما جزئیات محاسبات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

این قانون در سال ۱۴۰۰ تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن در مرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شده، اما زمان اجرای عملی آن و نحوه اطلاع‌رسانی به شهروندان، محل اصلی انتقاد است.

اجرای بی‌اطلاع‌رسانی؛ تخلف یا بی‌تدبیری؟

یکی از محور‌های اصلی انتقاد، اجرای ناگهانی این عوارض است. هفت‌صبح با استناد به آیین‌نامه تأکید می‌کند: «شهرداری‌ها موظفند کلیه اطلاعات پرداختی مالکان را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در سامانه سمیع ثبت کنند.»

با این حال، در عمل مالکان خودرو می‌گویند بدون هیچ هشدار قبلی، با «عوارض نجومی» مواجه شده‌اند؛ موضوعی که شائبه تخلف از روح قانون را تقویت کرده است.

لیست شهر‌های آلوده؛ سه سال بدون تغییر

نکته قابل‌تأمل دیگر، لیست شهر‌های مشمول این عوارض است. طبق گزارش هفت‌صبح، «تنها لیستی که از شهر‌های آلاینده وجود دارد هنوز همان لیستی است که در سال ۱۴۰۱ مصوب شده» در حالی که طی دو تا سه سال گذشته، آلودگی هوا به بسیاری از شهر‌های دیگر کشور نیز تسری پیدا کرده است.

پیگیری‌های خبرنگار هفت‌صبح از شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌ها، به یک پاسخ مشترک ختم شده است: «این عوارض مصوبه دولت است و ما فقط مجری آن هستیم.»

پاسخی که نه ابهام‌ها را رفع می‌کند و نه خشم مالکان خودرو را کاهش داده است؛ به‌ویژه آن‌که مبالغ دریافتی، در مواردی بسیار بالاتر از فرمول‌های اعلام‌شده به نظر می‌رسد.

اعتراض در فضای مجازی؛ سردرگمی مطلق

در شبکه‌های اجتماعی، روایت‌های متعددی از سردرگمی شهروندان منتشر شده است؛ از مالکی که بعد از دریافت «برگه تسویه کامل» دوباره بدهکار شده تا شهروندی که خودرویی را از شهری غیرآلوده خریده، اما به دلیل سکونت در کلانشهر، مجبور به پرداخت عوارض چندساله شده است.

محمدصادق حاتمی، مدیر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ایدرو، می‌گوید: «وقتی شما خودرویی را می‌خرید، عملاً سهم عوارض آلایندگی آن را پرداخت کرده‌اید؛ بنابراین پرداخت عوارض سالیانه عملاً نمی‌تواند چندان معنایی داشته باشد.»

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو نیز این عوارض را «بدون حساب و کتاب و نجومی» توصیف می‌کند و یادآور می‌شود سهم بزرگی از آلودگی هوا ناشی از کیفیت پایین بنزین و خودرو‌های قدیمی است، نه خودرو‌های صفرکیلومتر.

عوارض برای کاهش آلودگی یا جبران کسری بودجه؟

آنچه از مجموع این گزارش برمی‌آید، تصویری است از سیاستی که با عنوان «محیط‌زیست» اجرا شده، اما در عمل، بیش از آنکه آلایندگی را هدف بگیرد، جیب شهروندان را نشانه رفته است. عوارضی که بی‌اطلاع‌رسانی اجرا شده، مبالغش روشن نیست و پاسخ روشنی هم برای آن وجود ندارد؛ وضعیتی که می‌تواند به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مدیریت شهری در سال جاری تبدیل شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
آلاینده ؟! خب چرا می سازید ؟ چرا معاینه فنی می دهید ؟
آلایندگی خودرو ، بنزین ، روغن ، گازوئیل.... مگر در اختیار من است که باید جریمه یا عوارضش را بدهم ؟!
مگر من به غیر از خودروی زیر پنج سال ساخت داخل و بنزینی که دولت به مرد میچپاند ؟ انتخاب دیگری دارم ؟!!!
الان اتوبوس و کامیون و تاکسی که زیر نظر شهرداری هم هستند آلایندگی ندارند ؟ یا آنها مجازند ؟!
ناشناس
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
هوای بسیاری از شهر‌های ایران به صورت خطرناک آلوده است و حتما بایستی‌ چاره جویی شود. آلنده‌ها از جمله اتومبیلها بایستی‌ با پرداخت عوارض تا اندازه‌ای جبران کنند. این عوارض هم حتما بایستی‌ برای همین منظور یعنی اقداماتی بسیار شفاف و قابل کنترل از طرف شهروندان برای جلوگیری و یا کم کردن آلودگی شود این امر نیاز به کارشناسی متخصصان و اطلاع و توجیه مستدل و قابل قبول برای مردم دارد. آیا ان اقدامات انجام شده است؟
ناشناس
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
خودرو بدون کیفیت تولید میکنن با بنزین آشغال بعد عوارض آلودگیش رو از مردم میگیرن!! بخدا هر جای دنیا بگی به حالت اشک میریزن.
ناشناس
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
به هر حال، محور خرج داره.
ناشناس
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
در ابتدای امسال این افزایش عوارض در سایت «تهران من» متعلق به شهرداری اعلام شده بود. به طور میانگین عوارض خودرو در سال 1404 نسبت سال 1403 حدود 6 برابر شده است. عوارض سال گذشته خودرو من 230 هزار تومان بود که امسال به یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.
جالبت تر این که در همان سایت عوارض نوسازی و پسماند منازل هم اعلام شده که نسبت به سال 1403 حدوداً 3 برابر شده است!
ناشناس
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
یاد داروغه ناتینگهام به خیر.
کارگر
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
فقط خدا لعنتتون کنه
ناشناس
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
به این میگن دزدی در روز روشن، دولت و شهرداری و ... همگی دزدان سر گردنه شدن فقط نقاب دارند
نظرات شما