صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 26
کد خبر: ۱۹۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

تقاضای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد در بودجه 99

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به تورم و نوسانات بازار، باید مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد؛ بر این اساس، این موضوع را در بودجه سال ۹۹ تقاضا کرده‌ایم.
رویداد۲۴ سید مرتضی بختیاری گفت: مددجویان علاوه بر دریافت مستمری، نیازمند حدود ۴۰ خدمت از جمله تحصیلی و کرایه خانه هستند و در شرایط کنونی، مستمری به تنهایی نمی‌تواند کمک کننده مددجویان باشد و تقاضا داریم که در بودجه سال آینده، دولت و مجلس در افزایش بودجه به ما کمک کنند.
 
وی ادامه داد: در مباحث مربوط به بحران‌ها بخش عمده کمک‌ها در خصوص بازسازی و ساخت خانه‌ها را بنیاد مسکن کمک می‌کند و بخشی هم در قالب کمک‌های بلاعوض است، مانند آنچه که در زلزله تبریز بود. در زلزله ترکمن چای، میانه و سراب خانه‌های ۵۷۵ مددجو تخریب شد یا اینکه کاملا از بین رفته بود و قابل اسکان نبود و ۱۰ میلیون تومان بنیاد مسکن در قالب کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان هم تسهیلات می‌دهد و باقی آن هم از طریق کمیته امداد و خیرین تامین می‌شود تا واحد مسکونی آسیب دیده ساخته شود و در برخی از جا‌ها هم با سازمان برنامه و بودجه تفاهمنامه امضا می‌کنیم و مسکن می‌سازیم.

بیشتر بخوانید:
7 هزار میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق مددجویان اختصاص یافت
بختیاری گفت: سال گذشته مستمری مددجویان کمیته امداد افزایش یافت و بر این اساس برای خانوار یک نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره به بالا ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شد. تبصره ۱۴ از محل هدفمندی یارانه‌ها است و از محل بودجه کمیته امداد نیست و برای سال آینده نیز تبصره ۱۴ به جای خود محفوظ است و در بودجه عمومی ما که باید به مجلس برود تقاضای افزایش بودجه برای مستمری مددجویان را کرده ایم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در حکمی که رهبر معظم انقلاب برای بنده صادر فرمودند بر مقوله توانمند سازی مدد جویان و ایجاد درآمد با ثبات و همچنین رعایت تکریم و حرمت گذاری آن‌ها تاکید شده و این دستور در صدر برنامه‌های کمیته امداد باید باشد و از جمله ماموریت‌هایی است که پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه توانمندسازی مدد جویان، حتما باید دنبال مدل‌های جدید باشیم، در توانمند سازی سه رکن تعریف شده است که رکن اول آن اشتغال است و رکن بعد مسکن است و رکن سوم هم برنامه ریزی هنرمندانه فرهنگی است که شامل خود اتکایی فرد است که بتواند روی پای خود بایستد و این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد تا یک نفر را توانمند کند و محصول آن هم درآمد با ثبات باشد که اگر چنانچه از تحت پوشش کمیته امداد بیرون رفت، بتواند کار‌های خود را انجام دهد و خود را اداره کند و به طور قطع این امر نیازمند استفاده از مدل‌های جدید است.
 
بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد در این زمینه دارای تجربه‌ای ۴۰ ساله است، گفت: کمیته امداد در حوزه اشتغال هم موفق بوده است. در بحث مسکن نیز در چند سال اخیر توفیقات خوبی داشته ایم. در سال ۹۷ و زلزله‌ای که در کرمانشاه به وقوع پیوست، بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی کمتر از یک سال توسط کمیته امداد ساخته و به مددجویان تحویل داده شد و در این کار جایگاه و کمک خیرین نیز کاملا مشهود است.
 
وی اعلام کرد: به عنوان مثال در مدل جدید تامین مسکن مددجویان، به خیرین زمین می‌دهیم تا آن‌ها واحد‌های مسکونی برای مددجویان تحت پوشش بسازند و این اتفاق در شیراز افتاد و زمین ۱۶ واحد مسکونی در اختیار یک خیر قرار گرفت و ساخته شد و مددجویان با خانواده‌های خود در این واحد‌ها مستقر شدند. ما فقط زمین دادیم و بر طبق قانون، پروانه ساخت، آب، برق و گاز همه رایگان است و سند نیز به نام افراد مددجو صادر شد.
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: در این زمینه نیز حتما از شرکت‌های دانش بنیان کمک خواهیم گرفت و از مردم هم نظر خواهی و از نظرات آن‌ها استفاده خواهیم کرد و از رسانه‌ها هم کمک خواهیم گرفت، زیرا می‌توانند مدل‌های جدیدی را ارائه دهند که موجب خواهد شد برای مددجویان مشاغلی پایدار ایجاد شود تا از درآمد با ثبات برخوردار باشند و به مرور از تحت پوشش کمیته امداد خارج شوند و ما نیز بتوانیم عده‌ای دیگر را تحت پوشش قرار دهیم.
 
وی همچنین درمورد ایجاد شغل برای مددجویان، به انعقاد تفاهمنامه با اتحادیه تاکسیرانی برای افراد تحت
پوشش اشاره کرد و گفت: قرار شد پنج هزار دستگاه تاکسی در دوره مدیریت آقای فتاح و با همکاری صندوق کار آفرینی امید که زیر مجموعه وزارت رفاه است، در اختیار مددجویان قرار گیرد که در مجموع سه هزار خودرو تحویل داده شده است.

بختیاری ادامه داد: تحویل دو هزار دستگاه باقی مانده نیز به دلیل اینکه مدت قرارداد یک ساله بود، انجام نشد، اما در این دوره دوباره احیا شده و در جلسانی که با وزیر صمت داشتیم در راستای احیای این تفاهمنامه، تقاضای پنج هزار خودرو دیگر مانند وانت نیسان یا تاکسی داده و با صندوق مورد نظر هم صحبت شده و نتایج تا هفته‌های آینده نهایی می‌شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما