آرشیو

زنان نظامی در جنگ جهانی دوم

زنان در جنگ جهانی دوم وارد عرصه نظامی شدند و به حدی در این تاثیر گذاشتند که حتی برای آنها افعال مخصوص ساخته شد. تا آن زمان افعال مونث برای کلماتی نظیر «راننده تانک»، «سرباز پیاده‌نظام» و «مسلسل‌چی» وجود نداشت، زیرا این مسئولیت‌ها هیچ‌وقت به عهده زنان نبود. مؤنث این کلمات در همان میدان جنگ ساخته شدند.

به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلی شاه قاجار

مجلس شورای ملی هنوز آغاز به کار نکرده بود که به دستور محمدعلی شاه به توپ بسته شد. شاه تصور می‌کرد با انهدام مجلس، جنبش مشروطه از کار خواهد افتاد اما نمی‌دانست که از خاکستر آتش این نبرد، ققنوسی برخواهد خاست که نیرو‌های ارتجاع را مقهور خود خواهد کرد.

مقاومت مردم تبریز در برابر حمله قوای روس

یکی از کشورهایی که در جریان جنبش مشروطه به طرز فجیعی نیروهای مشروطه‌خواه را تار و مار می‌کرد، قوای روس تزاری بودند که از سمت تبریز به ایران حمله کردند. مقاومت مردم تبریز به طرز جانانه‌ای ادامه داشت اما با کشتار و زنان و بچه‌ها، وضعیت تغییر کرد.

سفر محمدرضاشاه پهلوی به شوروی

محمدرضا شاه در سال ۱۳۴۴ به همراه خانواده‌اش به اتحاد جماهیر شوروی سفر کردند و قرارداد‌های صنعتی میان ایران و روسیه کمونیستی در آن زمان بسته شد. این سفر به دعوت برژنف رهبر وقت شوروی انجام شد.

آتش زدن اسکناس به خاطر بی‌ارزش شدن پول آلمان

آلمان پس از جنگ جهانی اول دوران سختی را پشت سر گذاشت؛ در این حد که دلار که ۴ مارک بود، ۵ سال حدود ۴۲۰۰ میلیارد مارک شد. این موضوع باعث شد مردم حتی به‌خاطر بی‌ارزش شدن پول اسکناس‌ها را هم می‌سوزاندند.

سفر فرح پهلوی به عراق و دیدار با صدام حسین

فرح پهلوی در روزهای اوج انقلاب ایران به عراق رفت تا با آیت‌الله خویی و صدام حسین دیدار کند. صدام توصیه کرده بود ارتش مردم را به رگبار ببندد اما آیت‌الله خویی انتقاداتی از مدیریت شاه در ایران مطرح کرده بود.

دیدار اشرف پهلوی و رژر پمپیدو رئیس جمهور وقت فرانسه

اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه دخالت زیادی در سیاست ایران داشت و منتقدانش اقدامات او را دخالت نامشروع در قوای دیگر می‌دانستند. اشرف همچنین تلاش داشت در ساختار بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد نیز پست بگیرد اما شاه با آن مخالفت می‌کرد.

سفر محمدرضاشاه پهلوی به عمان

محمدرضا شاه در دوران پادشاهی خود یکبار به عمان سفر کرد که استقبال بسیار مفصلی از او انجام شد. دلیل آن‌هم نقش حکومت پهلوی در سرکوب جنبش ظفار و ثبیت پادشاهی سلطان قابوس بود.

تماشای فوتبال توسط مردان و زنان در ورزشگاه امجدیه

ورزشگاه امجدیه مهمترین ورزشگاه ایران تا پیش از ساخته شدن استادیوم آزادی بود، اما جالب اینکه مهمترین برنامه‌ها و میتینگ‌های سیاسی در این استادیوم برگزار شده است؛ از جمله مراسم استقبال از ملکه الیزابت یا حضور هواداران شاپور بختیار و محمدرضا شاه پهلوی و همچنین میتینگ سازمان مجاهدین خلق.

شکل‌گیری واقعه آمل با الگوی مبارزه مسلحانه در جنگل

در سال ۱۳۶۰ گروهی مائوئیست که معتقد به مشی مسلحانه و مبارزه با جمهوری اسلامی بودند، به قصد تصرف آمل و شهر‌های دیگر، در جنگ‌های آمل موضع گرفتند تا پاسگاه‌های سپاه و بسیج را تصرف کنند و شهر به شهر پیش بروند. این ماجرا که توسط سربداران آمل آنجام شد، به واقعه آمل شهرت پیدا کرد؛ واقعه‌ای که به سرعت با آن مقابله شد و اعضا دستگیر و اعدام شدند.

تصویب قانون کشف حجاب و استفاده از کلاه برای زنان

قانون لغو حجاب که به کشف حجاب مشهور شد در دوره سلطنت رضا شاه پهلوی تصویب شد. از منظر شاه، زن و مرد باید شبیه فرنگی‌هایی که در اروپا دیده بود می‌شدند؛ اما حقوق اساسی و تحولات ساختاری اروپا در زمینه‌های مدنی ابدا مورد عنایت شاه نبود و او صرفا ظاهر قضیه را می‌دید.

تصویری تکان‌دهنده از تهران در ۱۳۰ سال پیش

در جریان دومین سفر مظفرالدین شاه به اروپا نارضایی عمومی در ایران بالا گرفت و مظفرالدین شاه بعد از بازگشت از این سفر مجبور شد امین‌السلطان را از کار برکنار و هیئتی مرکب از پنج وزیر برای اداره امور مملکت تعیین نماید.

مدارس آمریکایی در ایران

مدارس آمریکایی مموریال نخستین بار در تبریز تاسیس شد و در برخی شهرهای ایران نیز شعبه‌هایی راه‌اندازی کرد. در دوره رضا شاه این مدارس تعطیل شد تا به زعم او، مدارس داخلی تقویت شوند.

دادگاه آدولف آیشمن به جرم کشتار یهودیان

محاکمه آدولف آیشمن از مقامات بلندپایه حزب نازی، چند سال بعد از جنگ جهانی دوم انجام شد. در دادگاه همه منتظر دیدن چهره‌ای مخوف بودند اما مردی معمولی و گاه بذله‌گو مواجه بودند که معتقد بود باید از او تقدیر شود. هانا آرنت در کتاب «محاکمه آیشمن» به تحلیل این مسئله پرداخت که چگونه جنایتکاران ایدئولوژیک، به شکلی عادی جنایت می‌کنند و همچون مردم معمولی هم زندگی می‌کنند.
آخرین اخبار
پربازدید ها