صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 02
کد خبر: ۲۴۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹
آیت الله محسن فقیهی:

تخریب منزل بانوی بندرعباسی مصداق بارز ظلم بود/ مقصرین باید تنبیه شوند

آیت الله محسن فقیهی بیان کرد: کسانی که تخریب منزل این بانوی بی سرپناه را انجام دادند، باید تنبیه شوند و از طرف دولت و قوانین هم اعلام شود که برای مستضعفینی که دارایی ندارند و دستشان به هیچ جایی نمی‌رسد فکری شود. در مورد اخیر هم باید دقت می‌کردیم که اگر این بانو چاره‌ای داشت، به طور غیر قانونی چنین چهار دیواری برای خود نمی‌ساخت.
رویداد۲۴ منزل یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس به دلیل ساخت غیر قانونی از سوی شهرداری تخریب شد، این بانو بی سرپناه شد و اقدام به خودسوزی کرد. ما در برخورد با این موارد قانونی باید چه رفتاری داشته باشیم؟

قوانین باید بر طبق عدالت باشد

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با شفقنا ضمن ابراز تأسف از وقوع چنین حادثه ای، اظهار کرد: تخریب منزل بانویی بی سرپناه در بندرعباس را شنیدم و برخی تصاویر و فیلم‌های آن را در فضای مجازی دیدم، این اتفاق به نظر ما محکوم است. شهرداری‌ها برای اجرای قانون باید ضوابطی داشته باشند که مخالف با عدالت نباشد، چون تمام قوانین ما باید بر طبق عدالت باشد، اینکه یک ضابطه‌ای را بخواهیم انجام دهیم و عدالت را مراعات نکنیم، اصلاً صحیح نیست.

وی ادامه داد: پرسش من این است که چرا با سرمایه دارانی که خلاف قانون اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، برخورد نمی‌شود؟! بار‌ها شنیدیم که در لواسانات عده‌ای ساخت و ساز‌هایی خلاف قانون انجام دادند، اما قانونی در مورد آن‌ها اجرا نشد، حال با یک شخصی چنین مستضعف که چهار دیواری برای خود ساخته ولو خلاف قانون، این چنین برخورد می‌کنید!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: زمانی می‌گویید که در کل کشور برای همگان قانون را اجرا کردیم و اجرا می‌کنیم و فقط برای یک شخص نیست، اما شاهدیم افرادی که ثروتمند هستند و قدرتی دارند خانه شان تخریب نمی‌شود با اینکه خلاف قانون ساختند، اصولاً هر قانونی که خلاف عدالت باشد، یقیناً محکوم است و مسلم است که در اینطور موارد باید شهرداری منزلی در قالب مسکن مهر و ... برای این خانواده تهیه می‌کرد، سپس قانون اجرا و این منزل تخلیه و تخریب می‌شد.

کسانی که تخریب منزل این بانوی بی سرپناه را انجام دادند، باید تنبیه شوند

وی بیان کرد: کسانی که تخریب منزل این بانوی بی سرپناه را انجام دادند، باید تنبیه شوند و از طرف دولت و قوانین هم اعلام شود که برای مستضعفینی که دارایی ندارند و دستشان به هیچ جایی نمی‌رسد فکری شود. در مورد اخیر هم باید دقت می‌کردیم که اگر این بانو چاره‌ای داشت، به طور غیر قانونی چنین چهار دیواری برای خود نمی‌ساخت.

آیت الله فقیهی تصریح کرد: مجریان قانون و شهرداری‌ها توجه داشته باشند، در برابر هر تخلفی که نباید آخرین اقدام را انجام دهند، ابتدا راهی پیدا کنند و چاره‌ای بیاندیشند، مثلاً پس از تلاش برای تهیه مسکن برای آنان، با خیرین و گروه‌های مختلف رایزنی کنند و اجازه ندهند خانواده‌ای بی سرپناه شود، این زن که نمی‌تواند با فرزندانش در خیابان بماند.
بیشتر بخوانید: روایت تازه از تخریب خانه زن بندرعباسی/ ۳ زن سرپرست خانوار و ۵ فرزند ساکن این اتاقک بودند

ظلم کردن به دیگران تقبیح است و جایز نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر فقه و قانون بر پایه اخلاق تأکید کرد و گفت: اصولاً احکام تابع مصالح و مفاسد هستند یعنی هر حکم شارعی که واجب یا مستحب شده، یک مصلحتی در پشت آن باید وجود داشته باشد و اگر اقدامی حرام یا مکروه شمرده شده، مفسده‌ای در آنجا باید وجود داشته باشد، وقتی در جایی فساد وجود دارد یقیناً حرام است و نمی‌تواند درست باشد، دین و بعثت پیامبر (ص) ما برای اجرای عدالت است و عدالت باید اجرا شود اگر جایی ظلم تحقق پیدا می‌کند، ظلم حرام و از گناهان کبیره است. ممکن است که بگوییم خلاف کرده و خلاف کردن یک بحث است و مجازاتی دارد، اما عدالت و ظلم یک قبح عقلی دارد، تمام عقلای عالم چه دین داشته باشند و چه دین نداشته باشند ظلم را تقبیح می‌کنند و می‌گویند که ظلم کردن جایز نیست.

تخریب منزل بانوی بندرعباسی مصداق بارز ظلم بود

وی ادامه داد: یک سیاه پوست را در آمریکا می‌کشند و تمام دنیا سر و صدا می‌کند که چرا یک سیاه پوست به آن صورت فجیع کشته شد، وقتی ظلم تحقق پیدا می‌کند صدای مخالفت همگان بلند می‌شود، این موارد ربطی به دین هم ندارد و عقل می‌گوید که ظلم قبیح است، در بندرعباس تخریب یک خانه‌ای که برای کسی است که هیچ مکان و سرپناهی ندارد یقینا مصداق ظلم است و هیچ راهی برای شرعی بودن آن نیست.

آیت الله فقیهی تأکید کرد: ما در فقه عدالت محور هستیم، در فقه مصالح و مفاسد را باید مراعات کنیم و راه شرعی وجود دارد برای اینکه مصلحت و مفاسد را در نظر بگیریم، یک کاری که صد در صد مفسده باشد یقیناً حرام است و هیچ کسی نمی‌تواند به جواز آن قائل باشد. اخلاق و فقه جدای از هم نیستند و اخلاقاً نباید منزل این بانو تخریب می‌شد، هر چیزی که شرع دستور داده اخلاق هم همان را قبول دارد اینطور نیست که با هم تفاوت زیادی داشته باشند. به عبارت دیگر ممنوع شرعی، ممنوع عقلی و اخلاقی است.
منبع: شفقنا
نظرات شما