صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 01
کد خبر: ۹۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۶
حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، مطرح کرد:

انتقال محموله به کره‎شمالی کذب محض است/ احتمال اعزام غواصان برای جستجوی پیکر کارکنان سانچی/ قطع ارتباط رادیویی شایعه است

حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید نفت کش سانچی، غرق شد و همه چی تمام شد. اما مراحل پیگیری لاشه کشتی که یک موضوع حقوقی است، حتما پیگیری خواهد شد و با رمزگشایی و بازخوانی جعبه سیاه، اطلاعات دقیق‌تری را در خصوص این اتفاق دردناک به دست خواهیم آورد.
رویداد۲۴حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید نفت کش سانچی، غرق شد و همه چی تمام شد. اما مراحل پیگیری لاشه کشتی که یک موضوع حقوقی است، حتما پیگیری خواهد شد و  با رمزگشایی و بازخوانی جعبه سیاه، اطلاعات دقیق‌تری را در خصوص این اتفاق دردناک به دست خواهیم آورد.

نفت کش سانچی، با 30 پرسنل، بالاخره پس از 8 روز، در میان شعله‌های آتش و انفجارهای پی در پی، به اعماق دریا رفت و غرق شد. 

شنبه شب هفته گذشته بود که خبری از تصادف کشتی نفت‌‎کش ایرانی با کشتی تجاری چینی در نزدیکی آب‌های شانگ‌های، بر روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت. از همان ابتدا عملیات اطفای حریق از سوی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و آمریکا صورت می‌گرفت اما به دلیل وجود میعانات گازی که شدیدا آتش زا و سمی هستند، شعله‌های آتش نه تنها خاموش نمی‌شد بلکه دقیقه به دقیقه بر شدت آن افزوده می‌شد و با انفجارهایی که هر چند ساعت رخ می‌داد، کار را برای اطفای حریق و نزدیک شدن به کشتی، سخت و سخت‎تر می‌شد. 

همان روزهای اول، پیکر یکی از خدمه کشتی، در دریا پیدا شد و پس از چند روز هم با ورود نیم ساعته نیروهای امداد و نجات به عرشه کشتی، پیکر دو خدمه دیگر هم یافت شد و برای تعیین هویت به پزشکی قانونی منتقل شد. جعبه سیاه این کشتی البته پس از یک هفته پیدا شد و برای اطلاع از جزئیات دقیق چگونگی این حادثه، به شانگهای منتقل شده است تا در حضور نماینده کشورهای ذی نفع یعنی ایران، چین و پاناما بازبینی شود.  

هادی حق‎شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت کشتی نفتکش سانچی، گفت: کشتی غرق شد و دیگر همه چی تمام شد. همه دیدند که کشتی چگونه در آتش می‌‌سوخت و متاسفانه هیچ‎گونه امکانی برای ورود به آن برای خارج کردن پیکر مطهر کارکنان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه آیا بعد از غرق شدن نفکتش دیگر امکان هیچگونه دسترسی به جنازه‎ها وجود ندارد گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده غواصان به زیر آب فرستاده شوند تا به دنبال پیکر کارکنان باشند و قطعا در خصوص کشتی و سایر موارد، پیگیری‌های لازم به لحاظ حقوقی صورت خواهد گرفت.

حق شناس با بیان اینکه عملیات خارج کردن کشتی از آب و انتقال آن قطعا انجام خواهد شد، تصریح کرد: ما یک کنوانسیونی را داریم، تحت عنوان کنوانسیون «نایروبی» این کنوانسیون ایران، چین و پاناما که ذی‌نفعان این موضوع هستیم را مکلف می‌کند، که اگر این کشتی در مسیر تردد کشتی‌ها قرار دارد، سریعا عملیات انتقال آن انجام شود. این‌ها تماما مسائل حقوقی بین‌المللی است که زمان بر هم هست. اما اکنون همه درگیر اتفاق وحشتناک و دردناکی که برای پرسنل رخ داد، هستند و در فرصت مناسب مسائل حقوقی آن را پیگیری خواهیم کرد. 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جعبه سیاه نفت‌کش سانچی، گفت: خوشبختانه جعبه سیاه را در اختیار داریم. معمولا یک کمیته حقوقی شامل کشورهای ایران، پاناما، چین، هنگ کنگ و حتی بنگلادش که دو نفر از آن‌ها در کشتی حضور داشتند، شکل می‌گیرد و پس از طی شدن مراحل حقوقی، این جعبه سیاه رمزگشایی وبازگشایی خواهد شد تا آخرین اطلاعات را هم به دست بیاوریم. 3 پیکر پیدا شده هم در پزشکی قانونی هستند تا مراحل شناسیایی آنها طی شود.

حق شناس با اشاره به پرچم کشتی که متعلق به کشور پاناما بود،تصریح کرد: این موضوع به مباحث بازرگانی برمی‌گردد. شرکت‌ها و کشتی‌ها برای ملاحظات مسائل بازرگانی و تجاری، مجاز هستند کشتی‌ها را در هر کشوری به ثبت برسانند و با پرچم آن کشور حرکت کنند. این موضوع یک امر کاملا عادی در امور دریایی است و هیچ ارتباطی هم با تحریم و غیره ندارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شایعاتی که اخیر در خصوص نفت‌کش «سانچی» در فضای مجازی دست به دست می‎شود، خاطرنشان کرد: شایعاتی مانند قطع شدن ارتباط رادیویی کشتی پیش از تصادف دست به دست می‌شود و نمی‌توانم بگویم هم که ارتباط کاملا برقرار بوده است، اما باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه نفت‌کش را رمزگشایی و بازخوانی کنیم تا اطلاعات صحیح و دقیق را در خصوص کشتی به دست بیاوریم و تا قبل از این کار نمی‌توانیم پیش داوری و قضاوتی انجام دهیم.

او همچنین درباره این ادعا که مقصد اصلی کشتی نه کره‎جنوبی بلکه کره‎شمالی بوده است هم گفت: این ادعا هم اساسا کذب محض است و  ارسال محموله کشتی به کره شمالی هم از آن دست شایعات عوامانه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مقصد نهایی کشتی داسان کره جنوبی بوده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
نظر: