صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 16
کد خبر: ۱۳۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد:

سامانه روابط کار، مراجعات حضوری کارگران را کاهش می‌دهد

یک کارشناس حوزه کار معتقد است اطلاعات سامانه جامع روابط کار در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و اقتصادی موثر است.
رویداد۲۴ علیرضا حیدری، کارشناس اقتصادی، ایجاد بانک اطلاعات جامع از کارگران و کارفرمایان و موضوعات مرتبط با حوزه کار را مهم‌ترین قابلیت سامانه جامع روابط کار عنوان کرد و گفت: این سامانه از قابلیت‌های زیادی برخوردار است که تاکنون دو خدمت از آن، ثبت قراردادها و ثبت دادخواست‌ها معرفی شده است.

وی ادامه داد: سامانه از چندین زیرمجموعه تشکیل شده و بیش از ۳۰ خدمت را پوشش می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث قراردادهای کار، بیمه بیکاری و کارگران ساختمانی اشاره کرد.

این کارشناس بازار کار درباره امکان ثبت دادخواست در این سامانه توسط کارگران،‌ گفت: این خدمت ضمن آنکه از مراجعات حضوری کارگران و کارفرمایان به مراجع حل اختلاف و صرف وقت و هزینه بسیار جلوگیری می‌کند، موجب می‌شود تا مجموعه اطلاعات جامعی از مسایل حوزه روابط کار به دست آید و در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی به کار گرفته شود.

به گفته حیدری در حال حاضر حجم بالایی از پرونده‌های شکایات در مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای کار و قراردادهای سفیدامضا است که سامانه جامع روابط کار این ویژگی را دارد با ثبت قراردادها، کنترل و نظارت بر قراردادهای کار را تسهیل کند و درصورت اختلاف نظر، امکان ثبت دادخواست را برای طرفین به وجود ‌آورد.

سامانه جامع روابط کار مردادماه سال گذشته با حضور وزیر کار رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه تشکیل شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار از جمله آن‌هاست.این سامانه یک ماه به شکل پایلوت ابتدا در تهران و چهار استان البرز، اردبیل، قزوین و سمنان راه‌اندازی شده و پس از آن به طور رسمی در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.

منبع: ایسنا
نظرات شما