صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۲۲۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹

چرا خودرو مدام گران می‌شود؟

در هفته جاری برای دومین برای طی سالجاری، ایران خودرو و سایپا محصولات خود را گران کردند، در این رابطه اعلام شده، براساس توافقات بعمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود تغییر پیدا کند.

رویداد۲۴ براساس قیمت‌های جدید شرکت ایران خودرو در تیرماه امسال پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از ۶۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان به ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و پارس ال ایکس (Tu ۵) از ۷۹ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۵ میلیون ۱۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۷ دستی از ۹۲ میلیون ۷۰۰ به ۱۲۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین براساس قیمت‌های جدید شرکت سایپا درتیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

چرا خودرو مدام گران می‌شود؟افزایش قیمت خودرو تمامی ندارد!
امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه‌ای که شورای رقابت تصویب کرده به دلیل افزایش تورم و نوسانات دائم نرخ ارز، خودروسازان هر سه ماه یکبار اجازه دارند، برای افزایش قیمت درخواست دهند، گفت: در همین راستا طی هفته جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به همراه سایر خودروسازان داخلی برای دومین بار در چهار ماه گذشته قیمت محصولات خود را افزایش دادند که قدر مسلم این موضوع برای روی نرخ‌ها در بازار آزاد نیز اثر می‌گذارد و آن‌ها نیز بیشتر بالا می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی ایران درگیر یک سیکل معبوبی شده، که این چرخه مدام تکرار می‌شود، افزود: در مورد وضعیت صنعت خودرو و اینکه مدام قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما باز خودروسازان از این وضعیت ناراضی هستند، باید چند عامل را ریشه این افزایش‌ بی رویه قیمت خودرو دانست، که تمامی هم ندارد.

امینی اظهار داشت: اولین نکته به این مسئله مربوط می‌شود که مدیران خودروساز همگی سیاسی هستند و بعد از اینکه دولت یا وزیر صنعت تغییر می‌کند آن‌ها نیز صندلی خود را از دست می‌دهند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که مدیران متخصص برای این صنعت انتخاب نمی‌شود و در نتیجه این شرکت‌ها برنامه راهبردی و مشخصی برای اصلاح وضعیت خود ندارند، به بیان دیگر تا زمانی که مدیر دولتی برای خودروسازان تعیین می‌شود، بساط صنعت خودرو همین وضعیت فعلی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: عاملان افزایش قیمت خودرو مشخص شدند!


این کارشناس بازار خودرو بیان داشت: نکته دوم نیز به این قضیه برمی‌گردد که خودروسازان به طور واقعی خصوصی نشده اند، که اگر این طور بود دیگر دولت مدیران آن‌ها را انتخاب نمی‌کرد، همین موضوع باعث سوء مدیریت در این شرکت‌ها و زیان‌دهی آن‌ها شده که این مسئله چند اتفاق را رخ می‌زند، اول اینکه آن‌ها از قدرت مالی لازم برای تحقیق و توسعه و همچنین تولید محصولات متنوع و باکیفیت برخوردار نیستند و مجبور می‌شوند یک خودرو را برای ۲۰ سال به صورت ممتد تولید کنند، دوم هم اینکه به دلیل جبران زیان انباشته، مدام درخواست افزایش قیمت می‌کنند، اما به دلیل اینکه هر روز به میزان این زیان انباشته افزوده می‌شود، این افزایش قیمت‌ها نیز دردی از خودروسازان دوا نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: نکته سوم به اتلاف منابعی مربوط است که در دولت‌های مختلف به خصوص در دوره احمدی‌نژاد در صنعت خودرو رخ داد، وی در سفر‌هایی که به کشور‌هایی نظیر ونزوئلا و سنگال انجام داد، وعده تاسیس خط تولید خودرو را داد و میلیارد‌ها تومان از منابع این صنعت و کشور را به هدر داد، این در حالیست که خط تولیدی که در سنگال احداث شد، الان چند سالی است که خاک می‌خورد، زیرا اصلا دولت این کشور حتی توانایی تامین برق این کارخانه را ندارد، یعنی قبل از این همه هزینه حتی یک تحقیق در مورد اجرای این پروژه انجام نشد، که مشخص شود، آیا این طرح می‌تواند موفقیت آمیز باشد، در صورتیکه اگر این پول‌ها در داخل هزینه می‌شد، الان شاید وضعیت صنعت خودرو اینگونه نبود

خودروسازان باید اموال مازاد خود را واگذار کنند
امینی ادامه داد: نکته چهارم نیز به مسئله بنگاه‌داری خودروسازان و همچنین اموال مازاد و راکد آن‌ها مربوط می‌شود، سال‌هاست که ایران خودرو سهام‌دار عمده بانک پارسیان است، اما علیرغم تکلیف بانک مرکزی هنوز این واگذاری سهام انجام داده نشده، از سویی این دو خودروساز دارای زمین و ساختمان‌های مختلفی در شهر‌های گوناگون هستند، که اگر آن‌ها را بفروشند، می‌توانند به در آمد خوبی برسند و در در وهله اول بدهی‌های خود را پرداخت کنند و در وهله دوم نیز این بخشی از این پول‌ها را صرف مباحث تحقیق و توسعه کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نکته پنجم نیز مرتبط به وضعیت امروز صنعت قطعه‌سازی است، تصریح کرد: قطعه‌سازی به عنوان قلب تپنده صنعت خودرو محسوب می‌شود، در گذشته ما در این صنعت صادرات قطعه به کشور‌های مختلف را داشتیم، اما بسیاری از قطعه‌سازان به جای اینکه به تولید بپردازند، تنها در نقش واردکننده در سال‌های اخیر ایفای نقش کرده‌اند، برای همین است که بعد از تحریم صنعت خودرو توسط آمریکا ما در تامین قطعات با مشکل برخوردیم و این همه تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی به تعویق افتاد، چرا که در تامین قطعات مشکلات بسیاری به وجود آمد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه خودرو نیز به مانند بازار‌های دیگر طی این مدت افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده است، یادآور شد: تا زمانیکه تورم سیر صعودی دارد و هر روزبر حجم نقدینگی افزوده می‌شود، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو اجتناب ناپذیر است، زیرا که دلالان در این بازار حضور دارند و با معاملات سوداگرانه این بازار را خراب می‌کنند، از سوی دیگر برخی از مردم نیز برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید کالایی با دوامی همچون خودرو می‌کنند، که همین مسئله نیز باعث تقاضا و به تبع آن قیمت‌ها می‌شود.

امینی افزود: دست آخر نیز با دلار ۲۰ هزار تومانی یا بالاتر نیز به طور قطع هزینه تولید خودرو افزایش پیدا می‌کند و به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید خودرو بالا است و بهره‌وری نیز بسیار پایین است، طبعا با افزایش قیمت دلار هزینه مواد اولیه نیز بالا می‌رود، برای حل این مشکل خودروسازان باید هزینه تولید خود را به صرفه‌و اقتصادی کرده، اما به دلیل ساختار‌های غلط این شرکت‌ها عملا چنین مسئله‌ای امکان پذیر نیست.

منبع: فرارو
نظرات شما