صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۲۰۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جواد امام:

حضور احزاب در انتخابات در حد اسم است/ قانون انتخابات شفاف نشود، نمی‌توانیم برای آن سازوکار نظارتی تعیین کنیم

دبیرکل مجمع ایثارگران درباره تاثیر نظام حزبی بر شفافیت‌های انتخاباتی گفت: ما اصلاً نظام حزبی نداریم. صرفاً اسمی از حزب آورده‌ایم وگرنه این حزب مطلقاً نقشی در آرای مردم، چینش نمایندگان و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد.
رویداد۲۴ تصویب طرح دوفوریتی شفافیت منابع تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی و نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم بار دیگر بحث شفاف‌سازی در هزینه‌های انتخاباتی را مطرح کرده است. شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در جریان انتخابات است. مبحثی که هر بار قبل از برگزاری انتخابات بازگو می‌شود و با برگزاری انتخابات به فراموشی سپرده می‌شود.

اما در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، تصویب قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و منابع تامین مالی که اخیراً هم از سوی جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، به ستاد‌های انتخابات استان‌ها ابلاغ شد امیدواری‌هایی برای شفافیت بیشتر در انتخابات ایجاد کرده است.

گرچه چهره‌های سیاسی‌ای همچون احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب این قانون حمایت کرده‌اند، اما چهره‌هایی مانند جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، اجرایی شدن آن را نیازمند زیرساخت‌های بسیاری می‌دانند.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، درباره شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی گفت: ابتدا باید مکانیسم انتخابات، شیوه تبلیغ، شاخص‌های تبلیغات و هزینه‌ها از قبل تعریف شود و امروز بررسی کنیم و ببینیم تبلیغاتی که انجام می‌گیرد چقدر با آن شاخص‌ها فاصله دارد.

او افزود: ما هیچ حداقل و حداکثری را تعریف نکرده‌ایم و نهایتاً هم شورای نگهبان و سیستم ستاد انتخابات اعلام می‌کنند که ابعاد آن بر اساس این اطلاعیه است.

مدیرعامل بنیاد باران تاکید کرد: سازوکار این موضوعات باید از قبل مشخص شده باشد تا امروز بر اساس آن سازوکار، سنجش امکان‌پذیر باشد، اما مسلم آن است که قانون انتخابات ما اشکالات فراوانی دارد.

برخی کاندیدا‌ها از ماه‌ها قبل تبلیغات انتخابات را آغاز می‌کنند

امام با اشاره به مهلت یک‌هفته‌ای تبلیغات در قانون انتخابات کشور گفت: رسماً کاندیدا‌ها یک هفته فرصت تبلیغات دارند، اما خیلی از کاندیدا‌ها به خصوص چهره‌هایی که مطمئن‌اند حتماً تایید صلاحیت می‌شوند، عملاً ماه‌ها قبل از انتخابات و بیشتر در شهر‌های کوچک و شهرستان‌ها شروع به تبلیغات می‌کنند.

او تاکید کرد: بخش کوچکی از تبلیغات در یک هفته آخر انجام می‌شود و بخش اصلی آن شام و ناهار‌هایی است که می‌دهند و به نوعی می‌کوشند تا نظر افراد را قبل از روز رأی‌گیری جلب کنند. این کار‌ها نیاز به بازبینی جدی دارد تا ما بتوانیم از انتخابات و تبلیغات انتخابات تعریف درستی پیدا کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پول‌هایی که در حال حاضر در جریان انتخابات مجلس خرج می‌شود هیچ تناسبی با رسالت، وظیفه و حقوق نمایندگی ندارد. این‌ها همان نکات غیرشفافی است که تا روشن نشوند، نمی‌توانیم راجع به آن‌ها اظهارنظر کنیم.

بیشتر بخوانید: جدال اصولگرایان بالا گرفت؛ نامه حدادعادل به آقاتهرانی

قانون انتخابات شفاف نشود، نمی‌توان سازوکار نظارتی برای آن در نظر گرفت

دبیرکل مجمع ایثارگران عنوان کرد: قطعاً اگر قانون انتخابات ما شفاف نشود و تعریف درستی از آن وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم برای آن سازوکار نظارتی تعیین کنیم.

مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به شکل‌گیری فضای پوپولیستی در کشور توضیح داد: مردم درصدی از این رویه را می‌دانند، اما عملاً چند دوره‌ای است که ما اسیر فضای پوپولیستی شده‌ایم که بخشی از آن را هم در کشور می‌بینیم.

امام درباره اعلام شماره‌حساب مشخص از طرف کاندیدا‌ها برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی گفت: برای شماره‌حساب مشخص مگر سیستم تبلیغاتی معین و تعریف‌شده‌ای وجود دارد؟ یا اعلام شده که یک میزان مشخصی پول به آن حساب ریخته شود؟ یا چاپخانه رسمی و شرکت تبلیغاتی رسمی‌ای دارید که مجاز نیستند بیش از یک مقدار هزینه کنند؟ سفر‌ها و شام و ناهار‌هایی که انجام می‌شود چه؟

او افزود: به نظرم می‌رسد که این‌ها تناسب چندانی با آن شماره حساب ندارد، مگر پول شام و ناهار از آن حساب پرداخت می‌شود؟ یا آن حساب، ذی‌حسابی دارد که شما پول را در آن حساب بریزید و تحت نظر آن صاحب حساب اگر هزینه‌ها درست و قانونی بود، هزینه کنید؟

در قانون انتخابات با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اولاً با آن چیزی که از لحاظ شفافیت مطلوب ماست خیلی فاصله داریم تا اینکه در نهایت مشخص باشد چه هزینه‌هایی و به چه میزانی انجام می‌شود. دوماً این هزینه‌ها را چه کسی تامین می‌کند و سوماً به چه نحوی هزینه و کجا خرج می‌شود؟ بین این‌ها فاصله‌های زیادی وجود دارد که در شفافیت و اصلاح قانون انتخابات باید به آن‌ها پرداخته شود.

حضور احزاب در انتخابات در حد اسم است

دبیرکل مجمع ایثارگران همچنین درباره تاثیر نظام حزبی بر شفافیت‌های انتخاباتی توضیح داد: ما اصلاً نظام حزبی نداریم. صرفاً اسمی از حزب آورده‌ایم وگرنه این حزب مطلقاً نقشی در آرای مردم، چینش نمایندگان و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد.

او با اشاره به این دوره انتخابات مجلس عنوان کرد: حتی در حداقل ممکن که احزاب بتوانند فعالیت کنند- و در این دوره هم شاهد این فعالیت بودیم- اکثراً دبیران کل و اعضای احزاب ما رد صلاحیت شدند. زمانی می‌توانیم دم از نظام حزبی بزنیم که در قانون انتخابات، که یک قانون جامع برای انتخابات است، نقشی برای احزاب تعریف شده باشد. احزاب در قانون انتخابات هیچ جایگاهی ندارند.

دبیرکل مجمع ایثارگران در پایان درباره تاثیرگذاری احزاب گفت: وقتی احزاب در نظام انتخاباتی جایگاهی ندارند، علی‌القاعده تاثیری هم نمی‌توانند داشته باشند.
نظرات شما