آرشیو

ماجرای کمپین «نه» دانشگاه هنر چیست؟

از هفته گذشته دانشجویان دانشگاه هنر در انتقاد به فشارهای مدنی، کمپینی با عنوان «نه» اجرا کرده‌اند. چند دانشگاه دیگر هم در حمایت از این موضوع بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند. رویداد۲۴ در این گزارش به این موضوع پرداخته است.

فیروز نادری کیست؟

فیروز نادری مهندس ایرانی که چند هفته پیش در اثر یک حادثه دچار جراحت شدید نخاعی شده بود، در سن ۷۷ سالگی در آمریکا در گذشت. نام نادری در ایران بعد از گرفتن جایزه اصغر فرهادی در جشنواره اسکار معروف شد. تا پیش از آن مردم ایران خبر چندانی از فعالیت‌های فیروز نادری نداشتند. رویداد۲۴ در این گزارش دستاورد‌های علمی نادری را بررسی کرده است.

رضا مراد صحرایی کیست؟

رضا مراد صحرایی پنجمین گزینه ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود که بالاخره توانست بر کرسی وزارت تکیه بزند. مراد صحرایی شاگرد حدادعادل و طرفدار سرسخت تفکیک جنسیتی است. با این پیشینه منتظر اتفاقات عجیبی در وزارت آموزش و پرورش باشید!

بازگشت محمدمهدی اسماعیلی به تنظیمات کارخانه/ چرا کنسرت‌ها دوباره ممنوع شد؟

وزارت ارشاد که کمتر از چهار ماه پیش از کنسرت خواننده‌های درجه چندمی استقبال می‌کرد، ظاهرا به تنظیمات کارخانه برگشته است و فعلا کنسرت‌ها یکی یکی ممنوع شده‌اند. خوانندگان می‌گویند اجازه برگزاری کنسرت ندارند و وزارت ارشاد می‌گوید آنها دروغ می‌گویند و مشکلی نیست!

آرات حسینی و کودکی بر باد رفته/ والدین چطور فرزندانشان را قربانی پول و شهرت می‌کنند؟

در جهانی که به وسیله اینترنت شبکه‌ای شده و ویژگی بارز آن انتشار ویروسی تصاویر و افکار است، کودکان بیش از گذشته به قربانیان این ارتباط تبدیل شده‌اند. نمونه‌ای که این روزها مطرح شده، آرات حسینی است. رویداد۲۴ به بهانه زندگی آرات حسینی، نمونه‌های مشابه در جهان را بررسی کرده و نشان داده قانون حمایت از کودکان در این‌باره چه می‌گوید.

مدیر یک مرکز تجاری تهران: کسبه ضابط نیستند، اجازه قانونی هم ندارند اما پلیس می‌گوید شما باید برخورد کنید!/ ابلاغ کتبی نمی‌دهند، چون استناد قانونی ندارند

یکی از مراکز تجاری بزرگ تهران به تازگی به دلیل عدم رعایت حجاب و شئون اسلامی پلمپ شده است. تحقیقات نشان داده اقدام پلیس در پی جلسه‌ای بوده که با نمایندگان مراکز تجاری تهران گذاشته شده و در آن دستورالعمل تذکر رعایت حجاب ابلاغ شده است. این دستورالعمل ظاهرا به دلایل حقوقی به صورت کتبی ابلاغ نشده، اما در نهایت مراکز تجاری در صورت عدم اجرای آن پلمپ خواهند شد.

عجیب‌ترین جملات سیاستمداران ایران درباره حجاب +اینفوگرافیک

از زمان آغاز اعتراضات در ایران پس از درگذشت مهسا امینی تلاش زیادی برای تبیین مساله حجاب اجباری توسط مسئولان و رسانه‌های نزدیک به آنها صورت گرفته است؛ این تبیین به صورتی بوده که در مواردی جملاتی بیان شده که فهم منطق بیان آن نیز دشوار است. رویداد۲۴ در این گزارش چکیده‌ای از این اظهارنظر‌های عجیب را بازنشر کرده است.

چرا اصولگرایان فردوسی‌پور را به «بازجو - خبرنگاری» متهم کردند؟

عادل فردوسی پور مجری مغضوب صدا و سیما، مصاحبه‌های «فوتبال ۳۶۰» را با هفت ماه تاخیر با یک مصاحبه جنجالی از سرگرفت. او گفتگویی با علیرضا جهانبخش داشته و از او درباره چرایی عدم موضع گیری بازیکنان تیم ملی در جام جهانی درباره اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی سوال کرده است. اصولگرایان به خاطر این مصاحبه او را «بازجو - خبرنگاری» متهم کرده‌اند.

چرا مذهبیون تندرو با آشپزخانه اوپن مشکل دارند؟/ ترس همزمان از مدرنیته و خروج زنان از آشپزخانه!

امام جمعه آران و بیدگل اصفهان به طرح آشپزخانه‌های اپن انتقاد کرده و گفته دلیل این انتقاد این است که زن نباید در معرض دید مهمان باشد. رویداد ۲۴ در این گزارش ریشه‌های انتقاد به طراحی مدرن آشپزخانه و چرایی انتخاب چنین معماری را مورد بررسی قرار داده است.

خودکشی چیست و چرا پدیده‌ای اجتماعی است؟

اگرچه بسیاری، پدیده خودکشی را مسئله‌ای فردی می‌دانند اما تحقیقات جامعه‌شناسان نشان می‌دهد که ماجرا کاملا اجتماعی است و به شرایط جامعه بستگی دارد که مهمترین عامل آن اختلال در سامان اجتماعی است؛ یعنی ایجاد وضعیت بحرانی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اخلاق که تمام امکان‌های فردی و اجتماعی را بر اکثریت شهروندان ببندد.

ریختن ماست بر سر دختران و جماعتی که «عادت به تفکر ندارد»!/ خودسر باشید، امنیت داشته باشید!

ماجرای ریختن ماست روی سر دختران در شاندیز مشهد نشان داد که خودسرها همچنان حاشیه امن دارند؛ چه اینکه اگر ماجرا برعکس بود، به طرفه‌العینی جریان مقابل بازداشت شده بود و تا الان اعتراف اجباری آنها هم پخش شده بود اما گاه تصمیماتی در این کشور گرفته می‌شود که نشان می‌دهد در بی‌خردی نهایتی وجود ندارد.

سعید روستایی کیست؟

سعید روستایی کارگردان فیلم جنجالی «برادران لیلا» است که این روزها نامش بیش از گذشته بر سر زبان افتاده است. اما روستایی کیست؟

سعید پورصمیمی ؛ شمایل دوست داشتنی روی فرش قرمز کن/ هنوز هم می‌توان هنرمند را از سلبریتی تشخیص داد!

حضور سعید پورصمیمی بر فرش قرمز جشنواره کن برای بسیاری از مخاطبان لذت‌بخش بود؛ چه آنکه در عصر ابتذال و گرد و خاک سلبریتی‌های تازه از راه رسیده، هنوز می‌شد فرق جواهر اصل را از بدل تشخیص داد. در زمانه‌ ابتذال و وقاحت دینامیت و سگ‌بند و گشت ارشاد و جوکر، هنوز می‌شود سلبریتی را از هنرمند تشخیص داد.

از دختران خیابان انقلاب تا دختران شهرک اکباتان/ آیا اعتراف دختران اکباتان فایده‌ای دارد؟

دختران رقصنده شهرک اکباتان در حالی که چهره‌هایشان را پوشانده بودند، مقابل دوربینی ایستادند که روی زمین کاشته شده است؛ گویی هیچ فرد و جریانی پشت این دوربین و محتوای اعترافات قرار ندارد و این دختران ناگاه سرشان به سنگ خورده است. اما آیا این اعترافات فایده دارد؟

عامل مسمومیت مدارس دخترانه عوارض بلندمدت نداشته است/ چیزی به نام گاز ترکیبی وجود ندارد

روند مسمومیت سریالی مدارس دخترانه متوقف شده، اما هنوز ماده سمی و عوامل آن معرفی نشده‌اند. شاهین شادنیا رئیس بخش سم‌شناسی بیمارستان لقمان می‌گوید طیف وسیعی از مواد از گاز‌های بسیار خطرناک سیانیددار تا گاز کلر می‌تواند عامل مسمومیت باشد.

چقدر احتمال دارد مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، «هیستری جمعی» باشد؟

تئوری هیستیری جمعی جدیدترین فرضیه‌ای است که به عنوان علت مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان مطرح شده است. اما این موضوع چقدر احتمال دارد؟ رویداد۲۴ در گفت‌وگو با چهار روانشناس و روانپزشک احتمال بروز «هیستیری جمعی» یا «بیماری روانی انبوه» را بررسی کرده است.

برای پیروز و انقراض نسلش!/ توله یوز ایرانی چگونه به نماد مردم ایران تبدیل شده بود؟

پیروز توله ایرانی بالاخره بعد از ده ماه زندگی درگذشت. در شرایطی که وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران در بدترین دوران است، موضوع زنده ماندن این یوز، به نمادی از امید برای مردم ایران تبدیل شده بود؛ امیدی که خیلی زود پایان یافت.

پیوند طالبان‌ ایران و افغانستان برای مسموم کردن دختران دانش‌آموز!

مسمومیت‌های سریالی در مدارس قم ابتکار عمل گروه‌های افراطی در ایران نیست و پیش از این توسط جریان‌های همسو در منطقه رخ داده است. مهمترین نمونه مسموم کردن دختران برای جلوگیری از درس خواندن آنها، توسط گروه‌های افراطی در افغانستان رخ داده است.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین