صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 09
کد خبر: ۲۰۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
مدیرعامل متروی تهران عنوان کرد:

بی‌سرانجامی توسعه مترو تهران/ حمل و نقل اولویت بودجه ۹۹ نیست

مدیرعامل متروی تهران درباره ۱۲۵۰ میلیارد ریالی که طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به متروی تهران اختصاص یافته است، گفت: این مبلغ برای تکمیل خط ۳ و ۴ متروی تهران استفاده شده است.
رویداد۲۴  علی امام مدیرعامل متروی تهران درباره سهم متروی تهران در بودجه سال آینده گفت: دولت هر ساله در سه بخش مختلف از بودجه کشور ظرفیت‌هایی را برای حمل‌و‌نقل عمومی و ریلی در نظر می‌گیرد. یکی از آن‌ها بند "د" تبصره ۵ بودجه است که ظرفیتی برای انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها در نظر می‌گیرد و حداقل ۵۰ درصد آن صرف پروژه‌های قطار شهری درنظر گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه در بودجه سالانه کشور یک بودجه مستقیم هم برای قطار‌های شهری درنظر گرفته می‌شود، گفت: علاوه بر این دولت یک بودجه مستقیم برای قطار‌های شهری نیز قرار می‌دهد که این نیز مورد بی‌مهری واقع شده و موارد دیگر تسهیلات کلی از جمله امکان استفاده از ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت فاینانس بودجه کشور است که به صورت کلی است و تنها مربوط به متروی تهران نیست، اما آنچه در بحث ریلی در بودجه آورده و به صراحت ذکر می‌شود، این دو رقم است و بقیه تحقق پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:
راه‌اندازی ایستگاه مترو پرند تا پایان سال در صورت تحقق منابع/ چرا کار کند پیش می‌رود؟
ایمنی خطوط مترو قربانی باندبازی در مدیریت شهری
مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه عدد بسیار ناچیزی از بودجه مستقیم کشور سهم مترو می‌شود، افزود: در جداول بودجه، بودجه مستقیم عدد بسیار ناچیزی است و با توجه به کاهش ارزش پول کشور هر ساله از ارزش اعداد نیز کم می‌شود.

امام با اشاره به کاهش سهمیه متروی تهران از بودجه دولت گفت: تا سال ۹۱، بودجه مترو تهران در بودجه کل کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما از سال ۹۱ به بعد روند کاهشی پیدا کرد و به ۵۰ میلیارد تومان رسید به طوری که در سال ۹۸ بودجه متروی تهران ۵۵ میلیارد تومان بوده که در بودجه سال آینده نه تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر هم شده و به ۵۳.۴ میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه متروی تهران چند سال است که در همین رنج مانده، در حالی که ارزش پول در چند سال گذشته بسیار کاهش داشته است و با این میزان ۵۳.۴ میلیارد تومان تنها می‌توان ۱۰۰ متر مترو ساخت. از طرفی بند "د" تبصره ۵ امسال ۸ هزار میلیارد تومان بود که احیای بافت فرسوده حرم‌های مطرح مشهد، شیراز و قم نیز به آن اضافه شد و بودجه قطار‌های شهری را محدودتر کرد.

امام افزود: این رقم در بودجه سال آینده هم کاهش یافته است. در سال ۹۹ نه تنها آن ۸ هزار میلیارد تومان اضافه نشد، بلکه با یک کاهش ۳ هزار میلیارد تومانی به ۵ هزار میلیارد رسید. در سازمان برنامه و بودجه می‌گویند به حمل و نقل عمومی بودجه اختصاص دادیم، اما به این طریق بوده و با این ارقام به این زودی به نتیجه نمی‌رسیم.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه با این شرایط بودجه توسعه متروی تهران به این زودی به سرانجام نمی‌رسد، گفت: در شرایطی که بنزین گران شده و آلودگی هوا نیز مطرح است، با این اعدادی که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند به این زودی کار‌ها در متروی تهران به سرانجام نمی‌رسد. هم صحبت‌های آقای هاشمی درست است و هم اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، اما واقعیت این است که این‌ها هیچکدام مشکل را به این زودی حل نمی‌کند و اکنون در بودجه سال ۹۹ اولویت واضحی برای حمل و نقل مطرح نیست، چراکه سازمان برنامه و بودجه آن را به عنوان اولویت در نظر نگرفته است و کمک مختصری در کنار صد‌ها اولویت دیگری که در کشور موجود است، در نظر گرفته شده که با این روش سال‌ها طول می‌کشد تا به نقطه مطلوب برسیم.

علی امام درباره اینکه سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه خود از کمک ۱۲۵۰ میلیارد ریالی طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به متروی تهران اشاره کرده، گفت: این مبلغ برای تکمیل خط ۳ و ۴ متروی تهران استفاده شده است. اگرچه که خط ۳ بهره‌برداری کامل شده، اما موارد تکمیلی آن ادامه دارد.

مدیرعامل متروی تهران گفت: براساس آنچه در برنامه ۵ ساله کشور و در ماده ۵۸ پیش‌بینی شده بود، مقرر شد تا دولت ۲هزار دستگاه واگن تامین کند که ۱۰۵۰ دستگاه متعلق به متروی تهران باشد که در یک مرحله ۶۳۰ واگن به مناقصه گذاشته شد و یک سال طول کشید تا قرارداد آن ابلاغ شود و در اواخر سال ۹۷ قرارداد آن‌ها با کنسرسیوم واگن‌سازی تهران بسته و علی‌رغم پیگیری‌های زیاد هنوز عملیاتی نشده است و بسیار کند پیش می‌رود.

او ادامه داد: این بحثی است که آقای جهانگیری بار‌ها بر آن تاکید داشتند، اما سرعت داده نمی‌شود. اگر ۱۰۵۰ قطار تامین شود سرعت حرکت قطار‌ها افزایش و سرفاصله کاهش می‌یابد که تاکنون اتفاق نیفتاده و در سیستم دولت به کندی پیش می‌رود. هنوز هم قرارداد عملیاتی نشده، چرا که باید LC باز شود و هنوز توسط دولت باز نشده، در حالی که قرار بر این بود براساس برنامه ۵ ساله ششم قطار‌ها تا سال ۱۴۰۰ تامین شود، اما اینگونه که پیش می‌رود اصلا به سال ۱۴۰۰ نمی‌رسد و این خسران بزرگی برای متروی تهران و کلانشهر‌ها است.

مدیرعامل متروی تهران درباره افتتاح متروی هشتگرد که بهره‌برداری از آن برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است می‌گوید: این پروژه ارتباطی به شهرداری تهران ندارد، کارفرمای آن شرکت عمرانی شهر‌های جدید است و هزار میلیارد تومان برای آن خرج شده و تنها تقاضای آن‌ها این بوده است از انجایی که توان بهره‌برداری ندارند، شرکت بهره‌برداری متروی تهران به آن‌ها کمک کند و شرکت بهره‌برداری اعلام کرد باید تمام مسئولیت قانونی را خود کارفرما قبول کند، ضمن آنکه از آنجایی که سیگنالینگ ندارد، تنها یک قطار در خط باشد تا خطر آفرین نباشد.

وی تصریح کرد: اینکه با یک قطار و حرکت رفت و برگشتی چقدر به درد مردم می‌خورد را باید از خودشان پرسید و ما هیچ مسئولیتی نداریم و مسئولیت با شرکت بهره‌برداری شهر‌های جدید است.
منبع: ایلنا
نظرات شما