آرشیو

آخرین همسر رضاشاه که بود و چرا پس از انقلاب در ایران ماند؟

عصمت الملوک آخرین و محبوب‌ترین همسر رضاشاه بود و این محبوبیت همچنان تا پایان عمر رضاشاه وجود داشت. وی پس از تبعید رضاشاه همراه با او به جزیره موریس رفت، اما پس از مدت کوتاهی به ایران بازگشت. جالب است که عصمت الملوک پس از وقوع انقلاب نیز در کشور ماند و در مرداد سال ۱۳۷۴ در تهران درگذشت.

مهاتما گاندی کیست؟| رهبر بزرگ مبارزه بدون خشونت

مهاتما گاندی، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر، نماد مبارزه‌ی بدون خشونت و نماد هند جدید است. او با رویکرد فکری و فلسفی خاصی که در مبارزه سیاسی داشت، تحولی عمیق در جنبش استقلال هند و در مبارزات مدنی در سراسر جهان ایجاد کرد. در این گزارش به زندگی، مبارزات و میراث ماندگار این شخصیت برجسته می‌پردازیم.

سقراط کیست؟

سقراط (۴۶۹-۳۹۹ قبل از میلاد) برجسته‌ترین و عجیب‌ترین فیلسوف یونانی است.

داوود منشی‌زاده؛ مردی که می‌خواست هیتلر ایران باشد

داوود منشی‌زاده یکی از چهره‌های مرموز ایران معاصر است. او در آلمان تحصیل کرده بود و دانش وسیعی درباره‌ی زبان‌های باستانی داشت. همزمان با تحصیل به نازیسم گرایش یافت و تنها فرد ایرانی که به عضویت حزب نازی درآمده بود. وی در بازگشت به ایران نیز رهبری حزب فاشیستی سومکا را نیز بر عهده گرفت و درحالی که ده سال از شکست و مرگ هیتلر می‌گذشت رسما مشغول تبلیغ نازیسم در ایران شد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند: صنعت چاپ چه تاثیری بر جهان داشت؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کند. در این مطلب خواهیم گفت که اختراع ماشین چاپ چه تاثیری بر جهان داشت.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند: فردگرایی چگونه به وجود آمد و چه تاثیری بر جهان داشت؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کند. در این شماره خواهیم گفت که فردگرایی از کجا آمد و چه تاثیری بر جهان داشت.

وقایع ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و آغاز تقابل مسلحانه گروه‌های انقلابی

در روز ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر در مجلس بررسی شد و، در واکنش به این اقدام، گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق دست به تظاهرات اعتراضی در خیابان‌های تهران زدند. این تظاهرات به درگیری خشونت‌آمیز با حکومت منجر شد و سازمان مجاهدین خلق وارد تقابل مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی گشت.

آقا محمدخان قاجار؛ فرشته‌ی نجات یا شیطان رجیم؟

بنیانگذار سلسله‌ی قاجاریه، آقا محمدخان قاجار، یکی از شخصیت‌های پیچیده و عجیب تاریخ ایران است. بدنامی او که حاصل شخصیت بی‌رحم و جنایات فراوانش است، باعث شده اقدامات دیگرش نیز ناشناخته باقی بمانند. در این گزارش به زندگی و اقدامات این شخصیت تاثیرگذار می‌پردازیم.

آیا دکتر مصدق دشمن اسلام و فردی لامذهب بود؟

تا سال‌های متمادی، دکتر محمد مصدق مهم‌ترین اپوزیسون حکومت پهلوی به حساب می‌آمد و محمدرضاشاه حضور مصدق را در عرصه‌ی قدرت بزرگترین خطر حکومت خود می‌دانست. با این وجود میزان ناسزاگویی و نفرتی که اسلام‌گرایان نسبت به دکتر مصدق ابراز کرده اند بسیار بیشتر از سران حکومت پهلوی بوده است. اما دلیل این دشمنی دیرپا چیست؟ در گزارش پیش‌رو علل نفرت و دشمنی اسلام‌گرایان با دکتر مصدق را تحلیل می‌کنیم.

تشکیل و قدرت‌گیری حزب جمهوری اسلامی

درجریان انقلاب ۵۷ گروه‌های متعددی علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌کردند؛ از جبهه ملی و نهضت آزادی تا حزب توده و سازمان‌های چپ‌گرا. اما اغلب این گروه‌ها پس از پیروزی انقلاب از قدرت کنار زده شدند و حزب جمهوری اسلامی قدرت سیاسی را به دست گرفت.

چرا عزت‌الله سحابی، سیاست‌مداری نامدار، اما ناکام بود؟

عزت‌الله سحابی فعال ملی مذهبی بود که در دوره‌های مختلف عضو شورای انقلاب، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و رئیس سازمان صنایع ملی ایران بوده است. سحابی در دولت مهدی بازرگان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود و با انزوای مهندس بازرگان او سحابی نیز از میدان قدرت طرد شد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند: تک‌همسری چگونه به وجود آمد و چه تاثیری بر جوامع بشری گذاشت؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کنیم. در این شماره خواهیم گفت که تک‌همسری چگونه جهان را تغییر داد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند؛ طلاق | چگونه طلاق از رسوایی اخلاقی به حق زنان تبدیل شد؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کند. در این شماره خواهیم گفت که حق طلاق چگونه جهان را تغییر داد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند: مسیحیت | آیا دموکراسی و حقوق مدنی از دل مسیحیت بیرون آمده‌اند؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کنیم. در این شماره خواهیم گفت که مسیحیت چگونه جهان را تغییر داد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر داد | کنوانسیون ژنو چگونه جنایات جنگی را کاهش داد؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کنیم. در این شماره خواهیم گفت که چگونه جامعه بین المللی، مفهوم «بشریت» را وارد جنگ کرد.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند | هنر رمان یا چگونه یاد گرفتیم اسطوره‌ها را کنار بگذاریم و داستان‌هایی درباره آدم‌های معمولی بخوانیم

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم اما آن‌ها زندگی ما را دگرگون کرده‌اند. قبل از آن زندگی جور دیگری بوده؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش کنیم. در مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه‌ای با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منشر کرده که ما آنها را به زبانی ساده‌ برای شما روایت می‌کنیم.

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند | چگونه فهمیدیم زمین دور خورشید می‌چرخد؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم اما آن‌ها زندگی ما را دگرگون کرده‌اند. قبل از آن زندگی جور دیگری بوده؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش کنیم. در مجموعه «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» این ایده‌ها را به زبان ساده‌ای برای شما روایت می‌کنیم.
پربازدید ها